BMW 535i -86 (M106 Turbo)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)
Det där kommer inte bli lätt.
Har du läst denna tråden?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du läst denna tråden?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)
erikjakan wrote:Det där kommer inte bli lätt.
Har du läst denna tråden?
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
Läst, läst, läst och skickat mail, mail, mail
Har redan byggt om styrstagen och lämnade in styrarmarna för ombyggnad
Så nu e de bara o måtta på bil
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)
innan man börjar så måste man se orginal styrvinkeln på bilen så blev ett köp från kina
2 st laserlinjal från kina med frakt o allt 73kr
limmade på magnetremsor
samma sak på andra sidan
lite planering o måttning
måtta till rätt längd styrstagen
väck med gamla sunkiga balk o snäcka
tänkte testa bmw e31 bärarmar med sfärisk ledlager och moosehead övre ledbussningar istället för powerflex
monterat på bil men rören som går på styrväxeln tar i så det blev o skicka till sellholm för ombyggnad
här blev ju fel vinkel så det får borras nytt hål o plugga gamla
ska montera en rattknut från en e30 så inte rattbussning vinklas för mycket, men tar i bromsljuskontakten så får kanske slipa lite grann på knuten
"nya" rattstång men helt fel längd än sålänge =)
2 st laserlinjal från kina med frakt o allt 73kr
limmade på magnetremsor
samma sak på andra sidan
lite planering o måttning
måtta till rätt längd styrstagen
väck med gamla sunkiga balk o snäcka
tänkte testa bmw e31 bärarmar med sfärisk ledlager och moosehead övre ledbussningar istället för powerflex
monterat på bil men rören som går på styrväxeln tar i så det blev o skicka till sellholm för ombyggnad
här blev ju fel vinkel så det får borras nytt hål o plugga gamla
ska montera en rattknut från en e30 så inte rattbussning vinklas för mycket, men tar i bromsljuskontakten så får kanske slipa lite grann på knuten
"nya" rattstång men helt fel längd än sålänge =)
Last edited by Nitro on 20 Nov 2016, 19:10, edited 2 times in total.
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook
Johan Persson Ehlin
0768-365070
0768-365070
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
tyvärr så e inte fb som en forum så man får lägga ut de flesta av bilderna här =)Luen wrote:Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook
plus så väntar jag på grejer som tar tid
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
Nej det är ju inte de. Dock sett att du lägger ut lite då och då men först nu jag hittat din projekttrådNitro wrote:tyvärr så e inte fb som en forum så man får lägga ut de flesta av bilderna här =)Luen wrote:Helt klart kul att se lite mer helhet i ombyggnaden av styrningen än de smygbilderna du lockar med på Facebook
plus så väntar jag på grejer som tar tid
Johan Persson Ehlin
0768-365070
0768-365070
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
Snyggt byggt, som sagt väldigt intressant att få så bra bilder på ombyggnationen då det finns funderingar själv för samma sak, styrsnäckan är ju underbar
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
tack tack =) hoppas bara att det funkar sen =PEmppu wrote:Snyggt byggt, som sagt väldigt intressant att få så bra bilder på ombyggnationen då det finns funderingar själv för samma sak, styrsnäckan är ju underbar
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
1 st styrväxel med ombyggda slanganslutningar från sellholm
monterad illa kvickt
den högra sidan blev ju nästan perfekt, men vänstra blev inte lika bra så styrarmarna ska byggas om igen
monterad illa kvickt
den högra sidan blev ju nästan perfekt, men vänstra blev inte lika bra så styrarmarna ska byggas om igen
BMW 535i -86
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
Har du klurat något på Krängnings hämmaren ännu ?
Ska bli riktigt intressant att se hur du tycker bilen förändras.
Vad får du för utväxling, varv mellan fulla utslag ?
Min vart ju 2,7 varv vilket är i snabbaste laget, man blir rent förvånad över hur det svänger.
Ska bli riktigt intressant att se hur du tycker bilen förändras.
Vad får du för utväxling, varv mellan fulla utslag ?
Min vart ju 2,7 varv vilket är i snabbaste laget, man blir rent förvånad över hur det svänger.
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
daniel-635 wrote:Har du klurat något på Krängnings hämmaren ännu ?
Ska bli riktigt intressant att se hur du tycker bilen förändras.
Vad får du för utväxling, varv mellan fulla utslag ?
Min vart ju 2,7 varv vilket är i snabbaste laget, man blir rent förvånad över hur det svänger.
3 varv (1varv=50mm)
Krängningshämmaren blir nog lite längre stabilisatorstag men är inte där än
Jag tror det blir riktigt bra detta
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
Vad kör du med för styrväxel och vad har du modifierat i spindlarna?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bygger 535 turbo
Erik Norrman 0730465979 Piteå
Erik Norrman 0730465979 Piteå
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
stenarn wrote:Vad kör du med för styrväxel och vad har du modifierat i spindlarna?
Skickat från min E5823 via Tapatalk
En högerstyrd e46 med lila bricka, och kortade styrarmar och vända så styrled hamnar underifrån
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
japp då hade man köpt en manuell 850i och la e28an åt sidan till jag blev klar med den andra
nu börjar vi med e28an vad man har gjort de senaste dagarna
bumpsteer spacers och e31 bärarmar
renoverad m5 e28 bagagerumsklädsel
lite bättre längd på nya stålomspunna slangar
o nya damasker
nya hålet genom torpeden
"nya" rattaxeln
har lite servoslangar kvar och försöka luska ut vad för sorts rattaxeldamask man kan använda
nu börjar vi med e28an vad man har gjort de senaste dagarna
bumpsteer spacers och e31 bärarmar
renoverad m5 e28 bagagerumsklädsel
lite bättre längd på nya stålomspunna slangar
o nya damasker
nya hålet genom torpeden
"nya" rattaxeln
har lite servoslangar kvar och försöka luska ut vad för sorts rattaxeldamask man kan använda
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
lite uppdateringar
köpte en renoverad 370mm mtech1 ratt
behöver längre stabstag imed e28ans är 240mm
stack o köpte e39 v8 modellerna 285mm stag
sen dök det upp fler problem
behöver längre stag och mer slimmad damask
köpte en renoverad 370mm mtech1 ratt
behöver längre stabstag imed e28ans är 240mm
stack o köpte e39 v8 modellerna 285mm stag
sen dök det upp fler problem
behöver längre stag och mer slimmad damask
BMW 535i -86
Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) styrväxel mek =)
från 285mm stag till 300mmn stag och en universal styrväxeldamask så blev det mycket bättre
första rundan: skitbra
helvete vad lätt den svänger =P nu e de bara en riktig hjulinställning o sen testar vi lite mer högre farter =)
första rundan: skitbra
helvete vad lätt den svänger =P nu e de bara en riktig hjulinställning o sen testar vi lite mer högre farter =)
BMW 535i -86