Jockes E28
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Härligt! Jag fick inte heller köra klart haha
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Nisse Järnet wrote:Härligt! Jag fick inte heller köra klart haha
Hehe jao det var spännande.
Jag ställde mig först i kön denna gången. Såå himla sugen på att gasa. Men hamnade i klass 8 p.g.a mina slicks
Så när var annan bil rasade växellådor/kardan och sprutade drivknutar över hela banan så blev jag jävligt nervös
Men den höll ju eftet första nackbrytar starten/boggen
Så andra repan klev jag av koppling precis när motorn hammrade varvstopp och for iväg helt okej. Tar det jävligt lugnt med växlingarna efter att jag missade sist jag körde på emmaboda.
Helt klart nöjd med dom reporna.
Lyckades tillockmed komma med i bilsport
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Som ni kanske inte minns så började jag bygga en elmoppe förra året, nåväl tänkte dra igång med den lite smått nu
måste ju ha en frän moppe att dra med på event till sommarn
Bytt till större bromsskiva bak så det ser lite råare ut och strippat ner hojjen efter provkörningen ja hade i höstas.
nu skall det byggas klart med fästen till div prylar. byggas "tank", fotpinnar o.s.v
passar ju bra nu när jag köpt mig en egen AC/DC tig så jag lär mig den och svetsa alu över lag
slänger in nån bil här när det händer mer roligare saker
vad det gäller den vita bmwn så har det inte gjorts mycket med den, ska väl slänga ur motorn och titta lite på den i samband med besiktning, då får man väl passa på att slänga in en bur så man får köra lite mera strip till sommern
måste ju ha en frän moppe att dra med på event till sommarn
Bytt till större bromsskiva bak så det ser lite råare ut och strippat ner hojjen efter provkörningen ja hade i höstas.
nu skall det byggas klart med fästen till div prylar. byggas "tank", fotpinnar o.s.v
passar ju bra nu när jag köpt mig en egen AC/DC tig så jag lär mig den och svetsa alu över lag
slänger in nån bil här när det händer mer roligare saker
vad det gäller den vita bmwn så har det inte gjorts mycket med den, ska väl slänga ur motorn och titta lite på den i samband med besiktning, då får man väl passa på att slänga in en bur så man får köra lite mera strip till sommern
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 M50 oljepumpsproblem...
Tjena folket.
Jag har som vanligt problem med oljetrycket...
Min nya pump med vac motorsport axel har börjat slira.
Pressade om axeln med cylindrisk fastlåsning. Monterar ihop pumpen efter en dag. Blåser rent alla delar med en flaska bromsrens och monterar ihop med ny olja.
Broblemet som uppstår är att jag knappt orkar snurra pumphjulet med handen (förutom när man tar i så man blir röd i ansiktet)
Allt ser jätte fint ut.
Kollade på en gammal pump jag har liggandes från en m50b20 ser likadan ut inuti med "spelen" som är men den snurrar man jätte lätt runt med fingrarna på axeln utan drev..
Det som också förvånade mig var att det var 5 kugg på gamle pumpen och den nya jag har är det bara 4 kugg på.
Ideer?
Jag har som vanligt problem med oljetrycket...
Min nya pump med vac motorsport axel har börjat slira.
Pressade om axeln med cylindrisk fastlåsning. Monterar ihop pumpen efter en dag. Blåser rent alla delar med en flaska bromsrens och monterar ihop med ny olja.
Broblemet som uppstår är att jag knappt orkar snurra pumphjulet med handen (förutom när man tar i så man blir röd i ansiktet)
Allt ser jätte fint ut.
Kollade på en gammal pump jag har liggandes från en m50b20 ser likadan ut inuti med "spelen" som är men den snurrar man jätte lätt runt med fingrarna på axeln utan drev..
Det som också förvånade mig var att det var 5 kugg på gamle pumpen och den nya jag har är det bara 4 kugg på.
Ideer?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
problemet lokaliserat.
kuggen där axeln ligger pressad i är oval, därför går det trögt
kuggen där axeln ligger pressad i är oval, därför går det trögt
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Skönt att ha hittat felet!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
jao, lär bli ny pump, misstänker att man inte kan köpa lösa delar till em pumparna
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 114
- Joined: 29 Oct 2010, 21:10
- Location: borås
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Finfint som vanligt vad för svets köpte du? Letar efter en schysst TIG.
Re: Jockes E28 M50 TURBO @EDPS
Tack!PlåtisDenton wrote:Finfint som vanligt vad för svets köpte du? Letar efter en schysst TIG.
https://butik.svetsmaskinservice.se/pro ... 200i-ac-dc" onclick="window.open(this.href);return false;
Ta34 blev det, fungerar faktiskt riktigt bra
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 M50 Burbygge o.s.v
Fått lite spons utav lite firmor här i stan, en skyddsbur men lite olika options och nya däck, samt sviktsålaxlar.
fick även byta oljepump som nämnts innan, packade om gördeln som läkt olja som ett såll sedan dag ett, även knåpat ihop nya coilovers för e36-framvagn byggde även om mina befintliga ok-adaptrar så oken passar spindeln och lite pulverlack här å där.
låter bilderna tala för sig själva
Mvh Jocke
fick även byta oljepump som nämnts innan, packade om gördeln som läkt olja som ett såll sedan dag ett, även knåpat ihop nya coilovers för e36-framvagn byggde även om mina befintliga ok-adaptrar så oken passar spindeln och lite pulverlack här å där.
låter bilderna tala för sig själva
Mvh Jocke
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 burbygge
Någon som har testat detta?
http://www.bimmerworld.com/Engine/Engin ... ade_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bimmerworld.com/Engine/Engin ... ade_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 burbygge
Det är vanliga s50b32/s54b32 prylar.....
Passar på m50 så det är bara att handla, billigt var det ju också
Blir fint med buren!
Mvh/ Anders
Passar på m50 så det är bara att handla, billigt var det ju också
Blir fint med buren!
Mvh/ Anders
Re: Jockes E28 burbygge
E30Anders wrote:Det är vanliga s50b32/s54b32 prylar.....
Passar på m50 så det är bara att handla, billigt var det ju också
Blir fint med buren!
Mvh/ Anders
Jaha så enkelt. sån skulle man haft
Tackar
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 Dragrace hjälp
La en tråd i chassie och kaross, men provar här också fall någon läser här oftare
Tjena alla kunniga dragrace folk'!
Tänkte jag skulle ändra lite på min bil för dragrace..
Har läst lite på nätet om hur man ska lyckas åka iväg fort av linjen.
Har just nu d2 coilovers för gata på min bil och ganska hårda fjädrar, vet inte riktigt hur hårda dom är, men det känns när man kör på ett löv i bilen.
När jag provat lite starter på gatan så har det vart väldigt dåligt grepp, typ spinner på alla växlar med 9" breda 26" höga mh slicks.
Bilen i fråga är en e28 med ca 800hk, funderar på att hålla det ganska låg budget då det är mycket annat just nu som kostar pengar, flytt o.s.v
när jag forskat lite så känns det som en enkel lösning är att byta fjädrar.
kollat på rallyshop.se och sett att dom har många olika fjädrar med valbar hårdhet och längd till vettigt pris.
bilen väger ca 1450 kilo och antagligen mycket mer fram än bak.
sen blev jag lite snurrig i huvudet när jag kom in på begreppet "bumbsteer" vad jag förstår det som är hur mycket TOE ändras i förhållande till fjädringsväg??
Då kanske det är osunt att sätta dit alldeles för mjuka och långa fjädrar fram för att behålla bilen på vägen
man samtidigt så känns det som att det är där det gör mest nytta med "weight transfer"
jag har nyligen bytt framvagn till en e36 och behållt mina befintliga 5 serie bromsar, men ombyggda bellhouse och för att p-ändan skulle få plats så var jag tvungen att montera styrvinkeladatprar från t-parts, och då flyttas styrleden in mot bilen och närmre hjulets centrum samt längre ner mot marken, ca 15mm. det känns som att det blir en enorm ökning av bumpsteer då utväxlingen blir "snabbare" på det viset?
så ni som orkat läsa detta och har några användbara tips kanske kunde hjälpa mig med dessa funderingar
* Är det någon ide att bara byta fjädrar bak till mjukare och längre/ höja bilen fram och köra med de fjädrarna som sitter på
för att slippa oroa sig för att åka av vägen
* Ska man montera lite mjukare och längre fjädrar fram också men bara "lite"
* Hur farligt är det med "bumpsteer" och vad anses vara för mycket?
