Bmw e46 330xi drivlina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw e46 330xi drivlina
Hej!, går i funderingar att turbokonvertera en e46 330xi och tänkte fråga om någon ha gjort de förut, är drivlinan jag är lite osäker på om den håller för ca 5-600 whp, om inte finns de på ngt sätt man kan förstärka drivlinan?. Mvh Niklas
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Den verkar hålla ganska bra. Det tråkiga är ju att den har öppna diffar. Bak är ju inga problem att byta till lamelldiff. Finns Quaife Torsen till framdiffen har jag sett. Mittdiffen går ju att stumsvetsa, men jag har inte hittat någon "riktig" lösning där.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Vart har du sett torsen till framdiffen??
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Bmw e46 330xi drivlina
http://www.teammfactory.com/" onclick="window.open(this.href);return false; har fixat fram förut vad jag läst, kolla med dom.erikjakan wrote:Vart har du sett torsen till framdiffen??
1111
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Skulle tro att det var på Quaife:s hemsida. Letade till helt annan bil, men såg i förbifarten att det fanns till E46 xi.erikjakan wrote:Vart har du sett torsen till framdiffen??
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Bmw e46 330xi drivlina
bak ja
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Hmm... Är helt säker att jag såg "front", men nu hittar jag givetvis inte vart det var. Uppenbarligen inte Quaife´s egna sida och därmed troligen faktafel där jag såg det. Eller så drömde jag. Skitsamma...erikjakan wrote:bak ja
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Bmw e46 330xi drivlina
är det värkligen öppen midtdiff också?
vad med gs6x-53dz lådan?
vad med gs6x-53dz lådan?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Alla diffar är öppna på E46.
Gs6x har låsbar fördelningslåda med hjälp av ett vått lamellpaket som styrs av servomotor..
Gs6x har låsbar fördelningslåda med hjälp av ett vått lamellpaket som styrs av servomotor..
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Bmw e46 330xi drivlina
så man kan låsa fördelingslådan då.
vad är drivningen? 37/64?
vad är drivningen? 37/64?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Ja det går om vi snackar gs6x (atc300) 50/50dre racing@ wrote:så man kan låsa fördelingslådan då.
vad är drivningen? 37/64?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Bmw e46 330xi drivlina
E46 finns med 5 vxl ZF 320 eller 6vxl gs6-37 beroende på årsmodell. Ingen av dom har dock låsbar diff.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Bmw e46 330xi drivlina
aha så är gs6x-53dz från dieseln man måsta ha då. passar denna mot motorn?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Bmw e46 330xi drivlina
gs6x53dz finns som passar mot m50 och sitter mig veterligen på e46 330xd facelift. Bara kolla så det är 6 växlar så bör det vara rätt.
Sen fanns x3 även med rätt låda som det verkar. http://bmwfans.info/parts-catalog/23007531347/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en sån låda hemma från en e46 330xd och den passar m50 vet jag och den heter HGB
Ska ha den till nästa projekt, letar just nu efter vad man ska köra med för fördelningslåda.
Sen fanns x3 även med rätt låda som det verkar. http://bmwfans.info/parts-catalog/23007531347/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har en sån låda hemma från en e46 330xd och den passar m50 vet jag och den heter HGB
Ska ha den till nästa projekt, letar just nu efter vad man ska köra med för fördelningslåda.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: Bmw e46 330xi drivlina
vad för fördelningslådor fins det att välja på?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: Bmw e46 330xi drivlina
Jag kan inte svara på exakt vilka fördelningslådor som passar men kollar man hur bultmönstret ser ut på de flesta nyare bmw's med 4-hjuls drift så ser det ut att passa. Jag gjorde lite av en chansning och beställde hem en fördelningslåda från en X5 E53 3.0D automat från -05 och den passade rakt på på min låda från en e46 330xd
Jag var lite osäker på om man skulle välja en fördelningslåda med bultbar fläns för främre kardan eller en med en splinesad hylsa då det finns fördelningslådor av båda typer. Jag visste inte hur splines eller bultmönster skulle stämma men fördelningslådan jag fick hem var av typen med hylsa och splinesen visade sig vara samma som på majoriteten av alla kardaner som bmw har använt.
Här är några bilder på hur paketet ser ut komplett monterat:
Som det ligger här på golvet väger paketet i runda slängar 80Kg
En trevlig 35mm ingående axel och ett svep som passar på m50
En splinesad hylsa till den främre diffen. Kardanaxeln jag har testat med kommer från en e34 525tds.
Den splinesade tappen som sticker ut ungefär på mitten av lådan på baksidan är den som ställer förspänningen på lamellerna i fördelningslådan. Man kan då välja att köra med bilen huvudsakligen bakhjulsdriven eller bromsa den så att den driver 50/50. Original sitter det en servomotor på en typ av snäckväxel men den vet jag inte hur man styr då den inte är av typen av/på så där blir det nog en egen lösning för min del.
Medbringaren till den bakre kardanen har passande nog samma bultmönster som de flesta förekommande vanliga zf lådor. Dvs 96/3.
På högersidan av lådan hittar ni klisterlappen som identifierar vad den ska passa på och koden att leta efter är HGB. Då passar det m50 och passar för fördelningslåda.
Frågor på det
Jag var lite osäker på om man skulle välja en fördelningslåda med bultbar fläns för främre kardan eller en med en splinesad hylsa då det finns fördelningslådor av båda typer. Jag visste inte hur splines eller bultmönster skulle stämma men fördelningslådan jag fick hem var av typen med hylsa och splinesen visade sig vara samma som på majoriteten av alla kardaner som bmw har använt.
Här är några bilder på hur paketet ser ut komplett monterat:
Som det ligger här på golvet väger paketet i runda slängar 80Kg
En trevlig 35mm ingående axel och ett svep som passar på m50
En splinesad hylsa till den främre diffen. Kardanaxeln jag har testat med kommer från en e34 525tds.
Den splinesade tappen som sticker ut ungefär på mitten av lådan på baksidan är den som ställer förspänningen på lamellerna i fördelningslådan. Man kan då välja att köra med bilen huvudsakligen bakhjulsdriven eller bromsa den så att den driver 50/50. Original sitter det en servomotor på en typ av snäckväxel men den vet jag inte hur man styr då den inte är av typen av/på så där blir det nog en egen lösning för min del.
Medbringaren till den bakre kardanen har passande nog samma bultmönster som de flesta förekommande vanliga zf lådor. Dvs 96/3.
På högersidan av lådan hittar ni klisterlappen som identifierar vad den ska passa på och koden att leta efter är HGB. Då passar det m50 och passar för fördelningslåda.
Frågor på det