Vad är detta? NR.5 En fråga till!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Vad är detta? NR.5 En fråga till!

Post by BMW_Steff »

Image NR.5
Last edited by BMW_Steff on 08 May 2007, 20:12, edited 1 time in total.
Janne
Posts: 39
Joined: 23 May 2006, 20:58
Location: Gislaved
Contact:

Post by Janne »

Tomgångsmotor
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

ojdå visst dubbla inlägg nu :D
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Erik.B
Posts: 12
Joined: 09 Jan 2007, 18:57
Location: Mora

Post by Erik.B »

Ser ut att vara en luft tillskott ventil (används vid kall start)

Dock ej säker.
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Post by BMW_Steff »

Janne wrote:Tomgångsmotor
Okej :) kan man sätta tryck på den då när man har turbo eller? =)
nms
Posts: 62
Joined: 21 Oct 2006, 11:51
Location: Umeå
Contact:

Post by nms »

Tomgångsmotorn är den ventil som släpper luft förbi spjället när spjället är stängt, d.v.s. när motorn går på tomgångsvarv. Den har ingenting direkt med kallstart att göra.
Erik.B
Posts: 12
Joined: 09 Jan 2007, 18:57
Location: Mora

Post by Erik.B »

ja det kan det ju vara framgår ju dock ej vad det är till för bil.
äldre bilar har ju inte dessa utan använder en tillskotts ventil bla bla. :)
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Post by BMW_Steff »

Erik.B wrote:ja det kan det ju vara framgår ju dock ej vad det är till för bil.
äldre bilar har ju inte dessa utan använder en tillskotts ventil bla bla. :)
Är till en m40b18.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Som det sägs i tråden, en tomgångsmotor.
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Post by BMW_Steff »

Om ja frågar vidare på denhär tråden då, kan man ställa lmm på sidan om den inte ryms att vara rak eller är det inte någon bra ide?
nms
Posts: 62
Joined: 21 Oct 2006, 11:51
Location: Umeå
Contact:

Post by nms »

Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.

LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.
BMW_Steff
Posts: 53
Joined: 10 Apr 2006, 15:05
Location: Närpes, Finland

Post by BMW_Steff »

nms wrote:Det är ingen bra idé när det gäller den typ av LMM som består av en "lucka" som öppnar sig olika mycket beroende på hur mycket luft som passerar den, och då i enkla ordalag genererar olika resistans för att motorstyrenheten ska veta hur mycket luft motorn suger i sig. Om man ändrar vinkeln på en sådan LMM kommer luckans "noll-läge" och den mängd luft som krävs för att flytta luckan att ändras beroende på luckans vikt och fjädern som håller den tillbaka.

LMM:er med glödtråd kan man dock vrida och vända på hur mycket man vill.
okej :? men fjädern skall väl ändå spännas upp om man kör me turbo eller har ja fel?
Post Reply