Aleex Bmw e30 S50 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Mackanoz

Post by Mackanoz »

porrigt värre, nog dags att ta sig innanför byxan nu ;)
BRUZZE

Post by BRUZZE »

vackert!
Aleex

Post by Aleex »

Nu måste jag säga att jag är lite less :(

Jag åkte till garaget idag o skulle montera veven o de i blocket.. jag stoppade i alla lager i blocket, skulle stoppa i veven. Men va fan, veven gick bara i snett typ.. Den gick ner i framkant men inte bakkant..

Jag tog ur veven o kvar på veveen satt axiallagret.. Axiallagret gick på alla lagerbanor, men inte på sin rätta plats...

Har de inte slipat veven dä undrar man.. Slipar de inte bredare på ytan där?

Jag ska ringa till de som gjorde de på måndag, men de värsta tänk om de säger att de inte tänker stå för nått, då blir ma jävligt arg.. Eftersom allt måste göras om igen..

SUCK
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Råkade ut för samma sak ifjol, firman sa att det var standard att man inte slipade axialläget på bredden o sa att det var mitt problem för att jag köpt skitlager (Glyco), då kontrade jag med att han skulle fixa fram lager istället då men se det kunde han icke för alla lager som finns till bmw är överdimension även på bredden.

Jag blev sur o körde iväg veven och lagersatsen till firman igen o de skulle fixa det, jag trodde givetvis att de skulle slipa upp bredden på veven men ack så fel jag hade.....
Det idioten gjorde var att han tog axiallagrena och på FRIHAND! slipade dom smalare tills de gick ner på veven.

Jag blev helt paff och bad honom dra åt helvete o stoppa upp sin faktura nånstans där solen inte lyser.

Lagrena skiljde 0,3 mm mellan bredaste och smalaste stället och la man i dom i blocket så gick det inte att ha båda i samtidigt för han hade slipat dom så olika. Det var den lagersatsen åt helvete det.

Fick sen hjälp av en gammal motorrenoveringsräv att på planslipmaskin ta ner nya axiallager .25 på bredden då jag var trött på allt strul o ville ha ihop motorn och det har fungerat i ett år nu.

Jag har kvar lagrena och visar dom för alla som jag hör talas om tänker lämna jobb till motor öst i norrköping.
/Per
a.k.a. Jevlar
Aleex

Post by Aleex »

Per Eriksson wrote:Råkade ut för samma sak ifjol, firman sa att det var standard att man inte slipade axialläget på bredden o sa att det var mitt problem för att jag köpt skitlager (Glyco), då kontrade jag med att han skulle fixa fram lager istället då men se det kunde han icke för alla lager som finns till bmw är överdimension även på bredden.

Jag blev sur o körde iväg veven och lagersatsen till firman igen o de skulle fixa det, jag trodde givetvis att de skulle slipa upp bredden på veven men ack så fel jag hade.....
Det idioten gjorde var att han tog axiallagrena och på FRIHAND! slipade dom smalare tills de gick ner på veven.

Jag blev helt paff och bad honom dra åt helvete o stoppa upp sin faktura nånstans där solen inte lyser.

Lagrena skiljde 0,3 mm mellan bredaste och smalaste stället och la man i dom i blocket så gick det inte att ha båda i samtidigt för han hade slipat dom så olika. Det var den lagersatsen åt helvete det.

Fick sen hjälp av en gammal motorrenoveringsräv att på planslipmaskin ta ner nya axiallager .25 på bredden då jag var trött på allt strul o ville ha ihop motorn och det har fungerat i ett år nu.

Jag har kvar lagrena och visar dom för alla som jag hör talas om tänker lämna jobb till motor öst i norrköping.

Hmmm! Vad hade du för motor då? Till min s50 så finns de inga pirata lager, det finna bara bmw orginal.

Min vev måste man ju härda när man slipar med, så om man ska slipa axialen, måste man väl härda igen? Om man ska härda veven igen så måste man slipa hela veven igen. För den sväller när den e i ungnen..

Så de får fan ta sig på det här, det kan ju knappast vara mitt fel. De håller ju ändå på med vevar, de borde veta nått.. Jag ska ringa dit imorrn o kolla va de säger...

Så som du hade slipat ner axiallagret, det löser ju bara problemet tillfället, det blir ju samma sak igen sen nästa gång..

Alltså jag vet inte va man ska göra om de inte tar på sig de..
Bonje

Post by Bonje »

Jag har också råkat ut för samma problem.. Jag lämnade min S14 vev för omslipning så var det samma sak.

