Bmw M535i Turbo | S38 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Fronten är grundad och klar, tagit lite längre tid än förväntat då det är repstopp på jobbet och det har blivit några dubbla skift Men det sponsrar ju bara mer till överladdat så..
Råkade hända en liten grej också.. Fick tag i en 735ia -91 för en billig slant.
Första tanken när den dök upp var att köpa och skrota, använda B35 blocket som grund för Super38an (92.5 borr blablabla), Dock var det väldigt mycket bang for the buck, motorn gick fint, fin svart skinn-inredning, bra vinterdäck samt bra sommardäck på 17" yrondell fälgar, tyckte det räckte bra ända tills jag kollade utrustningslistan, då dök kod S209 upp Och de som inte är lika insatta så kan jag ju meddela att det verkar sitta 210 lamelldiff i denna raket!
Var givetvis lite fix på den.
-Varningsblinkersen blinkade när man slog av tändningen. Bytte dock knappen så började det lira som det skulle.
-Parkeringsljus hö-fram samt vä-bak lyser inte. Testat löda om "senapsreläet" utan resultat
-instrumentbelysningen lyser hela tiden samt att den varnar på att ljusen är på hela tiden, gissar att ljusväxlaren är den felande länken.
-Vill stiga i temp(även i högre hastigheter) tills man varvar ur den, så gissar att vattenpumpen är påväg att ge upp.
-CO var visst dåligt på besiktningen så det kanske går att dra i en sluring etanol om man har tur.
Ska väl besikta raketen och sälja bort kanske. Man borde ju få en slant för en sån här ändå..
Råkade hända en liten grej också.. Fick tag i en 735ia -91 för en billig slant.
Första tanken när den dök upp var att köpa och skrota, använda B35 blocket som grund för Super38an (92.5 borr blablabla), Dock var det väldigt mycket bang for the buck, motorn gick fint, fin svart skinn-inredning, bra vinterdäck samt bra sommardäck på 17" yrondell fälgar, tyckte det räckte bra ända tills jag kollade utrustningslistan, då dök kod S209 upp Och de som inte är lika insatta så kan jag ju meddela att det verkar sitta 210 lamelldiff i denna raket!
Var givetvis lite fix på den.
-Varningsblinkersen blinkade när man slog av tändningen. Bytte dock knappen så började det lira som det skulle.
-Parkeringsljus hö-fram samt vä-bak lyser inte. Testat löda om "senapsreläet" utan resultat
-instrumentbelysningen lyser hela tiden samt att den varnar på att ljusen är på hela tiden, gissar att ljusväxlaren är den felande länken.
-Vill stiga i temp(även i högre hastigheter) tills man varvar ur den, så gissar att vattenpumpen är påväg att ge upp.
-CO var visst dåligt på besiktningen så det kanske går att dra i en sluring etanol om man har tur.
Ska väl besikta raketen och sälja bort kanske. Man borde ju få en slant för en sån här ändå..
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Här står den och skäms, tar tid att få det lackat när man ska vara beroende av andra gällande sånt
Dock är den rosten jag känner till reparerat och grundat nu också!
Tänkte börja ponera lite på S38an medans man väntar.
Hur har ni gjort med Kamsynken som kör hallgivare? Som jag har förstått så ska det väl bara räcka med en tand då den bara ska visa vart den ska börja tändcykeln?
Läst att vissa bara tagit en längre kamdrevsskruv och distanserat ut den?
Blir att köra Hallgivare då VEMSet är specat för det.
Den köptes ju även med 8 tändsteg så blir nog att skicka in den på omlödning, om ni inte har tips på vettiga passiva spolar som räcker långt? Kikat lite på Bosch Motorsports P65 spolarna.
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Här har man ju glömt att uppdatera
Känns lite epa enligt mig att bara ha längre skruv med låsning men är det så höjdarna gör så ska det väl hålla..
