PPF Turbo touring.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

PPF Turbo touring.

Post by Bäckis »

Bygget går vidare under vintern, och specen ser i stort ut så här:

Kaross: 325 touring -89, M-tech spoilerpaket, ska lackas Stålgrå.

Inredning: Flockad bräda och mittkonsoll, Momo ratt, knopp och pedaler, Snap off nav, Cobra Suzuka stolar, Autometermätare

Motor: M20B25, balanserad smidd dieselvev, Verdi vevstakar, CP smidda kolvar, portad topp, PPF insug, PPF grenrör, 450x300x100mm intercooler, PPF dump, ställbart kamdrev, PPF ventilfjäderkit med aluretainers, billet vippor, turbokamaxel(inte valt ännu), Autronic SM4 sprut, MSD DIS4 CDI och MSD spolar, 788cc spridare, PPF stödgördelkit, Precision PT67BB turbo mm.mm. Effekten ska över 700hk.

Transmission: M3 E36 växellåda, 328 kardan, Z3M diff.

Bromsar: 330x32mm skivormed Brembo 4-kolvsok fram, 315mm original Z3M bak.

Hjulupphängningar: FK Königsport coiloversats, Powerflexbussningar, nya länkarmar, Eibach feta krängningshämmare, hela bakvagnen från Z3M.


Mål med bilen är att ha en bil som fungerar perfekt som bruksbil, klarar minst en låg tia på strippen och som går fort på bana och i superstage.
Last edited by Bäckis on 12 Oct 2006, 10:07, edited 2 times in total.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

blir ballt det där !

gillar ditt färgval! lackade min e12 528 stålgrå (400) det blev kanon !

hur går det förresten med den gamla e21:an ? lägg upp en tråd med den. säkert många mer än jag som är nyfikna på den...

mvh /// Rilli
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

precis.......fixa en tråd på e21 med bäckis!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding? ;)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

peppe wrote:Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding? ;)


Japp, mao perfekt för mig :D

Ska lägga upp en tråd på min gamla gråa åt Keld så fort den kommertillbaka från chassiebyggaren. Tråd på min E21:a kommer när jag tagit in bilen och börjat med den, när nu det blir...
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bäckis wrote:
peppe wrote:Din touring blir grym Bäckis. En hård bil för en hårding? ;)


Japp, mao perfekt för mig :D

Ska lägga upp en tråd på min gamla gråa åt Keld så fort den kommertillbaka från chassiebyggaren. Tråd på min E21:a kommer när jag tagit in bilen och börjat med den, när nu det blir...


Som jag har sagt förut, skicka e21:an med express tåg till mig så sätter jag ihop den :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Hur tjocka spacers behövde du föratt få fälgarna på plats? 35mm?


Vad behövs föratt få dieselveven att passa? är det "bolt on" med 325 kolvar och stakar?
Tänkte kanske bygga sugmotor istället för snurrbo....
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Spacers? Har inga alls då fälgarna är gjorda för E30.

Amp: Om du ökar slaget så kan du självklart inte behålla samma kolvar och stakar, då tar det stopp i toppen. De flesta använder 320/323 stakar, 325 kolvar och dieselvev eller ETA.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Aha okej. Vart beställde du fälgarna? Får se hur mina passar när de kommer hehe :)

320 stakar, 325 kolvar och dieselvev. Låter bra, bara dieselveven som fattas då. bara ta ifrån vilken 324/524 som helst? Vad skall man passa på att byta och vad måste man byta?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ska du bygga sugmotor måste du plana blocket när du kör med dieselvev.
Har för mig det är 1.6mm för att erhålla 10.0 komp.
Sök på autopower,och du kommer få alla svar du behöver.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

2,11 för att få orginal komp med diselvev o orginalkolvarna.

finns massvis med info om 2,7l bygge på autopower.se

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

75 till 81 i slag. Sen använder man en stake som är 5mm kortare, alltså vänder kolven 2mm lägre än original. Planar du då 2,11mm eller säg 2mm så får du allt annat än original komp då V1 i V1+V2/V2= komp förhållande är ändrat.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

JaJsEn wrote:2,11 för att få orginal komp med diselvev o orginalkolvarna.



Stämmer inte.
Du får du mkt högre.
Kolven kommer 2mm längre ner med den vevaxeln.
Planar du då blocket 2.11mm + den ökade slaglängden, då har du hög kompression.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

He he, tror det var två som skrev samma sak med olika ord exakt samtidigt.
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Ni behöver inte disskutera här, all info finns på autopower redan :roll: :wink: :wink: :lol: :lol:

Just kidding... man kanske borde ha lyssnat mer på mattelektionerna verkar det som. Förstår inte så mycket av era "formler" :)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

ni har så rätt.

man planar 2,11 för att få kolven att vända vid toppdeck.

missuppfattad information av mej.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

jag har för mig det blir över 10,0:1 iallafall med Katkolvarna och dieselveven om man planade 2,11mm (std8,8:1)
Post Reply