Vad krävs för 0,7 bars laddtryck M20B20?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Scrazher wrote:En här på forumet som kört 1,3bar med olyft topp....
Dock med mappat Megasquirt.

Aha.. :D Se där :wink: också 2liters då?

Skall själv köra ett antal varianter på både 2.0 och 2.5, för att kunna jämföra mellan lite olika aplikationer. Tema Bruks Bils Basis :wink:

Alla här på PPF Turbo forum, kanske inte har tänkt sig att klämma ut 700hk, eller bygga drag race kärra, utan har kanske lite mera modesta planer på en jävligt kul å underhållande bil, så som trådskaparen Michél här verkar vara inne på t.e.x, eller...?

//Tobbe P
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

jag körde med helt orörd motor med ca 08 i tryck, sen gick vattenpumpen åt helvete så ja bytte kamrem spännare i pump o passade på att lyfta toppen för o ser hur de såg ut, o bytte då till en +0,3 packning från mekonomen och 12.9 bultar.

de körde ja med 1,0 bars ladd funka fint.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

vore ju fint om det fanns en från start till slutprodukt "FAQ" så alla slipper fråga, vore kanon :)
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

körde med den kattade motorn (8,8:1) orkar inte räkna på vad skillnaden blir, men de är inte mycke.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

Michél wrote:
Fisåkare wrote:
Scrazher wrote:En här på forumet som kört 1,3bar med olyft topp....
Dock med mappat Megasquirt.

Aha.. :D Se där :wink: också 2liters då?

Skall själv köra ett antal varianter på både 2.0 och 2.5, för att kunna jämföra mellan lite olika aplikationer. Tema Bruks Bils Basis :wink:

Alla här på PPF Turbo forum, kanske inte har tänkt sig att klämma ut 700hk, eller bygga drag race kärra, utan har kanske lite mera modesta planer på en jävligt kul å underhållande bil, så som trådskaparen Michél här verkar vara inne på t.e.x, eller...?

//Tobbe P


Hmm,jag antar att du med "Bajen Hill" bor vid Hammarbyhöjden? ;)



Jag är beredd att skriva en härlig fortsättning på hur man bygger en prisvärd gatbil som tål att användas i ur och skur. Har i dagens läge 150 bilder samt drygt 10 A4-sidor med text som följer arbetet från början till slut. Då jag sitter som administratör på 2 stycken forum (varav det ena är större än PPF) så har jag erfarenhet utav det hela. Har ni det intresset ordnar jag till det hela direkt.


Fisåkare,jag blev väldigt intresserad utav dit projekt. :) Finns det bilder eller liknande som jag kan få ta del av? Har du lust att berätta mer i detalj?


Jupp.. Hammarbyhöjden stämmer bra de :wink:

Vad det gäller Att lägga in i FAQ'n, så hade jag tänkt lägga in lite mat nyttiga saker å tipps där i mån av tid.

Mitt projekt har jag inte lagt ut än pga. olika anledningar, men de kommer en proj. tråd snart ja lovar :)

Tänkte lägga in saker i FAQ'n parallelt med projektet. Fall de kunde va intresant...?

Nackdelen är att jag suger purjo på å stava :cry: och jag skriver lika snabbt som en Blind Söndags Åkande Prästhustru Från Örkelljunga, i en Skoda 1100s från tidigt 70tal :shock: Sorgligt men sant tyvärr :oops:

OM det är något du undrar över vad det gäller mitt/mina projekt så kan vi ta de via PM om du vill :)

Eller är det nå specefikt till just ditt bygge som du undrar över?

MVH//Tobbe P
User avatar
Andye30
Posts: 78
Joined: 06 Jan 2007, 15:42
Location: Jönköping

Post by Andye30 »

JaJsEn Postat: tor 8/feb 2007 22:37 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

körde med den kattade motorn (8,8:1) orkar inte räkna på vad skillnaden blir, men de är inte mycke.

mvh Erik


Michél Postat: tor 8/feb 2007 22:30 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

JaJsEn skrev:
jag körde med helt orörd motor med ca 08 i tryck, sen gick vattenpumpen åt helvete så ja bytte kamrem spännare i pump o passade på att lyfta toppen för o ser hur de såg ut, o bytte då till en +0,3 packning från mekonomen och 12.9 bultar.

de körde ja med 1,0 bars ladd funka fint.

mvh Erik


Du kom med MYCKET värdefulla uppgifter!

