Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

karlzzon
Posts: 504
Joined: 01 Dec 2005, 10:28
Location: avesta

Post by karlzzon »

har precis samma fel på min m50b25 motor med. bar smäller och skjuter och surar ner stifften.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Har du kollat lmm så dne inte har pajat...

En annan sak jag kan rekomendera det är att man kopplar upp bilen mot en data då ser man oftast vad som är felet på den..
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Post by Joachim »

kan det va en tempgivare som er trasig?
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

erik@e30 wrote:de kan inte va så att han fått för sig å hälla e85 i tanken? vissa tror ju att de går fortare då :lol:


han råkade göra det i sina föräldras Golf TDI -06... Den gick INTE fortare.
Han har inte tankat denna me E85 :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

banzai wrote:Men herregud! EXAKT samma fel hade jag i min gamla 528 -86
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil :(
Hoppas att du får fart på din iaf!


Å nej.. Säg inte så :cry:

Orkar inte stå o byta motor på fanskapet.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

karlzzon wrote:har precis samma fel på min m50b25 motor med. bar smäller och skjuter och surar ner stifften.


Kontakta mig gärna om du hittar felet..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Svintoleffe wrote:Har du kollat lmm så dne inte har pajat...

En annan sak jag kan rekomendera det är att man kopplar upp bilen mot en data då ser man oftast vad som är felet på den..


Har kopplat ut LMM... ingen skillnad.



Koppla upp mot dator är nog sista utvägen.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Joachim wrote:kan det va en tempgivare som er trasig?


Den är okej.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Nu har jag försökt gnugga geniknölarna lite till.

Och om jag läsre ditt försat inlägg rätt.

Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.

Skulle dett fel uppstå vid lugn körning jag är inte såsäker på det.


Men en annan sak jag kom o tänkapå nu, det är att du kollar så inte krysskilen i botten har pajat, för har den det, då tar vevaxelgivaren ut signalen kanske väldit galet o då finns dte nog möjlighet till baktändningar.

det är väll allt jag kan komma på nu för tillfället jag får fundera mer över detta mysko fel
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

hade kollat så kamrem ABSOLUT inte står fel, sedan kan du ju också mäta med oscilloskop på vevaxelgivaren så att du ser att den ger ut rätt signaler, lämpligast är ju att mäta vid styrboxen för då vet man ju att ledaren också är hel...
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
mika2
Posts: 51
Joined: 16 Feb 2006, 10:37
Location: Eskilstuna/Gillberga

Post by mika2 »

precis som svintoleffe skriver kolla krysskilen till trigger hjulet.hade detta fel på min m50b25
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

krysskilen?

Är det den lilla tappen vi pratat om som låser triggerskivan/remhjulet i exakt rätt läge?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

-Sjekk for falskluft.
-Etterstram alle skruvar på innsuget.
-Reg reim timingen

M40 er ganske enkel at feilsøke på faktisk :)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Zwofurti wrote:
Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.[/quote


Om du tar o läser gien vad crille skriver, så skriver han att det evrkar typ som att motrn ska börja gå baklänges.
O det krävs nog inte alla hästyar hemma för o haja vad jag menar.

O det går tyvär o få en 4 taktar o gå baklänges.

Vi har ensnö slunga en stror 18 hästare som började o gå baklänges, det belv ohygglig kompression, ända sen vi fick den det visade sig att stiga ahdeproblem med det, på en del så vi fick riva motorn, o ändra lite saker, sne funakde den utan probs.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Svintoleffe wrote:
Zwofurti wrote:
Svintoleffe wrote:
Då är det som så att först så kör du strötmotorn oså när du har fyllt upp bränsle, då helt huxflux så tänder den till, men det som är dte komiska det är att den måste tända helt galet, för o motorn o börja gå baklänges.




motorn börjar gå baklänges?=)

en 4-taktare kan inte gå baklänges.

Knepigt fel, men det är säkert ett skitfel bara..

Rengör alla kontakter till att börja med.[/quote


Om du tar o läser gien vad crille skriver, så skriver han att det evrkar typ som att motrn ska börja gå baklänges.
O det krävs nog inte alla hästyar hemma för o haja vad jag menar.

O det går tyvär o få en 4 taktar o gå baklänges.

Vi har ensnö slunga en stror 18 hästare som började o gå baklänges, det belv ohygglig kompression, ända sen vi fick den det visade sig att stiga ahdeproblem med det, på en del så vi fick riva motorn, o ändra lite saker, sne funakde den utan probs.


Näru grabben, en fyrtaktare går inte baklänges..=)
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Konstigt att våran snö slugna gjorde det då, plus att stiga åtgärdade alla felen på just den modellen då det var ju underligt. :D

Stiga gick själv ut med det o erkännde det att dom ahde problem emd det, sen om du inte tror på mig, då säger jag bara, konstigt att vårna gjorde dte då. :)
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Post Reply