Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles BelAir. Test & Tune på Kjula.
Var till Kjula och testade Chevan på strippen.
Har byggt dit extra bromsok bak och hydraulisk handbroms till dom.
Nu är det lätt och stalla upp bilen mer än 2800rpm som tidigare.
Tunade till launchcontrol till 0.5bar och 1.6bar på laddtrycksstyrningen till 6000rpm och därefter 1.8bar.
Men lockupen gillade inte det och slirade hela vägen, likaså lådan.
Runt 8procent slir vid målgång.
Men ändå gick bilen 9.50 och 238km/h. bättrade dock på 60foten från 1.577 till 1.51.
Vägde bilen efter repan, väger nu hela 2042kg
Film på gårdagens Test & Tune
https://www.youtube.com/watch?v=bdksSldfy8A
Har byggt dit extra bromsok bak och hydraulisk handbroms till dom.
Nu är det lätt och stalla upp bilen mer än 2800rpm som tidigare.
Tunade till launchcontrol till 0.5bar och 1.6bar på laddtrycksstyrningen till 6000rpm och därefter 1.8bar.
Men lockupen gillade inte det och slirade hela vägen, likaså lådan.
Runt 8procent slir vid målgång.
Men ändå gick bilen 9.50 och 238km/h. bättrade dock på 60foten från 1.577 till 1.51.
Vägde bilen efter repan, väger nu hela 2042kg
Film på gårdagens Test & Tune
https://www.youtube.com/watch?v=bdksSldfy8A
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. Test & Tune på Kjula.
Tog ner lådan och convertern härom dagen.
Beställde nya lameller och mellanskivor till lockupen i convertern.
Tony på Danielssons ska byta ut dom.
Var över till Anders med lådan, vi mekade isär lådan "Redneck" style utomhus
Det mesta verkade schysst, 2ans lamellepaket hade slirat lite, spragen var lite sliten med.
Så vi byter ut spragen till en 36elements som är mycket bredare.
Beställde även ny planetutväxling till 1an och 2an från TCI.
Blev 2.75 på 1an och 1.57utväxling på 2an.
Beställde nya lameller och mellanskivor till lockupen i convertern.
Tony på Danielssons ska byta ut dom.
Var över till Anders med lådan, vi mekade isär lådan "Redneck" style utomhus
Det mesta verkade schysst, 2ans lamellepaket hade slirat lite, spragen var lite sliten med.
Så vi byter ut spragen till en 36elements som är mycket bredare.
Beställde även ny planetutväxling till 1an och 2an från TCI.
Blev 2.75 på 1an och 1.57utväxling på 2an.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.
Var över till Danielssons Motor idag, Tony öppnade convertern.
Lockup lamellerna var lite brända, annars såg den fin ut. Får tillbaks convertern slutet av veckan.
Imorrn får jag planetväxeln från TCI, skickades igår från USA
Blir kul och se hur bilen blir med kortare etta och tvåa.
Original är det 2.48:1 på ettan nu blir det 2.75:1
Tvåan har 1.48:1 och nu blir det 1.57:1.
Borde kunna få ihop bilen under helgen
Lockup lamellerna var lite brända, annars såg den fin ut. Får tillbaks convertern slutet av veckan.
Imorrn får jag planetväxeln från TCI, skickades igår från USA
Blir kul och se hur bilen blir med kortare etta och tvåa.
Original är det 2.48:1 på ettan nu blir det 2.75:1
Tvåan har 1.48:1 och nu blir det 1.57:1.
Borde kunna få ihop bilen under helgen
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.
Fan vad sjuk bil du har!! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.
Måste hålla med här.
Är långt ifrån ett fan av stora klumpiga amerikanare, men det här är Häftigt På Riktigt!
Att bara få för sig att ta bilen ner till Europa är tufft...
Att sedan genomföra resan, ja vad säger man...
