oljekyl m60

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

oljekyl m60

Post by Marbu »

har ett oljekyl med AN8 anslutningar vilket blir ca 9mm invändig diameter.

original på m60 motorerna har oljeslangen 12-13mm invädigt.

nu undrar jag om de är någon negativ effekt av att ha mindre diameter än original?
alla kyl ja hittat har ju AN8 kopplingar så jag antar att de räcker. annars kan man kanske montera 2 kyl pararellt om man vill åt mer flöde.

några synpunkter? AN8 ränger allderles utmärkt kanske?

'
gäller en m60 TURBO!


MVH
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: oljekyl m60

Post by johankihl »

An8 räcker lätt!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: oljekyl m60

Post by kolle__ »

Var tar du matning och retur till oljekylaren? Jag har en m60b40 med det fasta oljefilterhuset men vet inte var jag ska plocka oljan..
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: oljekyl m60

Post by Marbu »

De funkade inge vidare med min AN8 oljekylare, jag hade 10 bar oljetryck och efter jag byggt om till AN12 slangar utan kyl (samma diameter som original) har ja nu rätt oljetryck (ca 5 bar max).
visade sig att kylet ströp flödes såpass, oljetrycksventilen som sitter i oljepumpen styrs av trycket som blir i motorn via en egen liten oljeledning. Så skulle jag få rätt tryck i motorn fick trycket i dom för små slangarna bli så pass högre.

lite svårt att förklara men hur gör ni som kör med oljekyl? hur funkar de för er?
finns ju AN12 oljekyl att köpa men är de bara större nipplar och samma "dåliga" flöde i själva kylet?
jag körde kylet i serie med oljefilterhuset
Post Reply