Just den packningen tänkte jag använda! Hade du den orenade versionen av M20B20 med 9,8:1 i komp,eller den nyare katalysatorversionen?

Vad för skillnad ger den packningen när det gäller komp?



Tja! Jag håller också på att konvertera min m20b20-89 så jag följer denna tråden med stort intresse! Skillnaden i komp med mekonomens packning blir 8.8 --> 8.5 om man räknar på det, så helt bortkaststat är det inte. Man lär ju ligga på den säkra sidan om man är ute efter låga laddtryck iallafall... själv siktar jag på blyga 0,5 bar och mina ambitioner är samma som dina Michél, en bil som fungerar och är kul att köra.

//Andreas
Das leben ist kein probelauf!
User avatar
BMW_320turbo
Posts: 297
Joined: 21 Nov 2005, 18:04
Location: Mariannelund

Post by BMW_320turbo »

jag kör E85 och laddar 0,8bar med min m20b20 -88 motorn som är orörd. Har 535 lmm och m5 3.8 spridare ställbar BTR med 4bar bränsletryck 984bosch pump garrett tb03 . funkar riktigt bra för mig

körde innan på 98 och hade orginal BTR och 535 spridare och ladde 0,6
Frokarr
Posts: 5
Joined: 20 Feb 2007, 22:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Frokarr »

sulle uppskatta lite bilder på normala turbobyggen

och en manual :)
Auri Sacra Fames
Conta
Posts: 87
Joined: 17 Feb 2007, 21:22
Location: Huddinge/ STOCKHOLM

Post by Conta »

Spännande!

För oss med normala ambitioner så var det här en kanontråd!!

Har själv en 320 -86 som jag satte turbo i sommras. Har inte hunnit köra så mycket men hittils har det fungerat.
Har inte gjort något alls med topp/block.
Har en 9000 turbo, 535lmm, egentillverkad lastbilsIC.
Monterade 750´ns spridare men det fungerade inte alls. Vet fortfarande inte varför men men...
Ska nu köpa 535 spridare och undrar nu över BTR och soppapumpen.
Måste jag göra något åt dessa dvs byta till något annat och i så fall vad, eller kan jag köra som vanligt?
Ang. O-rigning av block så undrar jag vad det kostar (ungefär) och var i stockholmsområdet man kan göra detta?
CL
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

jag ska kasta i turbo i min 320 i helgen.
recept.
9000 ic
9000 turbo
9000 aero spridare 330-340cc 3bar
1:1,4 progressiv btr
orginal lmm än så länge
tänkte allafall ladda 0,6bar
kanske e85 om såsen räcker till



finns det inga änklare snik varianter på olje retur än den valiga "borra hål i tråget"..tar ju för lång tid hehe

ska fan prova med att borra hål i olje pluggen o sätta en slang ner i den
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
User avatar
Andye30
Posts: 78
Joined: 06 Jan 2007, 15:42
Location: Jönköping

Post by Andye30 »

m50_micke Postat: tor 22/feb 2007 19:01 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

jag ska kasta i turbo i min 320 i helgen.
recept.
9000 ic
9000 turbo
9000 aero spridare 330-340cc 3bar
1:1,4 progressiv btr
orginal lmm än så länge
tänkte allafall ladda 0,6bar
kanske e85 om såsen räcker till



finns det inga änklare snik varianter på olje retur än den valiga "borra hål i tråget"..tar ju för lång tid hehe

ska fan prova med att borra hål i olje pluggen o sätta en slang ner i den

Passa på och ta lite kort också! :D
Das leben ist kein probelauf!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Skruva i en nippel ist för oljepluggen i tråget :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
m50_micke
Posts: 410
Joined: 20 Nov 2005, 21:16
Location: eskilstuna

Post by m50_micke »

aa det ska fotas..alltid kul med snikbyggen o snik konstruktioner..

nippel i tråget måste ju borra först o då kommer det ju spån in i tråget:(
E36 325 turbo 700whp+

http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;

07373375åttafem
Michael Kastari
Post Reply