Tja fick bekymmer i torsdags då bilen dog för mig då jag drog iväg 1.an 2.an o lyckades få i 5.an i stället för 3.an. bilen dog för mig o stattade den igen utan bekymmer men märkte att den gick på 5 cylindrar så tänkte bara att det va tändspole som gett upp eller nått annat lätt fel, så åkte hem till garaget några kilometer bort och drog tändspole efter tändspole, upptäckte att cylinder 1 va nått fel med
Rev bort den spolen och lossade stiftet och såg att stiftet va platt samt att det saknade keramiken delen i det och att elektroden va helt platt ( NGK BSPRES7 knackade till 0,7 ) kikade ner i tändstifhålen o såg mer bekymmer.gjorde komptest med 0 i resultat på cylinder 1 så Rev motorn idag och fick se krigszon på kolven samt toppen (2st krökta ventiler ) tömde motorn på olja såg ny ut då jag bytte den 2 dagar innan det hände va lite aluminium pulver stoft i men inga större mängder inga bitar heller vad jag kunde se. Kan det vara så att spridare nr1 har gett upp och orsakat spikning samt denna krigszon i motorn eller har ni någon bättre idé?????
Mvh Muppen
Bilder och spec finns här:
https://ibb.co/album/RTQkVG" onclick="window.open(this.href);return false;
Bosch 1200cc spridare nya
Dw300 intank ny
Gt3582r kopia vatten och olje kyld ny
Spa kopia nedmonterat grenrör nytt
Aem performance dryflow långa luftfilter ny
Greedy dumpventil begangnad
Nytt Alukyl med 850glt elfläkt
67 graders race termostat ny
Vems 3.8 pnp ecu med blåtand nytt
Precisson wastegate 39mm nytt
M50b25iv nyrenoverad utom lager och kolvringar standard maskin
Arp topplocksbult
Coppering packning
3tums tryckrör
Stor intercooler 3 tum
Zf låda
E85 mappad 452whp 598nm vid 1.2 bar för 3 månader sedan
M50 turbo haveri/felsökning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis