Ska starta nytt projekt! Vad ska jag bygga på?

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Willy

Ska starta nytt projekt! Vad ska jag bygga på?

Post by Willy »

Hejsan gott folk, kört BMW länge och haft många olika. Och suget efter turbo bmw blir större och större, men behöver tips och trix vad jag ska bygga på då jag är relativt ny inom området. Jag har 2 st bilar just nu och hade kunnat tänka mig bygga turbo på en av dom vilken som helst. Men frågan är vilken är lämpligast att bygga på? Håller bäst osv.
Jag har en BMW e39 530 manuell från 2002 full M-sport från fabrik. Den har ju m54b30.
Sen har jag en e36 323 manuell från 1997 icke M-sport. Den har m52b25.
Har läst lite här på forumet och som jag fattat det har 323:an alublock? Och tål inte överladdas så värst.
Inte läst mycket om 530in.
Tänkte jag slänger ut ett inlägg till er proffs och frågar vad jag ska bygga på, antingen på någon av nämnda bilar som jag redan har eller köpa en m50b25 som tydligen ska vara bäst att bygga på.
Går det hinka i en m50b25 i 323an? Håller 530in för turbo?

Mitt mål är att börja på 350-400 hästkrafter. Sen om jag vill ha mer effekt efter jag vant mig vid dom 350-400 hk vet jag inte.
Uppskattar all hjälp jag kan få, tips trix stora som små! Mvh William :)
JockE28

Re: Ska starta nytt projekt! Vad ska jag bygga på?

Post by JockE28 »

bygg på 530, skaffa plugg and play sprut, nedmonterad turbo enklast och billigast, m54 motorn klarar lätt dina effektmål som den är
lägg tid på avgas, tryckrör och de grejer du bygger från början, även om effekmålet är litet så kommer du alltid vilja ha mer. spara inte på några smågrejer. det betalar sig inte i längden

tänk/mät två gånger, kapa en gång

Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply