Hej alla!
Har ett problem med att det låter från fronten på bilen ett virrande som börjar vid c:a 50km/h och ökar.
När man svänger lite till höger så minskar det, även slutar vid mera vridning till höger.
Svänger jag lite till vänster så ökar det markant och minskar något när ratten står i mitten, har provat
med fulla utslag på ratten men inget hörbart, bara vid 50 och uppåt...
Kan det vara en indre driv knut?
Häls
Åsa Nisse
Kan det vara en drivknut som låter?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Kan det vara en drivknut som låter?
Hjullagret!
Bmw e36 M50b28 turbo
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/Fadde_e30" onclick="window.open(this.href);return false;
Har haft framvagnen upplyft, hjulen hängande fritt, kört med motorn igång, svängt H o V men utan ljud, känt/ruckatAsaNisse wrote:Hej alla!
Har ett problem med att det låter från fronten på bilen ett virrande som börjar vid c:a 50km/h och ökar.
När man svänger lite till höger så minskar det, även slutar vid mera vridning till höger.
Svänger jag lite till vänster så ökar det markant och minskar något när ratten står i mitten, har provat
med fulla utslag på ratten men inget hörbart, bara vid 50 och uppåt...
Kan det vara en indre driv knut?
Häls
Åsa Nisse
på hjulen utan glapp, kan förstå att det behövs belastning.
Ska jag utgå i från att det är höger fram lager som är kasst?
hissa upp fram och snurra hjulen med handkraft så fort du kan med ena handen och lägg samtidigt ett finger på stötdämparfjädern. är lagret dåligt brukar man känna att det durrar i fjädern.
Har idag testat finger knäpet men tyvärr inget märkbart varken på H eller V sida.Sunn wrote:hissa upp fram och snurra hjulen med handkraft så fort du kan med ena handen och lägg samtidigt ett finger på stötdämparfjädern. är lagret dåligt brukar man känna att det durrar i fjädern.
Skumpt!
Har idag införskaffat ett stetoskop då bör man väll höra missljuden från lager, ska
testa detta, återkommer med resultatet.... -)
(Tips: Ska ni rota bland säkringar så koppla alltid ur batteriet först, har du automat och kopplar bort säkring
som är kopplad till automaten så blir det att automaten slirat och slår in växlarna, fick koppla ur batteriet i 20min =
nolla datorn, där efter funkade lådan!)
AsaNisse wrote:Har idag testat finger knäpet men tyvärr inget märkbart varken på H eller V sida.Sunn wrote:hissa upp fram och snurra hjulen med handkraft så fort du kan med ena handen och lägg samtidigt ett finger på stötdämparfjädern. är lagret dåligt brukar man känna att det durrar i fjädern.
Skumpt!
Har idag införskaffat ett stetoskop då bör man väll höra missljuden från lager, ska
testa detta, återkommer med resultatet.... -)
(Tips: Ska ni rota bland säkringar så koppla alltid ur batteriet först, har du automat och kopplar bort säkring
som är kopplad till automaten så blir det att automaten slirat och slår in växlarna, fick koppla ur batteriet i 20min =
nolla datorn, där efter funkade lådan!)
Har nu testat med stetoskop men inget hördes varken på V. eller H., får väl lämna in skrället, 500:- för felsök!
Tycker man borde höra något...skumt!
nolla datorn, där efter funkade lådan!) [/quote]
Har nu testat med stetoskop men inget hördes varken på V. eller H., får väl lämna in skrället, 500:- för felsök!
Tycker man borde höra något...skumt! [/quote]
Funderar på detta:
Har bytat skivor och belägg, undrar om ett bromsok kan orsaka detta fenomen, trög kolv, luft i rören,
bromspedalen känns lite mjuk sjunker en bit, inte stum.
nolla datorn, där efter funkade lådan!) [/quote]
Tycker man borde höra något...skumt! [/quote]
Funderar på detta:
Har bytat skivor och belägg, undrar om ett bromsok kan orsaka detta fenomen, trög kolv, luft i rören,
bromspedalen känns lite mjuk sjunker en bit, inte stum.
St3v3 wrote:Hjullager brukar ju bete sig på det viset
Japp, nu har man bytat styrspindel med lager på höger sida, härligt tyst när man svänger, men axel muttern satt som tusan, men
med rör förlängare kom den sakta men säkert.
Stämmer bra att det är mot satta sida när man svänger, kännde på lagret med att snurra, ett litet rassell, knappt märkt bart, inget
glapp, hördes inte ens med stetoskop, behövs belastning för att märka o-ljudet från lager.
Tackar för alla tips, ha en bra dag...!
Häls
Åsa Nisse