Tjena alla !
Det är så att jag har en 328 e46 och har kommit över en s54motor .
Har motor låda dme härva Ews nyckel osv . Så har all el och sådant .
Men så har ja hört lite olika storys att det inte kommer att funka . Att bara kasta i . För en s motor behöver så mkt mer sig signaler som inte en vanlig E46 levererar från typ ABS å massa små saker . Stämmer detta ? Så jag måste lämna iväg boxen ?
Eller är det skitsnack?
Det är bara att kasta i motorn och elsystem och boxarna och åka ? Som det funkar i vilken m50 å m52 ?
Har bytt många andra m52 motorer i e36. Då har det bara vart att tatt dme Ews å härva och slängt dit så har det gått fint som tusan !
Väldigt tacksam för svar !
Mvh Linus
E46 328 ----> s54b32 frågor .
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E46 328 ----> s54b32 frågor .
Hej!
Jag har provat det du nu vill göra. Jag köpte efter ett motorhaver en S54B32 som jag tänkte skicka i min 330 (M54B30).
Enligt säljaren som var ett företag så var det bara att skicka i den. Men jag blev mistänksam. Styrdonet till en M54 är inte samma alls som den på en S54. För att det nya styrdonet från en M3a ska fungera med alla signaler som en M54 saknar så behöver du: Styrdon, EWS, Låscylindrar och nycklar och ev ett instrumentkluster från en donatorbil.
EWS är kodad till styrdonet, Styrdonet är kodat mot EWS och nycklar och klustret är kodat mot styrdonet.
Jag gav upp mina planer och reklamerade motorn då säljaren inte hade den blekaste om vad han pratade om. Jag har kollat med BMW om vad som krävs för att få det att fungera och det är det som jag skrev ovan.
Fick även kontakt med en kille som byggt en M3 Touring E46. Han hade en donatorbil där han kunde plocka allt detta. Ett annat alternativ är att köpa ett löst kluster, ett Standalone sprut med canbusstyrning och E-gas modul som kan gå att få till. Jag skulle nog satsa på det om du inte vill leta efter en komplett EWS-motordon styrning från en donatorbil/ skrot.
Rätta mig gärna om jag har fel i ovan påstående eller om någon kunnat gå runt detta?
Man kan ju deleta EWS en men du behöver ändå ett styrdon från en S54 som kan kodas rätt/ avkodas fån EWS.
Lycka till med projektet i alla fall
Jag har provat det du nu vill göra. Jag köpte efter ett motorhaver en S54B32 som jag tänkte skicka i min 330 (M54B30).
Enligt säljaren som var ett företag så var det bara att skicka i den. Men jag blev mistänksam. Styrdonet till en M54 är inte samma alls som den på en S54. För att det nya styrdonet från en M3a ska fungera med alla signaler som en M54 saknar så behöver du: Styrdon, EWS, Låscylindrar och nycklar och ev ett instrumentkluster från en donatorbil.
EWS är kodad till styrdonet, Styrdonet är kodat mot EWS och nycklar och klustret är kodat mot styrdonet.
Jag gav upp mina planer och reklamerade motorn då säljaren inte hade den blekaste om vad han pratade om. Jag har kollat med BMW om vad som krävs för att få det att fungera och det är det som jag skrev ovan.
Fick även kontakt med en kille som byggt en M3 Touring E46. Han hade en donatorbil där han kunde plocka allt detta. Ett annat alternativ är att köpa ett löst kluster, ett Standalone sprut med canbusstyrning och E-gas modul som kan gå att få till. Jag skulle nog satsa på det om du inte vill leta efter en komplett EWS-motordon styrning från en donatorbil/ skrot.
Rätta mig gärna om jag har fel i ovan påstående eller om någon kunnat gå runt detta?
Man kan ju deleta EWS en men du behöver ändå ett styrdon från en S54 som kan kodas rätt/ avkodas fån EWS.
Lycka till med projektet i alla fall
jag går i samma tankar med en e46 cab,,jag hittade en försäljare som säljer ett färdigt kitt som du drar från motorn,,exakt hur det funkar kommer jag inte ihåg men jag kan skicka sajt namnet när jag hittar den om du vill..
Tjena .
Tack för svar .
Men jag har motor komplett el härva och styrdon(boxen) sen Ews nycklar och allt från m3! Så all el finns ju där som du nämnde .
Vad är kluster ?
Tack för svar .
Men jag har motor komplett el härva och styrdon(boxen) sen Ews nycklar och allt från m3! Så all el finns ju där som du nämnde .
Vad är kluster ?
-
kluster = instrumenthuspower_vbg wrote:Tjena .
Tack för svar .
Vad är kluster ?
E61 535D m-sport touring
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
E91 320D touring
E38 740ia
E39 528i
Tack
Aldrig hört att Ews och Box hör ihop med klustret..
Aldrig hört att Ews och Box hör ihop med klustret..