Halloj, hänger på Soppas idé om att få lite liv i forumet igen.
Detta är då mitt bidrag.
En ganska så standard Audi s2 coupé, årsmodell 1993.
Inhandlades som ett projekt 2014.
Planen var då att endast göra färdig, men det sket sig i vanlig ordning.
Motivationen och idéerna har kommit och gått genom åren.
Men 2021 så fick jag tummen ur och färdigställde version 1.
Följande var då gjort.
ABY block
Borrat och honat
Venolia kolvar
H-profilare med ARP bultar
ACL race lager
ABY topp - portad och riktplanad
Original ABY kammar
Ina lyftare
Chromoly retainers
Chromoly fjädrar
ARP bultat
Ny kamkedja
Öhman Racing insug med fullradietrattar och billetfläns.
LS7 spjäll
Omgjord vevhusvent
2st AN10 från toppen och en AN16 från framkant av tråget
Ombyggt vattengrenrör
Audi 80 vattenkylare
VAG 1.8t NGK spolar
Maxxecu Race
E-gas
Mac magnetventil
Flex fuel sensor
Precision 6870 gen 2 A/R 0.96 t4
4''DP i rostfritt, vidare till 3.5'', 1st fullflödes dämpare innan bakaxel, 1st 62cm slutdämpare
Original wastegate indragen i DP
CP-S svartstålsgrenrör omgjort av BOA's
5x EGT
3'' intercooler
3'' tryckrör
Turbobanditen 50mm BOV
2x Walbro GST450
Nuke fuelrail
SPD V3 E85 BTR
Bosch 2200cc spridare
Fragola filter
Alurör och svart nylonslang AN10 och AN8
Coolerworx spakställ med kortat 2.5tdi länkage
Fixit låda
Tenaci Rallykoppling 2-skivig, 4puck, 1300nm
Svänghjul modell Svep, med triggerkrans för oem givare
SQS framdiff
Svetsad bakdiff och igenlagt hål för vakumstyrningen.
Fixit drivaxlar fram och bak
Stora nav och knutar bak
RG - Custom Design Diffästen
Stötdämpare Monroe
Allt upphängt i poly/alu
Mappningen gick bra (inget trasigt), men effektmålet nåddes tyvärr inte.
3'' intercoolern höll inte måttet vilket resulterade i hög insugstemp, troligtvis blev kompet knasigt pga en för tjock packning, generatorn slutade ladda som den skulle efter typ andra riktiga svepet och soppafiltret skulle bytts. Alltså var det inte helt optimalt!
Så i år provar vi igen, men då blir det lite ändringar.
Ny generator.
4.5'' intercooler.
Tunnare toppackning, en RS2 mls med större borr, då jag vill slippa köra cooperring. Men vi får se hur det fungerar.
Turbon kommer få ett 0.81 a/r turbinhus för att få igång den tidigare
Ventiler kommer bytas i förebyggande syfte, så ett paket med +0.5 Supertech inconel och svartniterade kom hem från ppf i förra veckan.
Kammar hämtade hos KKR.
Servopumpen byts till en elektrisk då den sköt remmar på varvstopp, och det medför även ombyggnation till vacuum för bromsservot.
Sen ska vi få igång lite mer funktioner i maxxet!
Såhär ser det ut i dagsläget.
Nya intercoolern på plats, samt att el-servot hittat hem.
Har dock bilder igenom alla år man hållt på, så får börja ladda upp lite bilder och förklaringar genom åren hur tankarna gått!
Audi S2 Coupé -93
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Audi S2 Coupé -93
Jävlar vad fin. Fina bitar så lär kynna få utt bra med mos. Ja de är lite trixigt att få up bilder men vi får lära oss och bara acceptera att ett inlägg tar 1 h
Vad är tanken med bilen, gata,bana ?
Vad är tanken med bilen, gata,bana ?
Re: Audi S2 Coupé -93
Tack så mycket! Förhoppningsvis haha, inte lika extremt som din men man kan ju inte jämföra äpplen och päron.Soppa wrote:Jävlar vad fin. Fina bitar så lär kynna få utt bra med mos. Ja de är lite trixigt att få up bilder men vi får lära oss och bara acceptera att ett inlägg tar 1 h
Vad är tanken med bilen, gata,bana ?
Tanken är att ha en rolig gatbil, så man kan rasta av sig lite!
Sen hade det varit väldigt skoj att få tidkort på den, men känns surt att börja förstöra inredningen med bur..
Får se hur det blir med den saken!
Alternativet är ju Dragy, men känns inte helt rätt.
