Problem med frikoppling av ZF låda?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Compoxid
Posts: 1
Joined: 08 Apr 2015, 21:28

Problem med frikoppling av ZF låda?

Post by Compoxid »

Hoppas kunna få lite tips här med tanke på att det är BMW saker jag kör på :)

Har nu kommit så långt i byggandet att jag kan provköra min Opel Kadett C 1977 med Calibra turbomotor och BMW ZF växellåda, förutom ett fel. Jag kan inte göra det för att kopplingen inte vill frikoppla.

Detta är infon om vad jag använder för saker:
BMW ZF låda från E36 328i 1995 typ
Slavcylinder orginal från den lådan, 20,6mm slavcylinder.
Svänghjul och tryckplatta från calibran.
Lamell är 6puckad sinter från KL racing. (ja jag har lagt distanser mellan svänghjul och tryckplatta)
Huvudcylinder till koppling kommer från OBP Motorsport (har stående pedaler) och den ska vara 0.70" eller 0.75" (vet att detta är viktigt men nu är jag hemma och kan ej kolla upp vad jag har)

Har gjort vad jag tycker är rätt. Har distanserat ut urtrampningslagret (17mm) så att slavcylindern är i botten när den är ditbultad. Luftat och haft mig, den trycker på tryckplattan som den ska, men den frikopplar inte.

Har tänkt två tankar så fall.

1: Har glömt kolla upp nu, men det kanske är huvudcylindern till kopplingen som är fel dimension, ser på nätet att BMW E36 328i ska ha 19mm huvudcylinder. Dvs 0.75". Och jag minns inte om jag kör på en 0.75 eller 0.70. Vad gör det om jag skulle ha 0.70? Det blir typ 17.7mm hade den gett mer eller mindre slag då? (min mattehjärna är helt avstängd just nu)

2: Hur stort är slaget på bmwns orginal tryckplatta? Dvs hur långt är slaget som solfjädrarna måste tryckas in för att kopplingen ska frikoppla? Kan det vara som så att BMWns slavcylinder inte trycker så långt som jag behöver trycka med min tryckplatta från opeln?

Några smarta ideer som jag kanske inte tänkt på?
User avatar
Bödvar
Posts: 646
Joined: 16 Feb 2008, 19:47
Location: Västervik

Re: Problem med frikoppling av ZF låda?

Post by Bödvar »

Hur känns pedalen?

Är slaven i bra skick? Ny bromsolja?

Är det tillräckligt med slag på pedalen för att huvudcylindern ska jobba fullt ut? Borde inte spela någon större roll om det är 0.70 eller 0.75.

I 9 av 10 fall är det luft i systemet, kan vara tråkigt att lufta, men brukar ge med sig efter ett tag.
Mattias Johansson
Gamleby
X73-9258703

Bmw E28 M535 Turbo. S38 på G.
Post Reply