FAQ Drivlina

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fr0zenFr0g
Posts: 40
Joined: 25 Mar 2014, 22:12
Location: Östersund

Re: FAQ Drivlina

Post by Fr0zenFr0g »

Kan man montera en 210 diff på en 525i?
Hur mycket effekt tål en 188 diff?
Kan man montera en 188 diff från en diesel på en 525i?

Lite Off Topic, men i vilka varvtals register tror ni en m50 är effektivast orginal? >2000 2000-2500 2500-3000 <3000rpm?
Mitt nummer: 076-7770242
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: FAQ Drivlina

Post by TheLeaf »

Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: FAQ Drivlina

Post by dre racing@ »

har nestan all info klart om bmws lådor nu, men en sak jag undrar:
skilnaden mellan getrag 226 och 420g?
dom värkar sitta på samma bilar, 6vxl m3 bland annat
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: FAQ Drivlina

Post by m50b30 »

TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer
e39 525d har samme kasse som 330d?
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: FAQ Drivlina

Post by TheLeaf »

m50b30 wrote:
TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer
e39 525d har samme kasse som 330d?
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?
Jag vet inte de jag försöker ta reda på. vilken 330d menar du?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
m50b30
Posts: 284
Joined: 06 Feb 2014, 16:46

Re: FAQ Drivlina

Post by m50b30 »

Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: FAQ Drivlina

Post by TheLeaf »

m50b30 wrote:Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
Tror de är lådorna på e46 330d och e60 530d som är lika om jag fattat rätt men sen kan de vara som du säger att medbringaren är mindre på 330d
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: FAQ Drivlina

Post by Bullen! »

Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.

Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.

Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.

Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.

Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.

Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.

Image
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.

Image
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Image
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.


När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.

Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.

Image
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.

Image



EDIT:

Om ni inte vill använda en nylock mutter med svarvat spår så går det utmärkt att borra ur och gänga originl plastplupp.
Image


Image

Image

Image

Image
Last edited by Bullen! on 26 May 2016, 07:26, edited 4 times in total.
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: FAQ Drivlina

Post by Pitbull »

Hmm!

Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent. :mrgreen:
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: FAQ Drivlina

Post by Bullen! »

Pitbull wrote:Hmm!

Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent. :mrgreen:
På den åkte du väl med standardsvänghjul. För det skiljer flera cm om du ska åka exempelvis m20 svänghjul och 618.
mister_tuned
Posts: 167
Joined: 21 Sep 2011, 14:08

Re: FAQ Drivlina

Post by mister_tuned »

Enligt vad jag läst så ska 325 medbringare (4 bult) gå att flytta över till m3 (6bult) men min 325 medbringare passade inte på min andra diff? Var mycket grövre axel/splines i den ena diffen, finns det 325 med lilla huset eller har jag någon mega diff på den andra bilen?
Turbopeter
Posts: 4
Joined: 07 Jan 2015, 16:49

Re: FAQ Drivlina

Post by Turbopeter »

Bmw e46 är det samma låda m3 som 330
Driftking
Posts: 110
Joined: 25 Oct 2012, 17:55

Re: FAQ Drivlina

Post by Driftking »

Jag ska föra över ett lamellpaket från en 188diff till en annan, vad är det för åtdragningsmoment på kronhjulet samt bultarna bakom drivaxelmedbringarna?
George
Posts: 35
Joined: 21 Aug 2015, 23:57
Location: Karlskrona
Contact:

Re: FAQ Drivlina

Post by George »

Vid en diskussion ang gs6-53dz lådorna så var en kille som påstod att code HGA skulle passa bolt on på m50.

Nån som kan bekräfta detta?
User avatar
Clintan66
Posts: 21
Joined: 28 Aug 2015, 17:21

Re: FAQ Drivlina

Post by Clintan66 »

Någon som vet vad 2003 E46 320 diesel har för utväxling på låda och bakaxel.
Eller var jag kan finna info.
Tacksam för hjälp.
Hallestrand
Posts: 19
Joined: 24 Oct 2014, 23:54

Re: FAQ Drivlina

Post by Hallestrand »

jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.
Bmw e34 525 turbo. Fekzen edition. 330whp
Bmw e39 528 turbo. 505whp
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: FAQ Drivlina

Post by JockE28 »

Hallestrand wrote:jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.

Luftat ordentligt? Tipps är att justera ut gaffeln på motsatt sida slavcylindern.

Mäta med grejerna löst fungerar också bra.

Mvh
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply