Efter en trevlig dag på isen så sladdade jag runt och så dog bilen.
Försökte starta den och den hoppade igång i cirka 5 sekunder sedan dog den.
Startade den igen med gas och lyckas köra den till sidan av isen/vägen där vi parkerar alla bilar.
Slutar med att det droppar olja från någonstans bredvid oljefiltret? hittar inte riktigt vart det är än och det är snustort runt oljefiltret.
Påväg hem så går bilen varm efter en stund till röda sträcket och coolant levelo check oil level och stänger av bilen omgående. olja såg bra ut. samt kylarvätskan är fortfarande kvar precis som vanligt.
efter ha bogserat bilen till garaget så märker jag att oljan har sänkts lite på stickan.
Vad är felet tro?
Topplockspackningen?
har ej kört in den i garaget än. Förmodligen blir det i helgen och återkommer med mer information snart.
M20b25 spottar olja och går varm.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
-
Re: M20b25 spottar olja och går varm.
Jahapp lyfte på toppen. Topplockspackningen hel och ingen spricka eller liknande i blocket allting ser fint ut.. vad är nästa steg tro. Får 6.5komp på 5ans cylinder och 9 på 2ans cylinder. Resterande ligger på 11-12
Kolla toppen i kam lagren! Dom brukar spricka där om den går varm!
ja, se grundig på kam-lagerene i toppen.
JEg sprakk toppen min i forrige uke...
Riktignok med holset turbo på 1,1 bar, så den motoren gikk hardt og ble brukt hardt, men kan skrive under på at m20 topplokk ikke alltid trives så godt
Da denne sprekken går opp mot kammen, gav ikke det noe utslag i kompresjonen på motoren min. JEg fikk vann i olja, og olje i vannet.
Den brukte 0,5 liter vann på 5-6 km før jeg byttet topp.
JEg sprakk toppen min i forrige uke...
Riktignok med holset turbo på 1,1 bar, så den motoren gikk hardt og ble brukt hardt, men kan skrive under på at m20 topplokk ikke alltid trives så godt

Da denne sprekken går opp mot kammen, gav ikke det noe utslag i kompresjonen på motoren min. JEg fikk vann i olja, og olje i vannet.
Den brukte 0,5 liter vann på 5-6 km før jeg byttet topp.
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition