BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Nisse Järnet wrote:Nä det stämmer att packningen inte är rund.
Härligt, väntar bara på coopering och arp o plana toppen sen är vi på banan igen! :) sen ska du få en börnfilm Nisse ;)

/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Bullen! »

Kolla igenom toppen nooooga.

Googla "sprickor m50" så ser du bilder på riktigt små kluriga sprickor så du vet vad du ska leta efter.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Bullen! wrote:Kolla igenom toppen nooooga.

Googla "sprickor m50" så ser du bilder på riktigt små kluriga sprickor så du vet vad du ska leta efter.
Det som är jag tror inte att det är någon spricka i toppen. Jag tror bara att det är packningen då det är original och den har några år på nacken.

Men ska helt klart göra de ändå, bra tips!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Tog hem toppen igår och ställde den plant med förbränningsrummena uppåt, fyllde i vatten och 2-3 droppar diskmedel, sedan fick de stå över natten så att jag kunde se om de var täta ventilsätena. Men icke.... Blir och slipa in de så har man de gjort så man inte behöver riva av toppen igen p.g.a att de inte är tätt...

Började också tvätta rent toppen men när jag stod och körde med högtryckstvätten så kom jag på att vi har ju en ångtvätt/hetvattentvätt i skolan så blir att ta med toppen dit imorgon och köra in den där istället för o stå tvätta med högtrycken :D

Skitig o jävlig :(
Image
Image
Image

Tvätta tvätta sig :D
Image

Tar med mig de oljiga kambryggorna också till skolan o tvättar :)
Image

Köksbänken fick bli en arbetsbänk igår ikväll och pappa gillade det inte :roll:
Image

Hyllan där allt ligger som jag har för turbokonverteringen 8)
Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Efter en grym dag på Elmia igår och sett sjukt feta bilar och speciellt E30s så började jag idag med att slipa in ventilerna eftersom jag fortfarande väntar på min cooperingpackning och ARP bultar som ska komma i början av veckan. Gjorde dock bara insugsventilerna sen orkade jag inte mer :p Så imorgon fortsätter jag med avgasventilerna :)
Nyplanat :D
Image

Inslipning med indianpinne :P
Image

12 klara återstår bara 12 nu :D
Image

Och sedan lite bilder från Elmia :)

Jimmy Bäckmans feta E30!
Image

Karels feta E90! :D
Image

Och sist en sjukt fet E30 med S54 kompressor 8)
Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

De tar sig sa mordbrännaren!
Lite har de hänt med bilen, satte ihop ventilerna i onsdags som gick smärtfritt för att vara första gången :) Fick också cooperingpackningen och ARP bultarna i fredags så igår blev de skruva ihop de jag kunde göra själv, sen behöver jag bara hjälpa med att ställa in kammarna och vanosen. Sen är de bara montera ihop allt annat, o vrida på nyckeln o se om jag gjort allt rätt som Erik har sagt att jag skulle göra 8)

Drog ARP bultarna 40nm först, 60nm och sist 100nm med 20 minuters mellanrum

Låter bilderna tala
Image

Godis 8)
Image

Image

Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Sådär ja, nu har de hänt lite grejor med bilen igen :D
Ska försöka summera vad som har hänt om ni orkar läsa ;)

Började med att jag fick ihop bilen med kammarna och allting för 2 helger sen när Erik hjälpte mig och ställa vanosen och kammarna ( så nu kan jag göra de själv :D). Skulle starta bilen senare på eftermiddagen och fick nöta ett bra tag på starten utan resultat... Efter några fler försök så hoppade den igång men den gick som en kompressormatad v8:a bil, menmen så körde jag ut bilen ur garaget och tänkte bara att det är för att en är kall. Sedan när jag skulle köra iväg så tvär dog bilen och sedan dess har den inte hoppat igång.... Ställde om kammarna och vanosen utifall jag råkat ställa kammarna nån grad fel eller så, provade igen... Inget resultat då heller.. Har varit i kontakt med Erik , Emil, Jörgen men ingen kunde lisa ut vad som var fel...

Fick låna en dator av Emils kompis som bodde i närheten av mig, åkte ut till garaget kopplade in datorn i sprutet och reflekterade nånting på mappen men tänkte jag har ju aldrig sett nått sånt där tidigare och vet inte hur de ska vara.. Pratade med Emil samtidigt och tillslut så körde vi över timeviewer och han sa direkt i telefonen "Oj, de har ju hänt något med mappen här!", han lade sedan in den sparade filen in i boxen igen o bad mig starta och vips så startade bilen och gick precis som förut :D
Tror ni jag blev glad då eller?! :D Hade nästan gett upp hoppet... Tur att de finns hjälpsamma folk i världen ibland.

Problemet som Emil trodde hade "förstört" mappen var min bluetooth adapter till sprutet så jag kunde köra med mätarna på en platta istället.

Stort tack till alla som har hjälpt mig med att få igång min bil och fått detta möjligt för mig!

Har också haft problem med värmen i kupén med att de blivit kallt när man kör och varmt när man står på tomgången, nu är de också åtgärdat... Hade växlat slangarna till värmepaketet :roll: :oops:


Kammarna i :D
Image

Hade också en spridarkontakt som strulade i bänken, som strulade ännu mer nu som blivit åtgärdat
Image

Min vattentemp i motorn normal landsvägskörning/motorvägkörning ligger runt 70grader, och pressar jag på så går den upp till 80grader med en 80graders termostat, bytte till en 88 termostat och helt plötsligt så låg tempen normal körning på 95 och så fort jag gasade på liteo pressade den ytterst lite så gick den uppåt mot 97... så nu har jag bytt till 80gradern igen..

80 graders termostaten vid normalkörning
Image

88 graders termostaten vid normalkörning
Image

Så jävla skönt att den går nu :D Dock behöver jag lägre utväxling... 3500rpm i 120km/h är lite väl saftigt i soppa kostnad i slutändan... :roll: :(
Image
Image
Image
Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by Nisse Järnet »

Har en 2.79 diff du kan få billigt om det skulle vara av intresse.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Eftersom bilen funkar nu maskinellt så blev de ju en lite provbörnis ;)

https://vimeo.com/126099044

Nackdelen är att jag har stött på en vibrationsproblem.. De kommer vid 45-55km/h och sedan försvinner de och kommer tillbaka vid 65-75 och sen är de tyst. Någon som vet vad de kan vara? De durrar i HELA bilen..
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by JockE28 »

Hardyskivan? Stödlager?
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

JockE28 wrote:Hardyskivan? Stödlager?
Hardyskivan är de nån spricka i men inte alls nämnvärt, torrspricka ser de ut o vara.
Stödlagret känns bra, inte för slappt eller så.
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by JockE28 »

Plocka ner skivan och titta. Alternativt palla upp och se om det uppstår utan belastning
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Efter att ha tagit bort diffen och öppnat upp den och konstaterat att tidigare ägare har svetsat lite klent så blev det att svetsa på lite mer med pinne. Har också tagit bort hardyskivan och sett att den var lite skev och torrsprickor i den så har beställt en ny så får vi se om vibrationerna var där... Annars får jag se om jag kan låna en e36 328 kardan och se om de fortfarande är där problemet är eller vad som de kan vara..

Sådär ser hardyn ut, den är lite banan formad. Syns kanske dåligt på bilderna.
Image

Sen lite små sprickor, men de kanske inte är så konstigt om den har suttit sen 93-94
Image

Så här såg diffen ut när jag öppnade den
https://vimeo.com/126782954

Så finns det någon som har lamelldiff till e30 med 3.15 - 3.25 utväxling som passar bolt on liggandes till mig? :)
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Sådär en liten update får de väl bli sen packningen och bultar byttes :)

Bilen har bara rullat på faktiskt, lite små fel har de varit som jag inte orkat tagit upp. Har hunnit varit nere på Bimmer of Sweden med den åkt runt lite hemma vid och varit upp till Racelab.