Är långt ifrån ett fan av stora klumpiga amerikanare, men det här är Häftigt På Riktigt!
Att bara få för sig att ta bilen ner till Europa är tufft...
Att sedan genomföra resan, ja vad säger man...
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Re: Pro-Milles BelAir. Växellådsmek.
Tack för kommentarerna!
Chassietaggade den i helgen godkänd ner till 8.50 nu
Mekat rätt mycket hela veckan med bilen, fick den körklar i fredags.
Det var avfärd till Kjula lördag morgon, åkte till macken och tankade upp bilen först, bromsskärm på såklart
Tog ner laddtrycket till 1.4bar, ville logga växellådan och se hur den lirade.
Tyvärr så håller inte lockupen i för 1.4bar ens, runt 5-7procent slir i den vid mål.
Annars vart växellådan väldigt bra med nya planetväxeln, körde pers.bästa
Kapa ner 60foten till 1.45 fick till och med hjullyft i starten
Film på repan.
https://www.youtube.com/watch?v=rXRwBoc ... e=youtu.be
Logfil från VEMSet.
Logfil från TCI växellåds styrbox.
Gula linjen är converter sliret, lockupen körde jag in på 3ans växel (rosa linjen)
Lila är växellådsslir, den stämmer inte helt pga ändrade utväxlngar på 1an och 2an, visa 10procent slir på 1an och 5procent på 2an.
Växlarna är just så mycket lägre.
Grå motorvarv, grön hastighet, ljus blåa oljetemp, den turkosa växel som är i.
Chassietaggade den i helgen godkänd ner till 8.50 nu
Mekat rätt mycket hela veckan med bilen, fick den körklar i fredags.
Det var avfärd till Kjula lördag morgon, åkte till macken och tankade upp bilen först, bromsskärm på såklart
Tog ner laddtrycket till 1.4bar, ville logga växellådan och se hur den lirade.
Tyvärr så håller inte lockupen i för 1.4bar ens, runt 5-7procent slir i den vid mål.
Annars vart växellådan väldigt bra med nya planetväxeln, körde pers.bästa
Kapa ner 60foten till 1.45 fick till och med hjullyft i starten
Film på repan.
https://www.youtube.com/watch?v=rXRwBoc ... e=youtu.be
Logfil från VEMSet.
Logfil från TCI växellåds styrbox.
Gula linjen är converter sliret, lockupen körde jag in på 3ans växel (rosa linjen)
Lila är växellådsslir, den stämmer inte helt pga ändrade utväxlngar på 1an och 2an, visa 10procent slir på 1an och 5procent på 2an.
Växlarna är just så mycket lägre.
Grå motorvarv, grön hastighet, ljus blåa oljetemp, den turkosa växel som är i.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h
Har inte varit lika dött i garaget som det är i min tråd.
Efter 9.32 repan på Kjula så tyckte jag att motorn vevhuskompade rätt mycket.
Tog loss stiften på söndagen, på 7ans stift hade sido-elektråden smältit ner.
Tog leakdown på cylindern, visade 90%.
Då såg Marko att spridarkontakten på 7an satt löst, hade tydligen glappat under repan.
Lyfte toppen, mycket riktigt hål vid ringlandet, cylindern verkar ha klarat sej.
Beställde direkt hem ny kolv och kolvringar till alla 8burkar.
Blev även en Summit beställning ikväll, ramlager, packningar, kamdrivning, CompCams rull-lyftare med extra oljespår.
Beställde även en ny converter härom veckan, blev en 265mm multidisc lockup, från Circle D Specialties
Efter 9.32 repan på Kjula så tyckte jag att motorn vevhuskompade rätt mycket.
Tog loss stiften på söndagen, på 7ans stift hade sido-elektråden smältit ner.
Tog leakdown på cylindern, visade 90%.
Då såg Marko att spridarkontakten på 7an satt löst, hade tydligen glappat under repan.