Audi S2 -93
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
Re: Audi S2 Coupé -93
Ja de är synd att förstöra med bur. Finns så många förstörda s2or i Sverige. Dragy fungerar ju fintkoffan wrote:Tack så mycket! Förhoppningsvis haha, inte lika extremt som din men man kan ju inte jämföra äpplen och päron.Soppa wrote:Jävlar vad fin. Fina bitar så lär kynna få utt bra med mos. Ja de är lite trixigt att få up bilder men vi får lära oss och bara acceptera att ett inlägg tar 1 h
Vad är tanken med bilen, gata,bana ?
Tanken är att ha en rolig gatbil, så man kan rasta av sig lite!
Sen hade det varit väldigt skoj att få tidkort på den, men känns surt att börja förstöra inredningen med bur..
Får se hur det blir med den saken!
Alternativet är ju Dragy, men känns inte helt rätt.
Re: Audi S2 Coupé -93
Håller helt med, nu finns ju fortfarande möjligheten att kunna återställa den till original om man skulle vilja.Soppa wrote:Ja de är synd att förstöra med bur. Finns så många förstörda s2or i Sverige. Dragy fungerar ju fintkoffan wrote:Tack så mycket! Förhoppningsvis haha, inte lika extremt som din men man kan ju inte jämföra äpplen och päron.Soppa wrote:Jävlar vad fin. Fina bitar så lär kynna få utt bra med mos. Ja de är lite trixigt att få up bilder men vi får lära oss och bara acceptera att ett inlägg tar 1 h
Vad är tanken med bilen, gata,bana ?
Tanken är att ha en rolig gatbil, så man kan rasta av sig lite!
Sen hade det varit väldigt skoj att få tidkort på den, men känns surt att börja förstöra inredningen med bur..
Får se hur det blir med den saken!
Alternativet är ju Dragy, men känns inte helt rätt.
Går ju såklart att åka lite strippen också, men då lär man ju få slå av rätt snabbt tänker jag?
Ja det får nog faktiskt bli en sån, så får man ett hum om hur bilen faktiskt presterar.
Audi S2 -93
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
Re: Audi S2 Coupé -93
Så i år provar vi igen, men då blir det lite ändringar.
Ny generator.
4.5'' intercooler.
Tunnare toppackning, en RS2 mls med större borr, då jag vill slippa köra cooperring. Men vi får se hur det fungerar.
Turbon kommer få ett 0.81 a/r turbinhus för att få igång den tidigare
Ventiler kommer bytas i förebyggande syfte, så ett paket med +0.5 Supertech inconel och svartniterade kom hem från ppf i förra veckan.
Kammar hämtade hos KKR.
Servopumpen byts till en elektrisk då den sköt remmar på varvstopp, och det medför även ombyggnation till vacuum för bromsservot.
Sen ska vi få igång lite mer funktioner i maxxet!
-- Uppdatering --
Generatorn blev en 160A från Audi a8.
Passade perfekt i originalfästet. Dock så är den för 6pk rem och s2an har 4pk original.
Remhjulet från original generatorn passade ungefär så den fick en vända i svarven och nu sitter den som handen i hansken.
Servot är helt färdigkopplat nu och funktionsprovat utan några bekymmer.
Bromsservo blev från Audi 90 samt huvudbromscylinder, passade rakt på. SKÖNT.
Härvan har gjorts om lite också för att få igång hastighet, rolling launch, shiftcut, och lite grejer för att original instrumenteringen ska vara tyst.
Toppen blev renoverad med ventilerna ovan, sätesvinklarna gjordes om i samma veva.
7a kammarna monterade efter original inställning.
Toppackningen från TZR Motorsport kom hem på ett par dagar efter beställning, kan rekommenderas om man inte vill köra cooperring vid större borr.
Sen får vi helt enkelt se om den han hålla tätt..
4.5'' intercoolern är på plats och nya tryckrör är byggda.
0.81 avgashus monterat och passade med downpipen, var lite orolig att det skulle behövas byggs om.
Men då finns möjligheten att testa skillnaden mellan 0.81 och 0.96 hus i bänken.
Coren har varit iväg på kollo i staterna och är nu renoverad, hämtades idag 22-05-10 hos PPF.
Förhoppningsvis kan det bli en uppstart redan idag!
Blev även en Nuke 2g surge till soppan för att få bort eventuella strypningar.
Utöver detta så hämtades Hoosier DR2 radialer och bilen är anmäld till rollracing på tierp.
Så får vi se om man tar sig dit!
Ny generator.
4.5'' intercooler.