När jag upplyste slipgubben om problemet så tyckte han att jag bara skulle fila ner axiallagret så att veven gick i... :evil:
Ehh... skulle inte tro det va! :shock:
Jag tog lagerhalvorna till jobbet, där fick dom planslipa dom.

Men visst är det som du säger. Det blir samma procedur när man byter lager nästa gång.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Aleex

Post by Aleex »

Bonje wrote:Jag har också råkat ut för samma problem.. Jag lämnade min S14 vev för omslipning så var det samma sak.

När jag upplyste slipgubben om problemet så tyckte han att jag bara skulle fila ner axiallagret så att veven gick i... :evil:
Ehh... skulle inte tro det va! :shock:
Jag tog lagerhalvorna till jobbet, där fick dom planslipa dom.

Men visst är det som du säger. Det blir samma procedur när man byter lager nästa gång.

Okej! Men då är det stor chans att han säger det till mig med.. Men de funkar att planslipa de då? Så de inte blir skit lixom
Bonje

Post by Bonje »

Funkar kalasbra att göra så! :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Aleex

Post by Aleex »

Bonje wrote:Funkar kalasbra att göra så! :)

Okej! Då måste jag hitta nån som kan göra de, men jag ska ringa till han som fixade veven imorgon..
Per Eriksson

Post by Per Eriksson »

Du ska under alla omständigheter ha kraftig rabatt på jobbet.
Jobbar med vevaxelslipning ska man kunna sånt här.

Som sagts så är det helt ok att planslipa ner lagrena och är det bara lite som behöver justeras så kan du ta det på framsidan bör det är sällan axeln vill bakåt i blocket utan det är tryckplattan som pressar fram veven.

Jag har M20 med dieselveven som också är smidd och ska härdas vid slipning.
/Per
a.k.a. Jevlar
Aleex

Post by Aleex »

Per Eriksson wrote:Du ska under alla omständigheter ha kraftig rabatt på jobbet.
Jobbar med vevaxelslipning ska man kunna sånt här.

Som sagts så är det helt ok att planslipa ner lagrena och är det bara lite som behöver justeras så kan du ta det på framsidan bör det är sällan axeln vill bakåt i blocket utan det är tryckplattan som pressar fram veven.

Jag har M20 med dieselveven som också är smidd och ska härdas vid slipning.

Framsidan då menar du den sidan som e framåt i blocket va?
Men när du planslipade gjorde du de med typ en sån som man planar toppar med, så man verkligen vet hur mkt man tar?

Rabbat lär jag ju inte få eftersom jag har betalat redan.

Jag ska ringa till de imorgon får se va de säger
Aleex

Post by Aleex »

Nu har jag varit hos värmdö motorteknink i dag. Han slipade ner lagret om jag säger så..

Han sa att hade han vetat att lagret va bredare så hade han slipat de bredare, men så sa han han de e onödigt att slipa det mer axialt om de inte behövs. Då var det bättre att slipa lagret tyckte han.

Men de kan man ju ha delade meningar om.

Jaja, nu sitter veven i blocket och väntar på sina stakar o kolvar..
HULTA

Post by HULTA »

fint att det ordnade sej.
Team Boost Performance

+358405680216
Aleex

Post by Aleex »

HULTA wrote:fint att det ordnade sej.

Ja man får väl vänta o se om de blir nått ras sen
Aleex

Post by Aleex »

Nu har jag äntligen fått mina kolvar :D
Min polare Lars( Tysken på forumet) var till PPF o hämtade lite godsaker till sig själv, då passade han på att hämta mina kolvar o ringarna till blocket med. Tyvärr så hade inte mina stakar kommit :( Så jag får vänta lite till.

Prata med värmdö motorteknik idag med, toppen skulle visst vara färdig imorgon.

Fin bild på kolven

Image

Jag har monterat min fuelrail o gjort fäste för den

Image
Tysken

Post by Tysken »

Ser bara bra ut! Vi får mecka som fan sen när jag får garageplatsen, så att din bil kommer ut i sommar. För min lär jag aldrig hinna ut med.
Aleex

Post by Aleex »

Tysken wrote:Ser bara bra ut! Vi får mecka som fan sen när jag får garageplatsen, så att din bil kommer ut i sommar. För min lär jag aldrig hinna ut med.

Japp, vi får skruva som satan. Jo visst ska din bil komma ut. Du ligger ju nästan före mig :D

Snart kommer knodden ju, då blir det lungt ett litet tag.
Post Reply