Diff 535d e61
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Diff 535d e61
535d e61 som har börjat enbart enhjula nu. Vad är mest prisvärt att göra? Org beggad diff eller något eftermarkands?
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Diff 535d e61
Börjat att bete sig som en öppen differential?
Jag är väldigt säker på att bromsad differential (eller liknande lösning) inte fanns som tillval till någon av E60-modellerna.
Detta har ju ersatts av DSC/DTC-systemet.
Förutom såklart M5 med sin variabla bromsade differential.
Enklast är ju köpa en insats från Quaife (både PEAN och Schmiedmann vill jag minnas säljer detta).
Bara att montera bort diffen, kör förbi någon av firmorna om du har vägarna förbi någon gång (eller skicka),
låt de montera in den, och sen montera tillbaka. Klart!
Materialet kostar endast runt 15000 SEK + frakt + arbetskostnad, säg på sin höjd endast 18 000 SEK.
Begagnad M5 är ju såklart ett alternativ också, men där är du inte garanterad att den fungerar korrekt.
Kan ju ha misshandlats ganska grovt och kan vara anledningen till att den är till salu.
Det kan vara problem både med lamellpaketet och shear pumpen.
Där bör man ju budgetera in en genomgång av en professionell mekaniker,
eventuellt köper en som nyligen gåtts igenom (med papper på det).
Ska vi säga 10 000 + 5 000 för eventuell genomgång.
Går definitivt att få ned det priset rejält om man letar lite och chansar lite.
Sen kanske ett par småsaker behövs för att den ska passa i en 535d såklart.
Output flanges är inte samma, det vet jag.
Så lite fipplande med output flanges och drivaxlar behöver säkerligen göras.
Utväxlingen blir ju också lite annorlunda - eller hur?
Du kommer ju att gå från 2.65 (tror jag) till 3.62, det kommer ju att höja ditt varvtal vid motorvägskörning med nästan 37%.
Kanske inte är så kul i längden, säg att du har 2500 rpm nu vid 120 km/h - då kommer du att få köra omkring med 3425 rpm.
Jag är väldigt säker på att bromsad differential (eller liknande lösning) inte fanns som tillval till någon av E60-modellerna.
Detta har ju ersatts av DSC/DTC-systemet.
Förutom såklart M5 med sin variabla bromsade differential.
Enklast är ju köpa en insats från Quaife (både PEAN och Schmiedmann vill jag minnas säljer detta).
Bara att montera bort diffen, kör förbi någon av firmorna om du har vägarna förbi någon gång (eller skicka),
låt de montera in den, och sen montera tillbaka. Klart!
Materialet kostar endast runt 15000 SEK + frakt + arbetskostnad, säg på sin höjd endast 18 000 SEK.
Begagnad M5 är ju såklart ett alternativ också, men där är du inte garanterad att den fungerar korrekt.
Kan ju ha misshandlats ganska grovt och kan vara anledningen till att den är till salu.
Det kan vara problem både med lamellpaketet och shear pumpen.
Där bör man ju budgetera in en genomgång av en professionell mekaniker,
eventuellt köper en som nyligen gåtts igenom (med papper på det).
Ska vi säga 10 000 + 5 000 för eventuell genomgång.
Går definitivt att få ned det priset rejält om man letar lite och chansar lite.
Sen kanske ett par småsaker behövs för att den ska passa i en 535d såklart.
Output flanges är inte samma, det vet jag.
Så lite fipplande med output flanges och drivaxlar behöver säkerligen göras.
Utväxlingen blir ju också lite annorlunda - eller hur?
Du kommer ju att gå från 2.65 (tror jag) till 3.62, det kommer ju att höja ditt varvtal vid motorvägskörning med nästan 37%.
Kanske inte är så kul i längden, säg att du har 2500 rpm nu vid 120 km/h - då kommer du att få köra omkring med 3425 rpm.
E30 323i -85 : 100% track day car