e36 m3 fjäderben på e30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
e36 m3 fjäderben på e30?
försökt idag montera e36 m3 fjäderben på e30 men passar inte i hålbilden på topplagringen? hur gör folk passar topplagringen från e30in på e36 benen?
Re: e36 m3 fjäderben på e30?
Montera e30ins topplagring?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e36 m3 fjäderben på e30?
Helt rätt, välkänt faktum att det är helt olika hålbild mellan E30 och E36 topplagringar.
Angående att använda E30'ans topplagringar, vill minnas att E36'ans stötdämpare inte passar i E30'ans topplagring (mismatch i diameter). Är inte säker, men kommer ihåg att det var något problem att återanvända E30'ans topplagringar.
Har studerat en del med att montera E36 fjäderben på E30 men lagt det på is i nuläget då det verkar vara svårt att få till acceptabel framvagnsgeometri.
Men det finns väl två sätt att smäcka dit ett E36-fjäderben
1) Använd E36 topplagring, borra nya hål som matchar E30, slå ut skruvarna och slå in dem i de nya hålen
2) Använd justerbar camber/caster topplagring för E30 men som kan ta olika stötdämpardiametrar (om det bara är diametern som ställer till det så ska detta fungera)
På båda mina (E30 323i -85 och E30 325ik -88) så hade dämparna 14 mm diameter där den passerar genom topplagringen (båda dessa modeller hade 51 mm fjäderben).
Vilken diameter är det på E36 dämparna? Eftersom E30 har M12x1.5 gänga på stötdämparen och E36 har M14x1.5 gänga på stötdämparen så gissar jag på att dämparna på E36 har något tjockare diameter där de passerar topplagringen.
Angående att använda E30'ans topplagringar, vill minnas att E36'ans stötdämpare inte passar i E30'ans topplagring (mismatch i diameter). Är inte säker, men kommer ihåg att det var något problem att återanvända E30'ans topplagringar.
Har studerat en del med att montera E36 fjäderben på E30 men lagt det på is i nuläget då det verkar vara svårt att få till acceptabel framvagnsgeometri.
Men det finns väl två sätt att smäcka dit ett E36-fjäderben
1) Använd E36 topplagring, borra nya hål som matchar E30, slå ut skruvarna och slå in dem i de nya hålen
2) Använd justerbar camber/caster topplagring för E30 men som kan ta olika stötdämpardiametrar (om det bara är diametern som ställer till det så ska detta fungera)
På båda mina (E30 323i -85 och E30 325ik -88) så hade dämparna 14 mm diameter där den passerar genom topplagringen (båda dessa modeller hade 51 mm fjäderben).
Vilken diameter är det på E36 dämparna? Eftersom E30 har M12x1.5 gänga på stötdämparen och E36 har M14x1.5 gänga på stötdämparen så gissar jag på att dämparna på E36 har något tjockare diameter där de passerar topplagringen.
E30 323i -85 : 100% track day car
- bmw-slangen
- Posts: 1386
- Joined: 23 Dec 2006, 22:56
- Location: Malmö
- Contact:
Re: e36 m3 fjäderben på e30?
En bild för att förtydliga, det är alltså området precis nedanför den gängade delen som är 14 mm (och som går igenom topplagringen).
Exempelvis så tar Millways justerbara topplagringar både 14mm och 16mm (kör man med 14mm som jag gör så använder man en förstoringshylsa).
Exempelvis så tar Millways justerbara topplagringar både 14mm och 16mm (kör man med 14mm som jag gör så använder man en förstoringshylsa).
E30 323i -85 : 100% track day car
Re: e36 m3 fjäderben på e30?
e36 alpina har bilsteinfjäderben original och dom fjäderbenen passade rakt i topplagringen på e30
Re: e36 m3 fjäderben på e30?
Hjulet hamnar längre bak i hjulhuset än normalt. För att justera detta kan man använda m3 e36 3,2 länkarmar fram, men det blir ändå inte helt hundra.
Bygg om e30 fjäderbenen till 5-bult istället.
Bygg om e30 fjäderbenen till 5-bult istället.
The Lower Class