FAQ Drivlina
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 40
- Joined: 25 Mar 2014, 22:12
- Location: Östersund
Re: FAQ Drivlina
Kan man montera en 210 diff på en 525i?
Hur mycket effekt tål en 188 diff?
Kan man montera en 188 diff från en diesel på en 525i?
Lite Off Topic, men i vilka varvtals register tror ni en m50 är effektivast orginal? >2000 2000-2500 2500-3000 <3000rpm?
Hur mycket effekt tål en 188 diff?
Kan man montera en 188 diff från en diesel på en 525i?
Lite Off Topic, men i vilka varvtals register tror ni en m50 är effektivast orginal? >2000 2000-2500 2500-3000 <3000rpm?
Mitt nummer: 076-7770242
Re: FAQ Drivlina
Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?
MVH//Christoffer
MVH//Christoffer
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Re: FAQ Drivlina
har nestan all info klart om bmws lådor nu, men en sak jag undrar:
skilnaden mellan getrag 226 och 420g?
dom värkar sitta på samma bilar, 6vxl m3 bland annat
skilnaden mellan getrag 226 och 420g?
dom värkar sitta på samma bilar, 6vxl m3 bland annat
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Re: FAQ Drivlina
e39 525d har samme kasse som 330d?TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?
MVH//Christoffer
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?
Re: FAQ Drivlina
Jag vet inte de jag försöker ta reda på. vilken 330d menar du?m50b30 wrote:e39 525d har samme kasse som 330d?TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?
MVH//Christoffer
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: FAQ Drivlina
Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
Re: FAQ Drivlina
Tror de är lådorna på e46 330d och e60 530d som är lika om jag fattat rätt men sen kan de vara som du säger att medbringaren är mindre på 330dm50b30 wrote:Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: FAQ Drivlina
Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.
Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.
Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.
Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.
Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.
Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.
När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.
Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.
EDIT:
Om ni inte vill använda en nylock mutter med svarvat spår så går det utmärkt att borra ur och gänga originl plastplupp.
Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.
Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.
Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.
Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.
Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.
När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.
Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.
EDIT:
Om ni inte vill använda en nylock mutter med svarvat spår så går det utmärkt att borra ur och gänga originl plastplupp.
Last edited by Bullen! on 26 May 2016, 07:26, edited 4 times in total.
Re: FAQ Drivlina
Hmm!
Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent.
Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Mob: 0763-493494
2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Re: FAQ Drivlina
På den åkte du väl med standardsvänghjul. För det skiljer flera cm om du ska åka exempelvis m20 svänghjul och 618.Pitbull wrote:Hmm!
Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent.
-
- Posts: 167
- Joined: 21 Sep 2011, 14:08
Re: FAQ Drivlina
Enligt vad jag läst så ska 325 medbringare (4 bult) gå att flytta över till m3 (6bult) men min 325 medbringare passade inte på min andra diff? Var mycket grövre axel/splines i den ena diffen, finns det 325 med lilla huset eller har jag någon mega diff på den andra bilen?
Mina leksaker: https://www.garaget.org/BomanP
-
- Posts: 4
- Joined: 07 Jan 2015, 16:49
Re: FAQ Drivlina
Bmw e46 är det samma låda m3 som 330
Re: FAQ Drivlina
Jag ska föra över ett lamellpaket från en 188diff till en annan, vad är det för åtdragningsmoment på kronhjulet samt bultarna bakom drivaxelmedbringarna?
Re: FAQ Drivlina
Vid en diskussion ang gs6-53dz lådorna så var en kille som påstod att code HGA skulle passa bolt on på m50.
Nån som kan bekräfta detta?
Nån som kan bekräfta detta?
Re: FAQ Drivlina
Någon som vet vad 2003 E46 320 diesel har för utväxling på låda och bakaxel.
Eller var jag kan finna info.
Tacksam för hjälp.
Eller var jag kan finna info.
Tacksam för hjälp.
-
- Posts: 19
- Joined: 24 Oct 2014, 23:54
Re: FAQ Drivlina
jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
Re: FAQ Drivlina
Hallestrand wrote:jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.
Luftat ordentligt? Tipps är att justera ut gaffeln på motsatt sida slavcylindern.
Mäta med grejerna löst fungerar också bra.
Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;