Lyfte toppen, mycket riktigt hål vid ringlandet, cylindern verkar ha klarat sej.
Beställde direkt hem ny kolv och kolvringar till alla 8burkar.
Blev även en Summit beställning ikväll, ramlager, packningar, kamdrivning, CompCams rull-lyftare med extra oljespår.
Beställde även en ny converter härom veckan, blev en 265mm multidisc lockup, från Circle D Specialties
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h
Julklapp till Chevan kom lagom före julen
Se dom klarade av att stava rätt.
Sålde ACen från bilen, tog en hel del plats.
Bättre kylning lär det bli utan kondensorn framför ICen.
Har knåpat ihop en större spridarbänk, mest för spridare från 5-600cc uppåt och längre öppningstider.
Blev en 13liters tank med två styck Aeromotive 340liters pumpar.
Kör pumparna via ett bilbatteri, spridarna styrs av den mindre bänken.
1000ml mätglas.
Tanken.
Sopparör och stänkskydd.
Soppapumps lock och hållare, +12v matning genom locket.
Blev Volvo soppafilter, slangar, kopplingar och tryckmätare från Torques.
Regulator hade jag hemma, en fast 3bars.
Har provkört litegrann, måste fixa till bättre stänkskydd över mätglasen, vid fullt öppet med mina Bosch 2200cc spridare
vill det stänka över mätglasen lite.
Se dom klarade av att stava rätt.
Sålde ACen från bilen, tog en hel del plats.
Bättre kylning lär det bli utan kondensorn framför ICen.
Har knåpat ihop en större spridarbänk, mest för spridare från 5-600cc uppåt och längre öppningstider.
Blev en 13liters tank med två styck Aeromotive 340liters pumpar.
Kör pumparna via ett bilbatteri, spridarna styrs av den mindre bänken.
1000ml mätglas.
Tanken.
Sopparör och stänkskydd.
Soppapumps lock och hållare, +12v matning genom locket.
Blev Volvo soppafilter, slangar, kopplingar och tryckmätare från Torques.
Regulator hade jag hemma, en fast 3bars.
Har provkört litegrann, måste fixa till bättre stänkskydd över mätglasen, vid fullt öppet med mina Bosch 2200cc spridare
vill det stänka över mätglasen lite.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. Spridarbänk.
Går segt med mekandet, men har fixat lite.
Körde spridarna i bänken för att kunna tuna in öppningstiden på dom, skiljer lite på just öppningstiden.
Beställde ny "core" för att kunna tillverka en bättre laddluftkylare.
Blir med stående celler.
Ungefär denna design blir det.
Blir även ny vattenkylare, gamla mässings 4raders får ge vika för en lättare alukyl.
Körde spridarna i bänken för att kunna tuna in öppningstiden på dom, skiljer lite på just öppningstiden.
Beställde ny "core" för att kunna tillverka en bättre laddluftkylare.
Blir med stående celler.
Ungefär denna design blir det.
Blir även ny vattenkylare, gamla mässings 4raders får ge vika för en lättare alukyl.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Vad har du för recept på lådan just nu ? har du 300M axlar och Billet direkt trumma ? kör du alto powerpacks ? Transbrake ? Linjetryck ?
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Har ingående axel från CK Performance, hans bästa axel och även hans "ProMod" sprag/trumma, stålhubb, accumulator deleteplate mm.hellhaunter wrote:Vad har du för recept på lådan just nu ? har du 300M axlar och Billet direkt trumma ? kör du alto powerpacks ? Transbrake ? Linjetryck ?
Linjetryck 210psi.
Nu till i år blir det Rossler transbrake, fungerar på drive 3 läget, samt Reid bellhouse. Sedan nya Circle D convertern.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Jag har funderat på Rosslers eller Jakes transbrake , på jakes kan man bromsa på alla växellägen.
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Rosslers fungerar på 1-2-3 men inte på överväxeln.
