PnP till m54b30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: PnP till m54b30
Precis, Mängmätaren kan man lägga på hyllan
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: PnP till m54b30
Fan vad mäktigt att det är färdigt!
Mobil: o701-812737
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
M2C+
M3e46 SMGII
V90CC
XC70II D4
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: PnP till m54b30
Hur ser det ut nu, när kommer det finnas ute för beställning?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: PnP till m54b30
Vi har inte lyckats släcka antisladdlampan än men det verkar bara vara en mjukvarugrej vi kan uppdatera i kommande firmwares. Samma med OBD
Annars funkar det 100%
Annars funkar det 100%
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: PnP till m54b30
Menar du att obd, alltså diagnostikuttaget inte funkar? För det finns väl ingen lampa för obd?
Vilken bredbandslambda sitter det kontakt för? 4,2 och 4,9 har väl olika vad jag förstått.
Kommer det dröja tills dom problemen är lösta innan det går att beställa eller hur ser det ut?
Vilken bredbandslambda sitter det kontakt för? 4,2 och 4,9 har väl olika vad jag förstått.
Kommer det dröja tills dom problemen är lösta innan det går att beställa eller hur ser det ut?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: PnP till m54b30
Kom på ännu en fråga hehe, följer det med stift till de pins som inte används om man vill lägga till tex EGT och oljetryck?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: PnP till m54b30
Uppdaterar lite här ifall det är någon som ännu följer denna tråd.
Har upptäckt att även maxxecu har can protokoll för e46 330i med ms43 styrsystem (senare bilar har ms45, även annan modell på tändspolar på dessa). Dock är detta protokoll ännu inte färdigutvecklat men det verkar vara oljenivålampa och förbrukningsmätare som inte funkar.
https://www.maxxecu.com/webhelp/can-oem ... _ms43.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ringde Maxxtuning och frågade lite om detta och fick veta att de planerar att släppa ett PnP baserat på maxxecu race innan nästa säsong och då färdigställa can protokollet i samband med detta.
Har även varit i kontakt med en som själv kopplat in ett Ecumaster Black och för honom fungerade allt förutom förbrukningsmätare och antisladdlampan som lyste, han hade även en kompis som gjort samma men för honom lyste inte antisladdlampan. Skillnaden mellan deras bilar var att han hade en äldre med asc och kompisen en nyare med dsc. Att antisladdlampam lyser beror på att det saknas svar från original DME.
Själv ska jag beställa ett maxxecu race och koppla in.
Har upptäckt att även maxxecu har can protokoll för e46 330i med ms43 styrsystem (senare bilar har ms45, även annan modell på tändspolar på dessa). Dock är detta protokoll ännu inte färdigutvecklat men det verkar vara oljenivålampa och förbrukningsmätare som inte funkar.
https://www.maxxecu.com/webhelp/can-oem ... _ms43.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ringde Maxxtuning och frågade lite om detta och fick veta att de planerar att släppa ett PnP baserat på maxxecu race innan nästa säsong och då färdigställa can protokollet i samband med detta.
Har även varit i kontakt med en som själv kopplat in ett Ecumaster Black och för honom fungerade allt förutom förbrukningsmätare och antisladdlampan som lyste, han hade även en kompis som gjort samma men för honom lyste inte antisladdlampan. Skillnaden mellan deras bilar var att han hade en äldre med asc och kompisen en nyare med dsc. Att antisladdlampam lyser beror på att det saknas svar från original DME.
Själv ska jag beställa ett maxxecu race och koppla in.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: PnP till m54b30
http://maxxtuning.se/produkter/motorsty ... ugin-extra" onclick="window.open(this.href);return false;
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: PnP till m54b30
Intressant!
Angående MS43, MS45 och tändspolar så gäller följande (så gott som jag kunnat spåra saker och ting).
M54B30 kom i två "versioner", jag kallar dessa MK1 och MK2.
Den stora skillnaden är tändspolarna.
MK1 använde de "fyrkantiga" medans MK2 använde de "runda".
I och med detta behövdes även ventilkåpan vara annorlunda.
E46 330i fick MK2-motorn från och med 09/2002 och framåt.
DME uppdaterades även under M54B30's livstid.
Siemens MS43 användes i de flesta fall, men vissa modeller fick senare MS45.
Det finns dock ingen korrelation mellan MK1/MK2 och MS43/MS45,
förutom såklart att om det satt MS45 så var det garanterat en MK2.
Men satt det MS43 så kunde det vara MK1 eller MK2.
Det var däremot endast E60 och E85 Z4 som fick MS45 till sin M54B30,
exempelvis E46 330i fick aldrig MS45.
I samband med övergången från MK1 till MK2 gjorde de även om kring kopplingen.
MK1 använder 10 splinade delar medans MK2 använder 22 splinade delar.
Pilotlagret i svänghjulet är således annorlunda också.
MK1 har ett vanligt 15x32x10 kullager medans MK2 har ett 15x24x26 cylindriskt rullager.
Kul kuriosa är att E85 Z4 med M54B30 har en kortare drivrem och en lite annorlunda dragning,
detta då dessa inte har någon hydraulisk styrservopump (de har elektrisk styrservo).
Angående MS43, MS45 och tändspolar så gäller följande (så gott som jag kunnat spåra saker och ting).
M54B30 kom i två "versioner", jag kallar dessa MK1 och MK2.
Den stora skillnaden är tändspolarna.
MK1 använde de "fyrkantiga" medans MK2 använde de "runda".
I och med detta behövdes även ventilkåpan vara annorlunda.
E46 330i fick MK2-motorn från och med 09/2002 och framåt.
DME uppdaterades även under M54B30's livstid.
Siemens MS43 användes i de flesta fall, men vissa modeller fick senare MS45.
Det finns dock ingen korrelation mellan MK1/MK2 och MS43/MS45,
förutom såklart att om det satt MS45 så var det garanterat en MK2.
Men satt det MS43 så kunde det vara MK1 eller MK2.
Det var däremot endast E60 och E85 Z4 som fick MS45 till sin M54B30,
exempelvis E46 330i fick aldrig MS45.
I samband med övergången från MK1 till MK2 gjorde de även om kring kopplingen.
MK1 använder 10 splinade delar medans MK2 använder 22 splinade delar.
Pilotlagret i svänghjulet är således annorlunda också.
MK1 har ett vanligt 15x32x10 kullager medans MK2 har ett 15x24x26 cylindriskt rullager.
Kul kuriosa är att E85 Z4 med M54B30 har en kortare drivrem och en lite annorlunda dragning,
detta då dessa inte har någon hydraulisk styrservopump (de har elektrisk styrservo).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: PnP till m54b30
http://maxxtuning.se/produkter/motorsty ... ugin-extra" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: PnP till m54b30
För de som inte tittat in i min tråd så kan jag berätta att jag i vintras lödde ihop ett adapterkablage till mitt maxxecu race. Bilen är nu igång och sprutet funkar fint, inga lampor som lyser eller liknande.
Lite osäker på funktionen att använda förbrukningsmätaren till annat som tex laddtrycksmätare då jag inte testat det ännu men i övrigt är jag helnöjd!
Lite osäker på funktionen att använda förbrukningsmätaren till annat som tex laddtrycksmätare då jag inte testat det ännu men i övrigt är jag helnöjd!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;