_______________
Halvtrångt i garaget nu dock
_____________
Färdig för urlyftning.
Kedjeblocket i taket var rätt fint för tillfället.
Här står spisen och skäms, blir väl att spara svepet till lådan ifall man får för sig att svetsa om ny låda någon gång.. :hihi:
___________________________
Helt sonika så inhandlades en Garrett GT4202R, och man vet ju vad dom brukar ge effektmässigt
Man får ju se om det är kopplingen eller turbon som säger ifrån först
__________________________
Nu börjar elen vara färdigdragen..
Fint att kunna gömma vart originalspridarkablaget går, samt att man får undangömt kablarna till spolarna rätt bra.
Även kul att man kunde gömma så bra under spjällhuset.. Börjar gilla den här motorn mer och mer
Sen var det kanske dags att byta remmar för en gångs skull
________________________
Nyförvärvet..
Boxen skickades iväg på omlödning vid detta lag då flyback dioden hade tagit semester..
Fick äntligen tag i original stolarna som jag fick i byte mot en turbomössa
Tyvärr blir garaget inlöst/uppsagt i slutet av november så då var det slutskruvat i Gällivare tillsvidare.. Ska se om jag får tag i vinterförvaring för bilen iallafall så man slipper släpa den till byn igen.
Men den ska då rulla ut ur garaget för egen kraft. Bara fäste för gaswire, bränsleslang och kylslangar kvar nu..
Manliga miltal
Mekanikers wunderbaüm
Vet dock inte om jag ska byta ut sportstolarna mot original för alltid, blir nog bara över besiktningen istället. Tycker de är rätt bekväma ändå
______________________________________________________________
Iväg mot byn då..
Svarven lyft in i garaget..
Var inte allt för äcklig när jag torkat av den iallafall, men nog ska den putsas
Lite tillbehör
Och plötsligt blev det ett till förvärv i maskinbearbetningsarmadan
Känns lite epa enligt mig att bara ha längre skruv med låsning men är det så höjdarna gör så ska det väl hålla..
_______________
Halvtrångt i garaget nu dock
_____________
Färdig för urlyftning.
Kedjeblocket i taket var rätt fint för tillfället.
Här står spisen och skäms, blir väl att spara svepet till lådan ifall man får för sig att svetsa om ny låda någon gång.. :hihi:
___________________________
Helt sonika så inhandlades en Garrett GT4202R, och man vet ju vad dom brukar ge effektmässigt
Man får ju se om det är kopplingen eller turbon som säger ifrån först
__________________________
Nu börjar elen vara färdigdragen..
Fint att kunna gömma vart originalspridarkablaget går, samt att man får undangömt kablarna till spolarna rätt bra.
Även kul att man kunde gömma så bra under spjällhuset.. Börjar gilla den här motorn mer och mer
Sen var det kanske dags att byta remmar för en gångs skull
________________________
Nyförvärvet..
Boxen skickades iväg på omlödning vid detta lag då flyback dioden hade tagit semester..
Fick äntligen tag i original stolarna som jag fick i byte mot en turbomössa
Tyvärr blir garaget inlöst/uppsagt i slutet av november så då var det slutskruvat i Gällivare tillsvidare.. Ska se om jag får tag i vinterförvaring för bilen iallafall så man slipper släpa den till byn igen.
Men den ska då rulla ut ur garaget för egen kraft. Bara fäste för gaswire, bränsleslang och kylslangar kvar nu..
Manliga miltal
Mekanikers wunderbaüm
Vet dock inte om jag ska byta ut sportstolarna mot original för alltid, blir nog bara över besiktningen istället. Tycker de är rätt bekväma ändå
______________________________________________________________
Iväg mot byn då..
Svarven lyft in i garaget..