Jakes behöver ingen djupare tråg vilket Rosslers behöver, men man måste trycka in transbrake knappen när man backar.
Jake hade även helmanuella om man nu vill ha det.
Jakes behöver ingen djupare tråg vilket Rosslers behöver, men man måste trycka in transbrake knappen när man backar.
Jake hade även helmanuella om man nu vill ha det.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Fick mail från firman som tillverkar nya cellpaketet, den är klar
Ska provtryckas idag sedan packas och skickas hit.
Blev 700x350x150mm.
Ringde till Rossler förra veckan och beställde deras transbrake till växellådan
Ska provtryckas idag sedan packas och skickas hit.
Blev 700x350x150mm.
Ringde till Rossler förra veckan och beställde deras transbrake till växellådan
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Har tillverkat en anordning för att kunna fräsa jämn yta när man ska kapa svepet på 4L80E lådor.
Vi har gjort det tidigare på jobbet i en Mandelli cnc-flerop. men det är tidskrävande att rikta in husen
pga. att trågytan är inte 90grader mot oljepumpen.
Fick en skuren oljepump av Anders på AE Bil & Transmission
Upp i svarven med främre pumpdelen, svarvade ner packbox ytan så en nållaget på en kamdrev skulle passa.
Svarvade även ner ytan vid bultarna till 14mm tjocklek.
nu är det lätt att ställa in höjden på fräsen mot pumpdelen.
Svarvade även av statorhylsan och lite av bakdelen av pumpen, så att ett nållager skulle passa även där.
Gjorde sedan två lagerbrons bussningar till M16 pinbulten som håller kamdreven på plats.
Provmontering av pump i ett hus.
Avkapat hus planfräst Lite efterslipning krävs dock.
Sådan här Reid bellhouse ska på.
Adapter platta mellan pump och bellhouse behövs.
Omfräst främre pumpdel
Vi har gjort det tidigare på jobbet i en Mandelli cnc-flerop. men det är tidskrävande att rikta in husen
pga. att trågytan är inte 90grader mot oljepumpen.
Fick en skuren oljepump av Anders på AE Bil & Transmission
Upp i svarven med främre pumpdelen, svarvade ner packbox ytan så en nållaget på en kamdrev skulle passa.
Svarvade även ner ytan vid bultarna till 14mm tjocklek.
nu är det lätt att ställa in höjden på fräsen mot pumpdelen.
Svarvade även av statorhylsan och lite av bakdelen av pumpen, så att ett nållager skulle passa även där.
Gjorde sedan två lagerbrons bussningar till M16 pinbulten som håller kamdreven på plats.
Provmontering av pump i ett hus.
Avkapat hus planfräst Lite efterslipning krävs dock.
Sådan här Reid bellhouse ska på.
Adapter platta mellan pump och bellhouse behövs.
Omfräst främre pumpdel
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 33
- Joined: 13 Sep 2009, 09:36
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Är inte plan slipning av 4l80e huset bara kosmetiskt ? , de flesta gör det väl med tiger såg och en vinkel kap .
Chevelle 1972 med 454 LS7
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Mustang GT 2007
Mustang 1970 466 å kompressor
volvo 242 -75
Saab 9-3 -98
Re: Pro-Milles BelAir. 9.32@234km/h. ny laddluftkylare.
Sant, men vissa kunder vill få en rak och fin yta. Jag är lite så själv med.hellhaunter wrote:Är inte plan slipning av 4l80e huset bara kosmetiskt ? , de flesta gör det väl med tiger såg och en vinkel kap .
Men som sagt är ju bara kosmetiskt
Provmonterade ihop en av lådorna jag kapade och fräste till, passade fint ihop.
Fräste även in oljenipplarna 10mm för mer frigång i växellådstunneln.
Denna låda kommer att sitta i någe nybygge som Appelgren är inblandad i
Adapterplattan ska dock fasas av på baksidan så den följer växellådshuset finare, mera kosmetik
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;