M50b28 vs m50b30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Skrivfel av mig! Samma vev sitter i s52b32 som i m54b30. S52b32 har svängningsdämpare med trigger.
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by RoDe »

Två olika vibrationsdämpare på m54b30. Fram till sep. -02 och efter sep. -02.

Fram till sep. -02 med art.nr. som slutar på 995 kan hittas på följande bilar:
http://bmwfans.info/parts-catalog/11231438995" onclick="window.open(this.href);return false;

Efter sep. -02 med art.nr. som slutar på 862 kan hittas på följande bilar:
http://bmwfans.info/parts-catalog/11237513862" onclick="window.open(this.href);return false;

Då behöver man ta reda på vilket år veven kommer ifrån och vilka utav motorerna på listan som har triggerpunkter på vibrationsdämparen.

S52 us m3 har samma vev, men inte samma vibrationsdämpare.
The Lower Class
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Ingen av de svängningsdämparna har trigger punkter, iallafall om man ska lita på bilderna man får fram om man googlar art numren

Som sagt så har ju s52b32 likadan vev som m54b30 och på s52 US modellen efter 96 sitter denna dämpare: 11231738620
http://marcallisparts.en.gasgoo.com/aut ... 87763.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Här är en lista där svängningsdämparen sitter på.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxre ... series=E36" onclick="window.open(this.href);return false;

Och där är s52 US med SOM har samma vev som m54b30
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
User avatar
ylindgren
Posts: 490
Joined: 13 Apr 2006, 17:35

Re: M50b28 vs m50b30

Post by ylindgren »

Om man bruker org M54B30, med kun arp og kobber pakning. Hvor mye trykk kan man da kjøre tro ?
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Väcker liv i trådfan igen.

Skulle det gå att svarva av tanddelen på m50 hjulet för att sedan svetsa fast det på m54 hjulet?? Storleksmässigt så går det, men blir vikten tokig då? Isåfall kan man ju svarva av lika mycket som man sätter dit på m54 hjulet?!

Image

Invändningar till varför det inte skulle funka?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: M50b28 vs m50b30

Post by m50b30 »

før du legger så mye arbeid i å tilpasse m54 demperen, må du tenke på at m54b30 har akkurat dette problemet på høyt turtall.
oljepumperas og knekt sporkile er visstnok ikke så uvanlig.
User avatar
Danneeandersson
Posts: 989
Joined: 03 Sep 2011, 14:52
Location: Finspång

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Danneeandersson »

Ras? Är det inte bara axeln som går av?
When you want to succeed as bad as you want to breethe, then you'll be successful.
Post Reply