* ni kanske har en helt annan åsikt/erfarnhet som ni vill dela med er av?
MVH Jocke
Bonusbild på en snabb audi med rätt regnr
Tjena alla kunniga dragrace folk'!
Tänkte jag skulle ändra lite på min bil för dragrace..
Har läst lite på nätet om hur man ska lyckas åka iväg fort av linjen.
Har just nu d2 coilovers för gata på min bil och ganska hårda fjädrar, vet inte riktigt hur hårda dom är, men det känns när man kör på ett löv i bilen.
När jag provat lite starter på gatan så har det vart väldigt dåligt grepp, typ spinner på alla växlar med 9" breda 26" höga mh slicks.
Bilen i fråga är en e28 med ca 800hk, funderar på att hålla det ganska låg budget då det är mycket annat just nu som kostar pengar, flytt o.s.v
när jag forskat lite så känns det som en enkel lösning är att byta fjädrar.
kollat på rallyshop.se och sett att dom har många olika fjädrar med valbar hårdhet och längd till vettigt pris.
bilen väger ca 1450 kilo och antagligen mycket mer fram än bak.
sen blev jag lite snurrig i huvudet när jag kom in på begreppet "bumbsteer" vad jag förstår det som är hur mycket TOE ändras i förhållande till fjädringsväg??
Då kanske det är osunt att sätta dit alldeles för mjuka och långa fjädrar fram för att behålla bilen på vägen
man samtidigt så känns det som att det är där det gör mest nytta med "weight transfer"
jag har nyligen bytt framvagn till en e36 och behållt mina befintliga 5 serie bromsar, men ombyggda bellhouse och för att p-ändan skulle få plats så var jag tvungen att montera styrvinkeladatprar från t-parts, och då flyttas styrleden in mot bilen och närmre hjulets centrum samt längre ner mot marken, ca 15mm. det känns som att det blir en enorm ökning av bumpsteer då utväxlingen blir "snabbare" på det viset?
så ni som orkat läsa detta och har några användbara tips kanske kunde hjälpa mig med dessa funderingar
* Är det någon ide att bara byta fjädrar bak till mjukare och längre/ höja bilen fram och köra med de fjädrarna som sitter på
för att slippa oroa sig för att åka av vägen
* Ska man montera lite mjukare och längre fjädrar fram också men bara "lite"
* Hur farligt är det med "bumpsteer" och vad anses vara för mycket?
* ni kanske har en helt annan åsikt/erfarnhet som ni vill dela med er av?
MVH Jocke
Bonusbild på en snabb audi med rätt regnr
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 Dragrace hjälp
De är bara o börja testa sig fram, jag hade börjat med mjukare fjädrar bak. hur är dämparna bak? testa o ändra hårdhet/rebound? Hur är hjulvinklarna? har du 0 camber eller hur ser det ut?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Re: Jockes E28 Dragrace hjälp
Jag har väldigt nära noll i camber. Om inte det blir nog nör den fjädrar in lite.
Ska prova mjukare fjäder. Blir dock inte riktigt klok på hur dom räknar hårdheten.
På mina D2 fjädrar står det 11.5 och 12
Misstänker att det är i kilo per mm?
Och andra märken så som öhlins räknar i NM
snabbt räknat i huvudet så borde jag ha kring ~980 nm
Slår man om det till rallyshoppen så landar man kring
675lbs fjäder. På mina fjädrar som är 12kg/mm
675 * 0.1786 120.555 kg/cm = 12.0 kg/mm
Ska prova mjukare fjäder. Blir dock inte riktigt klok på hur dom räknar hårdheten.
På mina D2 fjädrar står det 11.5 och 12
Misstänker att det är i kilo per mm?
Och andra märken så som öhlins räknar i NM
snabbt räknat i huvudet så borde jag ha kring ~980 nm
Slår man om det till rallyshoppen så landar man kring
675lbs fjäder. På mina fjädrar som är 12kg/mm
675 * 0.1786 120.555 kg/cm = 12.0 kg/mm
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Jockes E28 Dragrace hjälp
buren klar, motor monterad med ny framvagn.
skruva i allt i fronten och göra en service på motorn sen skall jag riva bakvagnen
skruva i allt i fronten och göra en service på motorn sen skall jag riva bakvagnen
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;