Var inte allt för äcklig när jag torkat av den iallafall, men nog ska den putsas
Lite tillbehör
Och plötsligt blev det ett till förvärv i maskinbearbetningsarmadan
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
En S54 hade ju varit drömmen men kände inte att jag ville stoppa i en "smallblock" i en M535a, även om den börjar komma upp i rätt volym Men hittar man en S38B38 till vettig kurs så ska man nog slå till för de växer ju tusan inte på träd längre, speciellt vevaxlarna..!Nitro wrote:hmm ska man oxå byta till mer modernare motor?
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Emppu wrote:En S54 hade ju varit drömmen men kände inte att jag ville stoppa i en "smallblock" i en M535a, även om den börjar komma upp i rätt volym Men hittar man en S38B38 till vettig kurs så ska man nog slå till för de växer ju tusan inte på träd längre, speciellt vevaxlarna..!Nitro wrote:hmm ska man oxå byta till mer modernare motor?
har faktiskt en b38 vev och b35 block liggandes =) så det enda som fattas e ju topp o resten av kringutrustning
BMW 535i -86
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Nitro wrote:Emppu wrote:En S54 hade ju varit drömmen men kände inte att jag ville stoppa i en "smallblock" i en M535a, även om den börjar komma upp i rätt volym Men hittar man en S38B38 till vettig kurs så ska man nog slå till för de växer ju tusan inte på träd längre, speciellt vevaxlarna..!Nitro wrote:hmm ska man oxå byta till mer modernare motor?
har faktiskt en b38 vev och b35 block liggandes =) så det enda som fattas e ju topp o resten av kringutrustning
Go for it! Om inte annat så Stroker M30, men personligen så blir det en ren frihet att slippa ångesten med vippor osv, sen är ju S38an en så mycket bättre motor.. Bara kolla original kanalerna i toppen, ser ju grymt fina ut!
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Efter mycket stressmeckande när garaget blir inlöst i veckan så verkar det som att mina 2200cc spridare har säckat ihop helt.. släpper inte igenom bränsle alls, bränsle finns i railen och när man kör testen på VEMS så klickar alla spridarna men kommer inte bränsle alls från dom
Och de var också förvarade i sluten påse med krypolja
Ska prova med en polares likadana ifall det är verkligen det, men efter lite historier så verkar det rätt vanligt tyvärr.. Nåväl, adapterkablar påväg så jag får Nippon Denso till EV1 för att kunna använda originalspridarna! Alltid ska det gå motströms.
Tråkigt när man hoppades på en uppstart under kvällen.
Och de var också förvarade i sluten påse med krypolja
Ska prova med en polares likadana ifall det är verkligen det, men efter lite historier så verkar det rätt vanligt tyvärr.. Nåväl, adapterkablar påväg så jag får Nippon Denso till EV1 för att kunna använda originalspridarna! Alltid ska det gå motströms.
Tråkigt när man hoppades på en uppstart under kvällen.
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Efter lite rådgivning och olika spridarbyten så verkar felet ha varit för lite bränsle vid cranking
Då kan man ju hålla hoppet uppe att 2200cc spridarna är fungerande!
Då kan man ju hålla hoppet uppe att 2200cc spridarna är fungerande!
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Ventiltrassel blev kolvtrasselNitro wrote:va fan nu då?
Re: Bmw M535i Turbo | S38B38
Införskaffades en S38 förrförra året, den ska visst vara delvis byggd av PPF som jag förstod samt bromsad här enligt säljaren så borde ju finnas någon som vet något om den, satt visst i en E34 som fått smaka broräcke.
Ska se om jag får ordning på bilderna
Kort och gott så är det iallafall:
Fully covid-19 smidd S38
M30-block borrat till 92.5
Säljaren skrev PPF kolvar och stakar så antar att det är DP eller CP kolvar, smidda var dom vad man såg underifrån.
Precision 7675
Precision 46mm wastegate
VAG-spolar
Cooperring
Supertech ventiler, inget jag kollat ännu däremot men man får ju anta att folk är sanningsenliga.