Har hunnit rasat min svetsade diff som var lite klent svetsat så tog ned den och svetsade om lite kralligare, men efter någon dag så lessnade jag på att de varvade så förbannat mycket och tuggade i varje sväng så de kändes som jag skulle lämna bakvagnen bakom mig på vägen. Så fick tag i en komplett bakvagn till E30 325 med skivor, OK, bärarmar och lamelldiff 2,79 utv för en väldigt bra peng som jag inte kunde motstå 8) Lämnades in på Bussgods i Skellefteå på onsdagen 14.30 och hade fått ett sms 08.51 på torsdagen dagen efter att jag kunde hämta ut de i Västberga, de kallar jag snabb leverans :D

Har också varit uppe i Arlanda stad på Racelab nu medan Emil va där så han kunde koppla in en surfplatta till mätare, blir riktigt schysst ska bara bygga ett fäste för den och koppla lite el till bluetooth adaptern :) Blir och åka upp dit igen så Emil får koppla in oljetryck och oljetemp till sprutet så jag ser de genom plattan så jag kan kasta mina mätare jag har :P

Bytte till lamelldiffen idag och bussningen till växellänkaget så nu är de mycket tightare lägen än vad jag hade förut :roll: :roll:
Köpte Castrol SAF-XJ olja och en packning på BMW, tänkte eftersom folk och BMW själva rekommenderar den oljan så är de väl lika bra o köpa den :)
Det blev som en HELT ANNAN bil och köra med lamelldiffen än svetsdiffat :shock: :D

Sådär blir de med plattan :)
Image

Sådär såg kåpan ut så rengjorde den, lika bra när de ändå är bort :P
Image

Ny packning och olja till diffen :)
Image

Bakvagnen som jag köpte med delrinbussningar överallt, diffen har jag redan tagit till min bakvagn som sitter uppe. Tanken är att blästra, lacka och bygga justerbar på denna ;)
Image

Monterat o provkör 8)
Image

De börjar bli fullt :lol: :roll:
Image


Innan byte av bussningen :roll: :mrgreen:
https://youtu.be/zG6xobauxiw


Bussningen utbytt i växellänkaget
https://youtu.be/meg7sXSgwIo

De var allt för denna update, kommentera gärna eller släng en fråga tycker de varit lite dött i tråden på sistone därför jag tappat lite av gnistan och uppdatera, Vet ju inte vad ni vill se i min tråd... :(
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by erikjakan »

Ser bra ut, vart en jäkla skillnad på spaken =)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

erikjakan wrote:Ser bra ut, vart en jäkla skillnad på spaken =)
Jo, de blev ju de :) betydligt bättre så man inte missar o skickar i 3:an ist för 5:an när man står på fullt :roll: :oops:
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
User avatar
niclasmann
Posts: 297
Joined: 14 Mar 2014, 23:57
Location: Nykvarn

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Post by niclasmann »

Även fast jag inte uppdaterar i tråden så händer de lite saker ändå med bilen. Men tycker det är lite dålig respons från er alla här inne :(

Menmen som sagt så har jag fått tag i en kräningshämmare bak som är 13,5mm som jag slipad ned och lagt ny färg på och sedan köpt nya delar förutom bussningarna med de kommer bytas ut så småning om till gula strongflex.

Har även sett att de läcker från vänstra utgående axel på diffen så ska byta packboxarna på båda sidorna samtidigt, tänkte att det är lika bra så behöver man inte byta den andra sidan sen igen...

Har även fått en ny oljeadapter gjord som jag kommer använda till att logga oljetemp, oljetryck till sprutet så jag får upp de på en platta samt ha oljetryck till original instrumentet och till turbon.

Innan slipning
Image

Efter slipning
Image

Slutresultat :D
Image

Nya oljeadaptern
Image
Image
Image

Sedan har jag tänkt och bygga ett eget fjäderbensstag bak. De kommer bli något liknande som Schmiedmann säljer
Image
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Post Reply