Kylar problem M20B25: HJÄLP

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Kan då lova att den där kylarn inte kommer ifrån en 86 ialla fall.

jag har ahft ett stycke 85 320 ett tsycke 86 323 o ett stycke 87 325 o den du visar kommer inte i närheten av hur mina kylare såg ut.

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=11&fg=35

Så här ser en orignal -30 kylare ut till en årsmodell 86

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/i/p/0.png
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Michél wrote:Är det skillnader mellan E30 "Fas 1" samt "Fas 2"-kylarna?

Har den nyare 325-versionerna elfläkt förövrigt?


Ja det är skillnad på fas kylarn o fas 2 kylarn fas 2 kylaren är mycket större, än fas 1 kylaren, o dom har inte elfläkt på var sig fas 1 eller fas två. utan bmw kör sina hederliga viscofläktar
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Svintoleffe wrote:Kan då lova att den där kylarn inte kommer ifrån en 86 ialla fall.

jag har ahft ett stycke 85 320 ett tsycke 86 323 o ett stycke 87 325 o den du visar kommer inte i närheten av hur mina kylare såg ut.

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=11&fg=35

Så här ser en orignal -30 kylare ut till en årsmodell 86

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/i/p/0.png


Hmm, detta är väldigt komplicerat. Undra vad min kylare kommer ifrån då. Nån annan som har nått förslag?
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Den kylaren du köpte komemr då inte ifrån någon e-30 o passar då inte till någon emd större motorn.

Jag satt mig oletade igneom lite för o hjälpa dig o jag tror jag hitatde kylaren

http://www.realoem.com/bmw/diagrams/r/h/18.png

Denna kylarenm du nu har köpt komemr alltså ifrån en nyare bil där du har expastins kärlet på vförar sidan på bilen.

O då är det årsmoddel 88 elller nyare som kylaren passar till.

På 88 så sitter det annan vattenpump med mera.

Det skiljer gansak mycket emellan 87-88 av avd jag hars ett ialal fall
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Jo du har då rätt=)

Får kylaren jag köpte av ximon senare idag så får se om den passar. Men jag vill ju inte lura nån med kylaren jag själv köpte så får väll lägga den på hyllan eller nått.
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Jo du har då rätt=)

Får kylaren jag köpte av ximon senare idag så får se om den passar. Men jag vill ju inte lura nån med kylaren jag själv köpte så får väll lägga den på hyllan eller nått.

Men vilken bil passar den kylaren till enligt realoem??
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Inte för att jag är någon expert men om du ska köra med orginal viskofläkt så får du inte dit kylarn så att fläkten kan snurra.

Däremot om du tar bort visko fläkten och kör elektrisk fläkt så får du dit Fas 2 kylaren.
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Skillnaden är att den nyare kylaren är mycke tjockare än den gamla. Och dom är vända åt helt olika håll, den gamla är "rektangulär" med kortsidan uppåt medans den nya är tvärt om. Så jag skulle tro att det inte blir nån skillnad. Men det skulle kunna funka, det kan jag inte svara på.

/ Jonas
paytax
Posts: 469
Joined: 05 Mar 2006, 20:10
Location: Hofors, gästrikland

Post by paytax »

den kylaren kommer väl från en 325 -89 typ...ser likasan ut som i lillerbrors 325 -89 iaf
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Ska man montera en större kyalre på en fas 1 bil, då ahde nästan rekomenderat en 535 kylare för dom ser likadan ut som dom på fas 1
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Fas 1, vafan har ni börjat me för någe jävla s40 snack nurå :)
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Zwofurti wrote:Fas 1, vafan har ni börjat me för någe jävla s40 snack nurå :)


HAHA jag håller med det låter ganska GAY :lol:
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Michél wrote:Det handlar mer om att min Fas 1-kylare är skadad och att jag får en Fas 2:a gratis. :)


Det är väldigt mycket jobb att få ditt en 88ans kylare på till exempel 86ans saker, då det är helt andra salngdragningar, vattenpumpen är en annan expationskärlet är flyttat.

Jag ahde nog försökt fått tag i en annan kylare som passar.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Post Reply