Maxxecu Race Premium
Maskinen ska vara bromsad 886 häst och 1047 newton, vid 1.3 bar, sitter i Precision 1260 spridare vilka lär vara i bottnade förbi guds ögon.
Så hur står det till nu med maskineriet?
S38an har ju gått som dom brukar, vill säga felfritt alltså
Tänkte väl kolla lager osv i den nu när bilen behöver besiktas.
66mm precision wastegate är även inhandlad så den ska svetsas på plats då det har varit svårt att hålla nere laddtrycket..
Funderar på att gå över på en annan termostat eller till och med elvattenpump mest för att spara plats då det blir rätt tight mot kylaren. Men kanske dumt att ha elpump på en gatbil.
Hade ju varit intressant att se vad man lyckas kräma ur på E85, men känns även som att det håller på att avvecklas eftersom här uppe i Gällivare så frågan är om man inte ska gå över sen till 98 och mysåka bara. S38an är ändå så pass hysterisk så man klarar sig väl på 600 hjulisar.
Har ju även införskaffat en GS6-53DZ som ska ersätta S6S-420G lådan, den gillade inte att man pjäxade i trean som vanligt
För bilen så väntar det väl på ork, plats och tid att byta samtliga bussningar i bak och framvagn då man som vanligt blir av med garage tack vare samhällsomvandligen. Provat dela garage också men det blev några tråkiga bucklor på den som ingen ville ta ansvar för så då blev man less.
Så det står väl lite stilla just nu, man får ta det som det kommer, även skaffat mig en 142a men hade nog ingen bild på den för tillfället, funderar vad man ska hitta på med den sen.
Hojta till om någon har något info om maskinen, är ju alltid kul att få veta lite historia om den.
Ska se om jag får ordning på bilderna
Kort och gott så är det iallafall:
Fully covid-19 smidd S38
M30-block borrat till 92.5
Säljaren skrev PPF kolvar och stakar så antar att det är DP eller CP kolvar, smidda var dom vad man såg underifrån.
Precision 7675
Precision 46mm wastegate
VAG-spolar
Cooperring
Supertech ventiler, inget jag kollat ännu däremot men man får ju anta att folk är sanningsenliga.
Maxxecu Race Premium
Maskinen ska vara bromsad 886 häst och 1047 newton, vid 1.3 bar, sitter i Precision 1260 spridare vilka lär vara i bottnade förbi guds ögon.
Så hur står det till nu med maskineriet?
S38an har ju gått som dom brukar, vill säga felfritt alltså
Tänkte väl kolla lager osv i den nu när bilen behöver besiktas.
66mm precision wastegate är även inhandlad så den ska svetsas på plats då det har varit svårt att hålla nere laddtrycket..
Funderar på att gå över på en annan termostat eller till och med elvattenpump mest för att spara plats då det blir rätt tight mot kylaren. Men kanske dumt att ha elpump på en gatbil.
Hade ju varit intressant att se vad man lyckas kräma ur på E85, men känns även som att det håller på att avvecklas eftersom här uppe i Gällivare så frågan är om man inte ska gå över sen till 98 och mysåka bara. S38an är ändå så pass hysterisk så man klarar sig väl på 600 hjulisar.
Har ju även införskaffat en GS6-53DZ som ska ersätta S6S-420G lådan, den gillade inte att man pjäxade i trean som vanligt
För bilen så väntar det väl på ork, plats och tid att byta samtliga bussningar i bak och framvagn då man som vanligt blir av med garage tack vare samhällsomvandligen. Provat dela garage också men det blev några tråkiga bucklor på den som ingen ville ta ansvar för så då blev man less.
Så det står väl lite stilla just nu, man får ta det som det kommer, även skaffat mig en 142a men hade nog ingen bild på den för tillfället, funderar vad man ska hitta på med den sen.
Hojta till om någon har något info om maskinen, är ju alltid kul att få veta lite historia om den.