Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

kollat så du inte har vatten i någon cylinder då?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Just nu är det inget vatten alls i motorn så... nåt vatten är det inte i cylindarna :lol:


jag börjar ställa in mig på o byta motor nu men vad hjälper det igentligen... detta känns som ett "runt i kring fel"...

Jag hatar M40!!!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Chrille wrote:Är det någon som vet hur den saknade tanden på triggerhjulet skall stå i förhållande till trigger givaren när motorn är i ÖD?

Nu är den saknade tanden exakt ett halvt varv i från triggergivaren.


m20 har den ca 90grader före öd.
de stog 84 grader i min mapp när jag fick den...
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

erik@e30 wrote:
Chrille wrote:Är det någon som vet hur den saknade tanden på triggerhjulet skall stå i förhållande till trigger givaren när motorn är i ÖD?

Nu är den saknade tanden exakt ett halvt varv i från triggergivaren.


m20 har den ca 90grader före öd.
de stog 84 grader i min mapp när jag fick den...


Altså när dom saknade tänderna är framför givaren!
sätt motorn i öd sen vrid tilbaka 90grader å den e framför givaren (m20)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hmm.. Frågan är om det är samma princip på M40?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

om de skulle vara samma så får ju styrenheten signalen när motorn är i insugningsfasen... men de kanske inte e samma....
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

Alltså ditt problem låter EXAKT som jag hade på min :shock:
Kändes oxå som ett "runt i kring" fel därför bytte jag inte motor.
Hade gnista å soppa i cyllarna.. Jag hade inte heller nå vatten i min bil när jag höll på :P
Men dedär med startmotorn, att det känns som den "bromsar"
Min ville lixom starta å verkade gå men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.. HELT SJUKT!
Hoppas du får ordning på skiten iaf. Lycka till!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
User avatar
affe
Posts: 1617
Joined: 20 Nov 2005, 15:20
Location: utanför oskarshamn

Post by affe »

pröva och byta rotor! skruvade med en bil när jag jobbade på volvo som uppförde sig precis som du beskriver. rotorn såg fin ut men det var väl något överslag i den....
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

har du knack sensor på den motorn?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jag har tittat på rotorn och den ser fint ut. Men skall pröva att byta. Nån som vet om den passar från M20B20?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

erik@e30 wrote:har du knack sensor på den motorn?


Nope, det är det inte va jag vet.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Chrille wrote:Jag har tittat på rotorn och den ser fint ut. Men skall pröva att byta. Nån som vet om den passar från M20B20?


Kolla nufrona på real oem. testa å mäta spänningsfall eller ohm igenom den.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

enligt realoem så är det samma.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

Hatar verkligen såna här fel! det är så man frå grå hår i röven :roll:

Läste ett tidigare inlägg om det där med att oplarna jävlades med fördelaren...för några månader sen hade jag en gammal opel som gick klockrent,en liten stund! sen börja han smälla å gå skitdåligt bara sämre och sämre till slut tände den inte ens....kollade tamejfan ALLT! ,hade inte kuggat,osv..fördelaren stod rätt oxå! men jag lyfte endå upp fördelaren och satt den ett halvt varv *fel* då gick den igång hur lätt som helst..skumt fel! så prova vänd på fördelaren...
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Har du möjlighet att ta en bild på dina stift och lägga upp?
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Testade byta rotor nu... Tyvärr ingen skillnad..

kan jag göra... men stiften är svarta och dyngsura av soppa.

Förresten... ni tror inte att det kan vara stiften som är kassa eller?
nää... inte troligt eftersom bilen bara tvärdog.
Alla stift pajar väl inte på samma gång... Hade ju varit pinsamt om det var så :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

okaj. Om de ser ut på det viset så gör det nog varken till eller från att se dem.

En annan tanke som slog mig var att rycka kontakten till spjällägesgivaren. Den kan ev vara kass och indikera öppet spjäll vilket boxen borde kompensera för m.h.a mer soppa.

Om det inte ger någon skillnad så kan du kanske testa att rycka kontakten till luftmassemätaren.
/Anders
E30 EVO 335
Post Reply