Frågor kring m50b25-bygge!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Pekå
Posts: 2
Joined: 04 Sep 2014, 22:28

Frågor kring m50b25-bygge!

Post by Pekå »

Sha!

Har en e36 318is som ska få sig en m50b25 turbo i sig. Har motorn lös som är en IV som står med nyrenoverad topp och utan kammar.

Ska riva isär hela motorn och kolla allt. Ska man passa på att byta några vevlager eller nåt tro? Ska iallafall på ny sotningssats, cooperring och arp-bult. Tanken är väl att försöka få ut 500 hjulhäst.

Så lite frågor.

Något som är värt att byta när man har isär allt? Urtrampningslager eller vad som helst?
Ska man köra vanoskolvar på IV-stakar eller blir det för lågt komp med e85?
Vad ska man införskaffa för kammar? Dubbla insug eller original?
Vad för koppling för m20-svänghjulet? Står typ 450nm på sachs förstärkta men gissar att det är annat irl?
Vad för spridare?


Ska köpa undermonterat gjutet grenrör, maxxecu-sprut (tror jag) och har en hx40 men får se om jag byter. Men som sagt är ute efter 450-500 hjulhäst :)

tack på förhand.
User avatar
cjagenmark
Posts: 335
Joined: 15 Jan 2007, 21:02
Location: Ronneby

Re: Frågor kring m50b25-bygge!

Post by cjagenmark »

Inte för att låta dryg. Men kolla runt på lite projekt trådar här så hittar du all info du söker
// Christoffer Jägenmark
E28 M50B28 Turbo
0768395017
http://www.garaget.org/?car=297425" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply