Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)
Tjo Hej...
Sålde min 318 med M40 (tyvärr till min sambos lillebror)
Nu tycker han att ja ska laga den
Problemet är följande:
Kör man på startmotorn är det som den vill hoppa igång men istället baktänder och skickar motorn åt andra hållet.
Smäller och skjuter ur både luftfilter och avgas.
Har bytt tändkablar och styrbox utan vidare framgång.
Plockade bort ventilkåpan o kollade när avgasventilen på 1ans cylinder öppnar, rotorn pekar då strax efter tändpunkten på 1 ans cylinder/tändkabel vilket borde betyda att tändningen står rätt?
Va kan felet vara??? Jag har själv haft bilen i 4 år utan minsta problem med motorn.
Har slut på ideér. Tacksam för snabba svar!
Sålde min 318 med M40 (tyvärr till min sambos lillebror)
Nu tycker han att ja ska laga den
Problemet är följande:
Kör man på startmotorn är det som den vill hoppa igång men istället baktänder och skickar motorn åt andra hållet.
Smäller och skjuter ur både luftfilter och avgas.
Har bytt tändkablar och styrbox utan vidare framgång.
Plockade bort ventilkåpan o kollade när avgasventilen på 1ans cylinder öppnar, rotorn pekar då strax efter tändpunkten på 1 ans cylinder/tändkabel vilket borde betyda att tändningen står rätt?
Va kan felet vara??? Jag har själv haft bilen i 4 år utan minsta problem med motorn.
Har slut på ideér. Tacksam för snabba svar!
Last edited by Chrille on 18 Apr 2007, 07:18, edited 1 time in total.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Låter som något med tändningen, hade problem med en polares bil en gång i tiden, iofs med justerbar fördelare. Men den misstände vid start och vi lyckades aldrig ställa tändningen då den blev konstig igen.
Det visade sig vara batteriet som slagit i fördelaren så spåret i rotorn gått av så den inte satt i ett fast läge utan flyttade sig lite då och då.
Sen är kamremmen ganska känslig på de där motorerna, den kan inte ha hoppat en kugg?
Det visade sig vara batteriet som slagit i fördelaren så spåret i rotorn gått av så den inte satt i ett fast läge utan flyttade sig lite då och då.
Sen är kamremmen ganska känslig på de där motorerna, den kan inte ha hoppat en kugg?
Kollade rotorn, det såg bra ut.
Jag tycker bilen borde gått även om den hoppat någon kugg...
Du bara skuter den
Plockade bort ett stift o kikade... Den ger bra gnista och MASSA soppa.
Jag tycker bilen borde gått även om den hoppat någon kugg...
Du bara skuter den
Plockade bort ett stift o kikade... Den ger bra gnista och MASSA soppa.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Tack kero.. Jag skall testa detta.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Har nu testat ALLT!!!! Tändnignen står 100% rätt...
Hjälp!
Hjälp!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
-
- Posts: 708
- Joined: 21 Feb 2006, 13:39
- Location: Härnösand
Soppa får det som satan...
Droppar om stiften typ...
Den skjuter ur både insug och avgas samt skickar iväg motorn baklänges i mellanåt.
Droppar om stiften typ...
Den skjuter ur både insug och avgas samt skickar iväg motorn baklänges i mellanåt.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Ingen?
Bara byta motor som gäller eller?
Bara byta motor som gäller eller?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
en fundering bara.
vet bara att på gamla opel motorer kan man haa motorn ett halvt varv fel fast märkkerna stämmer, då fåt man lyfta fördelaren snurra motorn ett halvt varv och stoppa ner fördelaren igen. då så brukar de hoppa i gång!
men hur ppstod problemet har nån försökt skruva med den eller bytit kamrem eller fördelare?
vet bara att på gamla opel motorer kan man haa motorn ett halvt varv fel fast märkkerna stämmer, då fåt man lyfta fördelaren snurra motorn ett halvt varv och stoppa ner fördelaren igen. då så brukar de hoppa i gång!
men hur ppstod problemet har nån försökt skruva med den eller bytit kamrem eller fördelare?
turbo såklart...
Motorn står helt rätt.
Feller uppstod vid lugn motorvägskörning. Bilen började plötsligt misstända sedan gå sämre och sämre.
Trigger-givaren är upmätt till ca. 600 ohm har jag för mig..
Den skall väl ligga mellan 400-800 ohm...
Får fan ingen ordning på detta... Ja har ju kollat allt nu!!!
Feller uppstod vid lugn motorvägskörning. Bilen började plötsligt misstända sedan gå sämre och sämre.
Trigger-givaren är upmätt till ca. 600 ohm har jag för mig..
Den skall väl ligga mellan 400-800 ohm...
Får fan ingen ordning på detta... Ja har ju kollat allt nu!!!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Men herregud! EXAKT samma fel hade jag i min gamla 528 -86
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil
Hoppas att du får fart på din iaf!
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil
Hoppas att du får fart på din iaf!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
535 -87 x2 525 -92 523 -97