Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Baktändningar... Akut hjälp! (NU MED FILM)

Post by Chrille »

Tjo Hej...

Sålde min 318 med M40 (tyvärr till min sambos lillebror)

Nu tycker han att ja ska laga den :evil:



Problemet är följande:

Kör man på startmotorn är det som den vill hoppa igång men istället baktänder och skickar motorn åt andra hållet.

Smäller och skjuter ur både luftfilter och avgas.



Har bytt tändkablar och styrbox utan vidare framgång.

Plockade bort ventilkåpan o kollade när avgasventilen på 1ans cylinder öppnar, rotorn pekar då strax efter tändpunkten på 1 ans cylinder/tändkabel vilket borde betyda att tändningen står rätt?

Va kan felet vara??? Jag har själv haft bilen i 4 år utan minsta problem med motorn.

Har slut på ideér. Tacksam för snabba svar!
Last edited by Chrille on 18 Apr 2007, 07:18, edited 1 time in total.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

Låter som något med tändningen, hade problem med en polares bil en gång i tiden, iofs med justerbar fördelare. Men den misstände vid start och vi lyckades aldrig ställa tändningen då den blev konstig igen.

Det visade sig vara batteriet som slagit i fördelaren så spåret i rotorn gått av så den inte satt i ett fast läge utan flyttade sig lite då och då.

Sen är kamremmen ganska känslig på de där motorerna, den kan inte ha hoppat en kugg?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Kollade rotorn, det såg bra ut.


Jag tycker bilen borde gått även om den hoppat någon kugg...

Du bara skuter den :(

Plockade bort ett stift o kikade... Den ger bra gnista och MASSA soppa.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Kero
Posts: 306
Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm

Post by Kero »

User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Tack kero.. Jag skall testa detta. :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Har nu testat ALLT!!!! Tändnignen står 100% rätt...

Hjälp! :cry:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Hemsö danne
Posts: 708
Joined: 21 Feb 2006, 13:39
Location: Härnösand

Post by Hemsö danne »

smäller det i insuget kan det väl vara för lågt soppatryck,och/eller luftläckage på insugssidan!
jag har en jäkla bra sida där eventuella fel står och lösningar på problemen! riktgit bra å ha..lägger upp den sen!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Soppa får det som satan...
Droppar om stiften typ...

Den skjuter ur både insug och avgas samt skickar iväg motorn baklänges i mellanåt.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Och kamremmen har inte kuggat om?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Nope.. den står rätt..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Ingen?

Bara byta motor som gäller eller? :roll:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
slaup
Posts: 51
Joined: 03 Jan 2006, 21:49
Location: jakobstad (finland)

Post by slaup »

en fundering bara.
vet bara att på gamla opel motorer kan man haa motorn ett halvt varv fel fast märkkerna stämmer, då fåt man lyfta fördelaren snurra motorn ett halvt varv och stoppa ner fördelaren igen. då så brukar de hoppa i gång!

men hur ppstod problemet har nån försökt skruva med den eller bytit kamrem eller fördelare?
:?
turbo såklart...
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Sitter väl en givare på vevaxeln på en sån där? Nåt fel med den kanske?
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Motorn står helt rätt.
Feller uppstod vid lugn motorvägskörning. Bilen började plötsligt misstända sedan gå sämre och sämre.

Trigger-givaren är upmätt till ca. 600 ohm har jag för mig..
Den skall väl ligga mellan 400-800 ohm...

Får fan ingen ordning på detta... Ja har ju kollat allt nu!!! :cry:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

de kan inte va så att han fått för sig å hälla e85 i tanken? vissa tror ju att de går fortare då :lol:
banzai
Posts: 272
Joined: 07 May 2006, 15:27
Location: Alfta - Hälsingland

Post by banzai »

Men herregud! EXAKT samma fel hade jag i min gamla 528 -86
Den slet jag med å bytte grejor hit å dit (stift, rotor, fördelarlock etc)
Fick aldrig nån ordning på den så den såldes som reservdelsbil :(
Hoppas att du får fart på din iaf!
♥ BMW - Kärlek vid första bakvagnskastet ♥
535 -87 x2 525 -92 523 -97
Post Reply