hur får man igång på spridarna efter motorbyte? m102 i e34

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bmwnos

hur får man igång på spridarna efter motorbyte? m102 i e34

Post by bmwnos »

har satt i en 745 m102 motor i min 535:a 88 e34.
till nya motorn är det l-jetronic, och i bilen motronic2.
har lyckats koppla in elen så att motorn går runt och jag har gnista, soppapunpen kopplade jag en knapp på bara.
Men jag får inte spridarna att öppna sig. är det någon som har gjort samma sak?
är det bättre om jag kopplar tillbaka gamla elen istället, motronic2?
går det bättre och få ihop med motorn?
snabba råd och tips uppskattas för jag håller på att bli tokig på det här.
har ett elschema om hur man gör men det är för motronic 1, och det är inte alls samma.
bmwnos

Post by bmwnos »

eller hur funkar det med tex VEMS?
är det bara och kasta bort det jag håller på med och ersätta med det eller hur funkar det?
i så fall är det nog lättare.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

uj det låter avancerat värre.. hehe :?
nu ska jag inte säga att det är jättesvårt (iom att jag inte gjort det nån gång)

men gissningsvis är det lättare att dra ett vems eller annat nytt sprut/tädning.

men om du ska regbes med nya motorn så lär du behöva ha orginalboxarna i bilen vid första bes dessvärre...
bmwnos

Post by bmwnos »

att bes är nog bara och glömma andå så det kvittar.
jag håller på o bli galen på det här, blir nog snart slägga :lol:
bönni
Posts: 6
Joined: 14 Dec 2006, 18:35
Location: Pedersöre/Finland

Post by bönni »

hej
jag hade liknande problem med ett motorbyte i en E28 535 (motronic).Bytte motor till en 745 motor med L-jetronic, men det är många år sen nu.Men vad jag kan dra mej till minnes var att jag tappade bort varvtalssignalen in till styrboxen.Sen löstes det med att tjyva signalen från en trepolig stöpsel(signal till varvräknaren) vid styrboxen,och sen vidare till boxen tyvärr minns jag ej vilket stifft nr det var,men det kanske syns på kopplingsschemat.

Hoppas det kan vara till nån hjälp
bmwnos

Post by bmwnos »

det är den svarta kabeln i den tre poliga kontakten bedvid boxen som du pratar om. har provat kopplat den till nr 1 på tändspolen utan framgång.
måste vara nå annat jag missat. typ mellan motorkontakterna.
Post Reply