2002 leksak

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

2002 leksak

Post by MrMagnus »

Från början.
Jag har alltid haft en grej för sjyssta 02or och alltid känt att jag velat slå till när jag sett en till salu för en bra peng.
Och så satt jag å browsade blocket en eftermiddag då jag såg en kaross med bur till salu, inte allt för långt ifrån Stockholm och till ett okej pris, snabb som tusan å skicka meddelande och så med lite flyt så var jag en av de första att höra mig av på bilen.
Jag köpte bilen av en snubbe i flen som behövde platsen mer än vad han ville ha bilen, priset var rätt så det var bara att hyra släp och åka och hämta.
Väl hemma så fick jag se mer vad jag hade fått på hand, bilen hade en ordentlig bur som går från tornen bak till tornen fram, fram och bakvagn kommer ifrån e28 med skivor runtom.
Efter informationen från en tidigare ägare som hade ägnat mestadels av sin tid som ägare till att slipa den plåtren så fick jag höra att den gått i nån BMW cup med en M30 motor.

Jag har en plan.
Så väl hemma med karossen så var det att börja styra tankarna om vad jag vill göra med bilen, man vill ju att den ska göra allt, inkl flyga!
Men det landar på att bli en rolig busbil som jag kan ta med på träffar, open trackdays, drifting och allmänt lek och bus.
Ville egentligen bygga på en V8 men förnuftet och en gratis motor gjorde att jag kommer att bygga på en sexa med turbo, hållbar drivlina.

Latest update.
Motorutrymme del 1.

Delar sökes just nu:
# Sitta still stol(ar)
# Ratt
# Pedalställ

Bilder.
Bild från när jag hämtat hem bilen:
Image

Bild som en tidigare ägare hade (i racingkläder):
Image

Tanken är att jag ska ha den här bilen som en läcker busbil som får smaka en del bana, drifting å lek.
Last edited by MrMagnus on 16 May 2017, 12:28, edited 8 times in total.
jonathan48
Posts: 11
Joined: 14 Sep 2016, 21:25

Re: 2002 leksak

Post by jonathan48 »

Hej jag har en komplett motor + massa extra. 2st växellådor, komplett framvagn och bakvagn, diff, drivaxlar, kardan osv osv. Har nog allt och lite till. Skicka pm vid intresse. MVH
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Funderar på 318is motor... v6.... v8.... t5.... m54...
jonathan48 wrote:Hej jag har en komplett motor + massa extra. 2st växellådor, komplett framvagn och bakvagn, diff, drivaxlar, kardan osv osv. Har nog allt och lite till. Skicka pm vid intresse. MVH
Du har PM.
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Det var så jäkla fint väder så jag passade på att riva ner och undersöka vad det är för bakvagn man har.

Det ser ut som en e28 bakvagn med skivor där ändarna är kortade och moddade för att passa 02an, dock så är dom fästena stumma...
Jag tänkte slipa/borsta den ren och sen rostskyddsgrunda, jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ändarna... Köra med dom stumma eller göra om fästena ordentligt..

Här är lite bilder i alla fall (plus en bonusbild på drivaxlarna som jag tror är dom grova 535 axlarna)!

Image

Image

Image

Image
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Ödet bestämde att det blir en överladdad m54b25 i bilen.
Motorn kommer att gås igenom och få en original renovering (eller bättre delar för lägre pris), toppen kommer masseras och poleras.

Nu fick projektet en bra putt framåt då det är lättare att bestämma vad resten av grejorna blir.
Söker nu en diesel låda och en 210 diff så har jag hela drivlinan "klar".
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: 2002 leksak

Post by baumgardt »

Det här kan bli riktigt bra, ser fram emot slutresultatet! :D
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

baumgardt wrote:Det här kan bli riktigt bra, ser fram emot slutresultatet! :D
Tack för komplimangen, som tack för första gästposting så bjuder jag på en bild på hur bilen såg ut när den var vid liv senast.

Image
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: 2002 leksak

Post by rockker »

MrMagnus wrote:
baumgardt wrote:Det här kan bli riktigt bra, ser fram emot slutresultatet! :D
Tack för komplimangen, som tack för första gästposting så bjuder jag på en bild på hur bilen såg ut när den var vid liv senast.

Image

Riktigt frän! Du bara måste få bilen se ut som på bilden. Det hade iaf jag gjort 8)
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Dags för en liten uppdatering tror jag...

Har hämtat hem en motor (m54b25) som jag tänkt ska bo i 02an tillsammans med en turbo.
För att få lite mer plats för turbo å insug så kommer jag att rakställa motorn samt göra ett tråg för torrsump.
Motorn sades ha dåliga lager, men det är okej, efter jag måttat in allt så kommer maskin att plockas ner och lager å sånt kommer att bytas till nytt samt toppen kommer få lite massage samt polering.
Rev ner den för att kolla lite granna, ser bra ut i ventiler och mellan topp å block, so far so good.
Image
Image

Passade på att riva ner bakvagnen då jag kände att jag behövde veta lite mer om den, den såg så himla brun och ledsen ut så efter "några" timmar med borste å slip så såg den mycket bättre ut, ska ta lagrena en annan gång när det är dags för bromsar och sånt.
Image
Image
Image

Efter lite röjjande så fick bilen till och med plats i släktingens garage, den kan inte stå där allt för länge dock så jag får vara effektiv. Ska kapa bort all dålig plåt, borsta och slipa ner allt för att sedan rostskyddsgrunda med Biltemas rostskyddsgrund. Kan jag lägga vattenbaserad billack på denna grund? Funderar annars på att spruta med oljefärg (för metall).
Image
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Fick lite gjort å mätt innan jag var tvungen att ställa ut bilen ute i det gröna igen (en stor svarv skulle in i garaget).

Här måttar jag in motorn, försöker få den så lågt mot framvagnen som möjligt, ståendes så kommer jag få behagligare och mer användbart utrymme för en ordentligt turbogrenrör och insug.
Har kapat bort brandväggen och en del av växellådstunneln, så bakkant på motorn kommer att hamna där det där fyrkantiga hålet i vinklade övre delen av brandväggen är/var.
Image

Efter en massa slipande så fick jag den plåtren och strök på rostskyddsgrund, så mkt trevligare att arbeta med än obehandlat/dåligt behandlat. Ritade ut lite tankar om kapa och svetsa, efter ett par koppar kaffe så känns det som att jag har en mer eller mindre full spaceframe ifall jag lägger till lite rör som illustrerat i denna fina ritning. Detta borde tillåta mig att kunna kapa bort det mesta av hjulhusen fram i alla fall.
Image
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Är det nån här på forumet som kör torrsump på sin m54?
MrMagnus
Posts: 38
Joined: 07 Jan 2016, 23:03

Re: 2002 leksak

Post by MrMagnus »

Miniupdate:

1. Tänkt motorsetup är scrappat, tycker att en sexa kommer att hamna för långt fram (Säljer min m54b25 och torrsumpstråg).
2. Diff inhandlad! 3.91 i utväxling borde ge en mig en kvick bil =) Får se ifall jag behöver komma ner i utväxling i framtiden.
Post Reply