Ja, att ta ur den fyrcylindriga motorn ur en 318 och sätta i en 6-cyl.
Är det ens möjligt?(Alltså rimligtvis)
Är det vanliga operationer bland bmw folk?
Antar redan att ett sånt projekt är väldigt omfattande och inte bara handlar om själva bytet. Drivlina, elektronik osv...
Suspensionen kanske skiljer sig markant, bromsar osv
Besiktning
Tacksam för svar
e36 Coupé 4 till 6 cyl
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: e36 Coupé 4 till 6 cyl
Generellt sett är det inga större märkvärdigheter att byta till en annan motor som fanns från fabrik i samma kaross. Lämpligt är ju att även uppdatera fjädring och bromsar och samma gäller där, tar man delar från bil med samma kaross är det ofta bara att skruva dit.
Besiktning kräver att man reggar bilen som ombyggt fordon via SFRO.
I de allra flesta fall är det billigare att byta bil.
Sen kan man ju vilja ha en kaross-motor kombination som aldrig fanns och då måste man ju bygga själv. Då får man räkna med att det kan bli mer krångel. Dock är BMW-delar allmänt väldigt kompatibla genom åren.
Besiktning kräver att man reggar bilen som ombyggt fordon via SFRO.
I de allra flesta fall är det billigare att byta bil.
Sen kan man ju vilja ha en kaross-motor kombination som aldrig fanns och då måste man ju bygga själv. Då får man räkna med att det kan bli mer krångel. Dock är BMW-delar allmänt väldigt kompatibla genom åren.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.