Som rubriken lyder, hur bra håller e46 330i bakvagn? Är det lönt att bygga på original bakvagn och då givetvis skaffa diffbroms av nåt slag. Eller är det bättre att sikta in sig på m3 grejer eller att bygga dit annan 210 klump?
Bygger på en 330i med effektmål på ca 4-450whp som ska användas som gat/busbil alltså inte på strippen.
Tanken har varit att byta bussningar och inhandla en quaifediff men har börjat fundera på om det är att slänga pengar i sjön?
Hur bra håller e46 330i bakvagn?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Hur bra håller e46 330i bakvagn?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hur bra håller e46 330i bakvagn?
Du lär plocka ner hela bakvagnen och förstärka infästningarna, finns färdiga kitt att köpa. Detta är ett vanligt problem på e46. Dem spricker redan med originaleffekt. Den som söker finner, lägg ett sök på "bmw e46 rear subframe crack" därifrån hittar du all info.
Utöver det så borde det hålla för den effekten du är ute efter utan problem. beror såklart på hur du hanterar koppling och vilka däck du väljer (:
Utöver det så borde det hålla för den effekten du är ute efter utan problem. beror såklart på hur du hanterar koppling och vilka däck du väljer (:
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: Hur bra håller e46 330i bakvagn?
Ja subframeinfästningen har jag koll på och ska förstärka, även tänkt köra alubussningar på subframen för att avhjälpa ännu mer.
Låter ju lovande det. Den ska köras på vanliga gatdäck, lär nog inte bli några monsterbredder på dem heller.
Lutar åt att köra alu i subframen, nya gummibussningar till diffen, nya original gummi på inre infästning av övre och undre bärarmar. Nya original kulleder både uppe och nere i navet (sitter bara kulled uppe original men både uppe och nere i m3 csl, måste dubbelkolla å mäta så mam ser om den passar ) samt eventuellt millways bärarmsbussningar (RTAB). Synpunkter kring det någon?
Kulleden i fråga.
Bärarmsbussning RTAB
Låter ju lovande det. Den ska köras på vanliga gatdäck, lär nog inte bli några monsterbredder på dem heller.
Lutar åt att köra alu i subframen, nya gummibussningar till diffen, nya original gummi på inre infästning av övre och undre bärarmar. Nya original kulleder både uppe och nere i navet (sitter bara kulled uppe original men både uppe och nere i m3 csl, måste dubbelkolla å mäta så mam ser om den passar ) samt eventuellt millways bärarmsbussningar (RTAB). Synpunkter kring det någon?
Kulleden i fråga.
Bärarmsbussning RTAB
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hur bra håller e46 330i bakvagn?
Se bara till att bakvagnsbryggan inte sitter fäst i bilen med olika typer av bussningar. Annars är det väl bara att tuta å köra med det man tycker verkar vara bra.
Såhär kan man också göra om man vill ha det extremt stabilt.
Har millways silent alublocksbussningar (samma typ som du har på bild) på min E30M3, funkat mycket bra. Där sitter diffen även stummonterad såklart.
Såhär kan man också göra om man vill ha det extremt stabilt.
Har millways silent alublocksbussningar (samma typ som du har på bild) på min E30M3, funkat mycket bra. Där sitter diffen även stummonterad såklart.
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo