tps
Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast
tps
köpes för att kunna köra ms.
hej
hej
Är det bara givaren du behöver? Eftersom spjällhusen ser olika ut för olika motorer rekommenderar jag att du plockar enbart givaren från en motor med linjära tps-givare och bygger om den så den passar på ditt spjällhus.
Jag tog min givare från en Volvo V70 och byggde nya fästen till den så att den passade på mitt M30-spjällhus.
Jag tog min givare från en Volvo V70 och byggde nya fästen till den så att den passade på mitt M30-spjällhus.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
De flesta nya bilar har linjära givare. Men för att vara säker på att givaren är linjär mäter du upp den med en multimeter. Du ställer multimetern på att mäta motstånd, och sen mäter du på de pinnar som sitter på TPS:en. Givaren är linjär om du har ett värde vid stängt spjäll och ett annat värde vid öppet spjäll. Givaren ska hålla sig mellan dessa två ändvärden när du vrider på trotteln, annars är den inte linjär.
När jag byggde mitt MS fick jag höra att om en givare klickar när man rör den mot ett ändläge så är den inte linjär. Då är den av typen som bara kan indikera att spjället är öppet. D.v.s fullgas. Denna typ av givare går inte att använda till MS.
När jag byggde mitt MS fick jag höra att om en givare klickar när man rör den mot ett ändläge så är den inte linjär. Då är den av typen som bara kan indikera att spjället är öppet. D.v.s fullgas. Denna typ av givare går inte att använda till MS.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
BRUZZE wrote:ok...ja bara tps vill ja ha till min m20b25..
ok så man kan ta vilken som helst bara den är linjär eller?
hur vet man det föresten?
tack för svaret =)
Ta från en äckel ford dom funkar perfekt!!
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
ja köpte från en sierra tror ja .. början 90tal. passar på axeln som går genom spjällhuset, byggde bara en fästplåt till den tror scorpio från början 90tal funkar också
MVH Micke
MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
070-5611667
bra.snyt@gmail.com
Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
- Overcharged
Bara att testa. Du kan inte förstöra den om du bara mäter resistansen mellan två pinnar med en multimeter.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
BRUZZE wrote:lyfter..
vilken av sladdarna är vilken.
rödvit=
grönvit=
gulvit=
signal , jord å en till.
nån som vet?
Då gör vi ett nytt försök. Gul är signal, röd är +5v och grön är referensjord.
Det kan hända att jag växlat på jord och +5v, isåfall får du ett högre motstånd när spjället är stängt än när det är öppet, detta kommer megaTune varna för när du kalibrerar. Isåfall är det bara att växla de två kablarna.
När allt är som det ska så har du ett givet värde vid stängt spjäll, när du sedan öppnar spjället så ökar värdet.
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335