E28 M5 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

erikkihl wrote:Vad trevligt att vi blir 2 med e28 å s38 turbo då :twisted:


Ja just det, du bygger ju också med det. Då har man en sporre att bli snabbaste E28 då :wink:
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Tysken wrote:
erikkihl wrote:Vad trevligt att vi blir 2 med e28 å s38 turbo då :twisted:


Ja just det, du bygger ju också med det. Då har man en sporre att bli snabbaste E28 då :wink:


Sakta i backarna, ni glömmer mig, bara M30. Men fortfarande med i matchen! :wink:

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Totteman
Posts: 41
Joined: 25 Sep 2006, 15:47
Location: Månkarbo

Post by Totteman »

Angående regga med s38 motor så borde inte det vara en omöjlighet. På www.sfro.com står det att man max får ha 15kW/100kg tjänstevikt, så reggar man som ombyggt fordon och viktar upp bilen en aning så borde den gå igenom.
För att regga som ombyggt fordon krävs det förstås att man minst byter: motor, låda, bakaxel och HELA bromssystemet. Fjäderbenen kan det nog också vara idé att man byter till grövre grejer.

1kW=1,34hk

1500kg bil får då alltså ha ca 300hk

Eftersom e28an är utan kat (antar jag?) och M5 motorn har kat original så behövs inget intyg från BMW på att motorn är 100% original.
---------
mvh
Vinter-/projektbilen:
BMW 518i-86
Glidarbilen:
BMW 540ia-97
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

totteman.

man behöver vist intyget när man reggar bilen som ombyggt fordon, men intyget som krävs är bara ett om " jämföraned kontroll" vilket en auktoriserad verkstad kan skriva efter att dom kollat på bilen när den e klar.

då kollas bara så att alla avgasrenande delar på motorn sitter på plats o funkar.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har plockat isär dina grejor och lämnat på bearbetning nu :)

Angående ditt val av bultar så får du nog tänka om. Raceware=skit. Fråga tex M3Jonas som blåst packninga pga dom.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Sjysst! Så du tror inte de kommer funka med pyramidringat då? Göra mig nervös så här på morgonen..
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Kanske iom att du ska köra pyramid, men jag skulle aldrig kört med Raceware.
Totteman
Posts: 41
Joined: 25 Sep 2006, 15:47
Location: Månkarbo

Post by Totteman »

JaJsEn wrote:totteman.

man behöver vist intyget när man reggar bilen som ombyggt fordon, men intyget som krävs är bara ett om " jämföraned kontroll" vilket en auktoriserad verkstad kan skriva efter att dom kollat på bilen när den e klar.

då kollas bara så att alla avgasrenande delar på motorn sitter på plats o funkar.

mvh Erik


kopierat från SFRO.com:

I det här läget kan man säga att det finns ett antal "grundkrav":

1.
Om man byter motor, i en bil av årsmodell 1976 eller nyare, så måste motorn man sätter i alltid vara i 100% originalskick, från bilen som motorn kommer ifrån. Sätter man i en motor som hade kat i ursprungsbilen, till exempel från en 940 Turbo -98, måste man alltså ha kvar katten. Om man däremot tar en motor från en bil UTAN kat (exempelvis 240 Turbo -86) behöver man inte sätta dit en katalysator

2.
För att motorbytet AVGASMÄSSIGT ska kunna godkännas, kan man göra på två sätt;
2a) Skaffa ett intyg från en Volvoverkstad som visar att motorn man satt i är i originalskick från bilen den kom från (och uppfyller ett svenskt avgasgodkänt utförande, i praktiken måste den alltså komma från en svensksåld bil)
2b) Använda en motor MED katalysator, då behövs inget intyg
Eftersom 2a (intyg) kan vara svårt och krångligt att få, så är det i PRAKTIKEN så att man måste använda en motor MED katalysator om man byter motor i en bil av årsmodell 1976 eller nyare.
Om man som Emil nedan tar en motor från en bil som har kat är det ju inget problem alls.
Det är många som blandar ihop kraven för EFFEKT (Volvos generella intyg) med AVGASKRAV, dessa har egentligen inget alls med varandra att göra.


Gustaf U
---------
mvh
Vinter-/projektbilen:
BMW 518i-86
Glidarbilen:
BMW 540ia-97
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Tysken wrote:
erikkihl wrote:Vad trevligt att vi blir 2 med e28 å s38 turbo då :twisted:


Ja just det, du bygger ju också med det. Då har man en sporre att bli snabbaste E28 då :wink:

Ja vi får väl ta ett race till sommaren :D
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Hollizini wrote:
Tysken wrote:
erikkihl wrote:Vad trevligt att vi blir 2 med e28 å s38 turbo då :twisted:


Ja just det, du bygger ju också med det. Då har man en sporre att bli snabbaste E28 då :wink:


Sakta i backarna, ni glömmer mig, bara M30. Men fortfarande med i matchen! :wink:


Får väl svetsa in en restriktor i kompressorhuset, så är du ju fixad :lol:
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

Totteman

läs dom tre sista sidorna i denna tråden, där diskuterar jag med en väldigt insatt man i SFRO.

så kanske det klarnar lite för dig.

http://autopower.se/forum/topic.asp?id=73245&sida=14

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

erikkihl wrote:
Hollizini wrote:
Tysken wrote:
erikkihl wrote:Vad trevligt att vi blir 2 med e28 å s38 turbo då :twisted:


Ja just det, du bygger ju också med det. Då har man en sporre att bli snabbaste E28 då :wink:


Sakta i backarna, ni glömmer mig, bara M30. Men fortfarande med i matchen! :wink:


Får väl svetsa in en restriktor i kompressorhuset, så är du ju fixad :lol:


Det ger du fan i! :wink:
Tillbaks till topic.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
E28
Posts: 62
Joined: 22 Mar 2006, 22:34
Location: Karlskrona/Nynäshamn

Post by E28 »

JaJsEn wrote:Totteman

läs dom tre sista sidorna i denna tråden, där diskuterar jag med en väldigt insatt man i SFRO.

så kanske det klarnar lite för dig.

http://autopower.se/forum/topic.asp?id=73245&sida=14

mvh Erik


Stycket som Totteman citerar är med största sannolikhet skrivet av samme person som du diskuterade med på AutoPower. :D

Han befinner sig även på FMCS emellanåt. :twisted:
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jupp, samma kille som skriver det,

men nu handlar det om att regga en bil som ombygt fordon pga. att man vill kommat år effekt/viktförhållandet 15kw/100kg o inte bara ett vanligt motorbyte som gustavs tex ovan hänvisar till.

ska man regga en bil som ombyggt för att få använda en motorn med mer än 20% mer effekt än original motorn och obegrensat med vrid så måste man fortfarande ha intyget, som en BMW verkstad kan skriva ut.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Köpt fälgar till den nu, ska montera andra bakdäck bara sen så..

Image
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

10" bak antar jag?

blir nog tajt!

:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Pimplaren wrote:10" bak antar jag?

blir nog tajt!

:)


Det går, hade 18"x10" bak på min. Men det var jävligt tight :lol:
Post Reply