Tunnare toppackning, en RS2 mls med större borr, då jag vill slippa köra cooperring. Men vi får se hur det fungerar.
Turbon kommer få ett 0.81 a/r turbinhus för att få igång den tidigare
Ventiler kommer bytas i förebyggande syfte, så ett paket med +0.5 Supertech inconel och svartniterade kom hem från ppf i förra veckan.
Kammar hämtade hos KKR.
Servopumpen byts till en elektrisk då den sköt remmar på varvstopp, och det medför även ombyggnation till vacuum för bromsservot.
Sen ska vi få igång lite mer funktioner i maxxet!
-- Uppdatering --
Generatorn blev en 160A från Audi a8.
Passade perfekt i originalfästet. Dock så är den för 6pk rem och s2an har 4pk original.
Remhjulet från original generatorn passade ungefär så den fick en vända i svarven och nu sitter den som handen i hansken.
Servot är helt färdigkopplat nu och funktionsprovat utan några bekymmer.
Bromsservo blev från Audi 90 samt huvudbromscylinder, passade rakt på. SKÖNT.
Härvan har gjorts om lite också för att få igång hastighet, rolling launch, shiftcut, och lite grejer för att original instrumenteringen ska vara tyst.
Toppen blev renoverad med ventilerna ovan, sätesvinklarna gjordes om i samma veva.
7a kammarna monterade efter original inställning.
Toppackningen från TZR Motorsport kom hem på ett par dagar efter beställning, kan rekommenderas om man inte vill köra cooperring vid större borr.
Sen får vi helt enkelt se om den han hålla tätt..
4.5'' intercoolern är på plats och nya tryckrör är byggda.
0.81 avgashus monterat och passade med downpipen, var lite orolig att det skulle behövas byggs om.
Men då finns möjligheten att testa skillnaden mellan 0.81 och 0.96 hus i bänken.
Coren har varit iväg på kollo i staterna och är nu renoverad, hämtades idag 22-05-10 hos PPF.
Förhoppningsvis kan det bli en uppstart redan idag!
Blev även en Nuke 2g surge till soppan för att få bort eventuella strypningar.
Utöver detta så hämtades Hoosier DR2 radialer och bilen är anmäld till rollracing på tierp.
Så får vi se om man tar sig dit!
Audi S2 -93
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
Re: Audi S2 Coupé -93
En liten uppdatering då.
Uppkom ett litet litet missljud från maskinen i början på sommaren som jag inte var tillfreds med.
Rev ur motorn och inspekterade lagerna, inte helt nöjd.
Ingen i närheten kunde ta veven men fick tag i en 7a botten så det löste sig ändå.
Blev även att byta ut den gamle original wastegaten mot en Turbosmart Gen V 45mm, 700kpa map sensor och ett par vassa Jonus kammar 293dur 11,4 lyft.
Och efter att ha varit i bänken kan vi konstatera lite saker.
Toppen har troligtvis varit alldeles för vass för att åka med små kammar, och att man inte ska återanvända en mls toppackning oavsett vad folk säger.
Vid 3,5 kilo ladd så ville helt enkelt inte kompressionen stanna kvar i motorn utan började trycka ut i vattenkanalerna.
Men det blev ändå 950hk på naven, så man får vara rätt nöjd ändå!
Svepet efter på 2.5kg håller den tätt, men blir helt klart att muttra dit en ny packning och se om det räcker eller om det är dags för cooperring nu.
Uppkom ett litet litet missljud från maskinen i början på sommaren som jag inte var tillfreds med.
Rev ur motorn och inspekterade lagerna, inte helt nöjd.
Ingen i närheten kunde ta veven men fick tag i en 7a botten så det löste sig ändå.
Blev även att byta ut den gamle original wastegaten mot en Turbosmart Gen V 45mm, 700kpa map sensor och ett par vassa Jonus kammar 293dur 11,4 lyft.
Och efter att ha varit i bänken kan vi konstatera lite saker.
Toppen har troligtvis varit alldeles för vass för att åka med små kammar, och att man inte ska återanvända en mls toppackning oavsett vad folk säger.
Vid 3,5 kilo ladd så ville helt enkelt inte kompressionen stanna kvar i motorn utan började trycka ut i vattenkanalerna.
Men det blev ändå 950hk på naven, så man får vara rätt nöjd ändå!
Svepet efter på 2.5kg håller den tätt, men blir helt klart att muttra dit en ny packning och se om det räcker eller om det är dags för cooperring nu.
Audi S2 -93
https://www.instagram.com/anneborn_foto/
https://www.instagram.com/anneborn_foto/