BMW M4 DTM

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Gabben

Re: Bmw E90 - TimeAttack

Post by Gabben »

Karel021 wrote:Jag är inne på att köpa märkes dämpare, och har fått pris på Nitron, väntar även på pris på KW.

Öhlins till min bil gick på 75.. även om de kliade i fingrarna så spräcker jag budgeten rejält om jag går på dom..

Men förutom rosten vad är skillnaden ?

märker man någon direkt skillnad på man tex tar D2`s värsta ben och KW eller NITRON.
Man märker en stor skillnad då jag ofta upplevt att kinachassiet är för hårt och inte alls lika utprovat! När man väl kört med ett riktigt KW t.ex. och känt hur det beter sig och hur fint det sätter sig ut ur svängar så blir det svårt att gå tillbaka till Kina! Jag har ett KW clubsport just nu på min M3a som jag kör timeattack med men känner att jag vill ha ett riktigt 2 eller 3 vägs racechassie! Man ska också välja ett chassie där man kan få bra med support då det är lätt att skruva bort sig om man inte gör det lugnt och metodiskt! Till din bil hade jag ringt till KH Motorsport so säljer både öhlins och sina egna dämpare, där hans till och med ska vara bättre men till ett lägra pris :)!
G@briel We-ndel
Forsberg

Post by Forsberg »

Jag har kört en heldel bana med min e36 med xyz chassi.. Det som jag märkt på dom är att det inte finns någon utfjädring på dem..man låser hjulet direkt när man svänger minsta lilla då innerhjulet blir helt avlastat.. Syns bra när bilen är upphissad då hjulen hänger kvar i samma rideheight som man ställt in.,Har uppgraderar till sellholmben på min men inte hunnit provkört än dock åkt med många och tycker dom känns toppen ...Tycker helt klart du ska åka ut dit och kolla fjäderkonstanter och ben till din bil..Samt knivar förstås:)
Karel021

Post by Karel021 »

Gabben wrote:
Karel021 wrote:Jag är inne på att köpa märkes dämpare, och har fått pris på Nitron, väntar även på pris på KW.

Öhlins till min bil gick på 75.. även om de kliade i fingrarna så spräcker jag budgeten rejält om jag går på dom..

Men förutom rosten vad är skillnaden ?

märker man någon direkt skillnad på man tex tar D2`s värsta ben och KW eller NITRON.
Man märker en stor skillnad då jag ofta upplevt att kinachassiet är för hårt och inte alls lika utprovat! När man väl kört med ett riktigt KW t.ex. och känt hur det beter sig och hur fint det sätter sig ut ur svängar så blir det svårt att gå tillbaka till Kina! Jag har ett KW clubsport just nu på min M3a som jag kör timeattack med men känner att jag vill ha ett riktigt 2 eller 3 vägs racechassie! Man ska också välja ett chassie där man kan få bra med support då det är lätt att skruva bort sig om man inte gör det lugnt och metodiskt! Till din bil hade jag ringt till KH Motorsport so säljer både öhlins och sina egna dämpare, där hans till och med ska vara bättre men till ett lägra pris :)!

Gött nu börjar de komma lite bra info :)

som jag sa tidigare så har jag pratat med Nitron och Har fått ett pang pris på Nitron R3 så just nu lutar de åt dom.

Dom har även sagt att jag kan få väldigt bra support via dom.

Forsberg wrote:Jag har kört en heldel bana med min e36 med xyz chassi.. Det som jag märkt på dom är att det inte finns någon utfjädring på dem..man låser hjulet direkt när man svänger minsta lilla då innerhjulet blir helt avlastat.. Syns bra när bilen är upphissad då hjulen hänger kvar i samma rideheight som man ställt in.,Har uppgraderar till sellholmben på min men inte hunnit provkört än dock åkt med många och tycker dom känns toppen ...Tycker helt klart du ska åka ut dit och kolla fjäderkonstanter och ben till din bil..Samt knivar förstås:)

Vad tar dom för ett chassi på sellholm ?

Jag har ju fått tag på M3an fram o bakvagn och där sitter de rätt fina krängare på, vad jag har hört från folk så ska dom tydligen vara helt ok. vissa har suttit på Hr krängare och då tycker man att de blir för hårt.

men jag har länge varit inne på knivar från sellholm.
Forsberg

Post by Forsberg »

Lättast om du åker dit o pratar med dom..brukar kunna göra bra priser tycker jag iallafall:) skulle tro att det finns från 20k runt om och upp..säljer ju både bilstein proflex och Öhlins..är ju värt mycket att det är nära till service med:)
M3 krängarna funkar säkert bra:) knivarna är ju väldigt smidiga när man behöver justera dom vid tex regn..Går ju att få väldigt mjuka med
Jørg1e30

Post by Jørg1e30 »

Hva for motor skal du ha nå da?:-)
JAAS-performance
Karel021

Post by Karel021 »

Forsberg wrote:Lättast om du åker dit o pratar med dom..brukar kunna göra bra priser tycker jag iallafall:) skulle tro att det finns från 20k runt om och upp..säljer ju både bilstein proflex och Öhlins..är ju värt mycket att det är nära till service med:)
M3 krängarna funkar säkert bra:) knivarna är ju väldigt smidiga när man behöver justera dom vid tex regn..Går ju att få väldigt mjuka med

okaj.. ja fasiken de är värt att ringa o kika med vad dom har att sälja :)

Jørg1e30 wrote:Hva for motor skal du ha nå da?:-)

Jag har skaffat mig en S65B40 med 6 petad låda, Men tänkte försöka skaffa en DKG och köra med den.
erikjakan

Post by erikjakan »

Varför inte bara köpa en m3a sedan?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Karel021

Post by Karel021 »

erikjakan wrote:Varför inte bara köpa en m3a sedan?

?? what ??

hur är de bättre o köpa en bil för 300,000 och sen börja kapa i den vs o köpa detta?
erikjakan

Post by erikjakan »

Du slipper allt jobb, du lär ju hamna på samma pengar i slutändan?

Du kan ha DKG osv osv. Lätta en m3a kan man ju också göra enkelt.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Karel021

Post by Karel021 »

erikjakan wrote:Du slipper allt jobb, du lär ju hamna på samma pengar i slutändan?

Du kan ha DKG osv osv. Lätta en m3a kan man ju också göra enkelt.

Hade jag skitit pengar hade jag kunnat köpa en Porsche på en gång..

blir inte samma pengar.

Går bra med DKG ändå.. får bara programmera lite.

Tänker inte gå in på vad jag har betalt för grejer, Men hade de varit mer prisvärt o köpa en m3 så hade jag gjort de.. Inte första bilen jag ger mig på..
Karel021

Post by Karel021 »

Nu har de dragit igång ordentligt.

Image

Image

Image
Last edited by Karel021 on 02 Feb 2016, 22:17, edited 1 time in total.
Bonje

Post by Bonje »

Det blir ett grymt bygge att följa det här! :)

Sist men inte minst.. -SÄTT PÅ DIG HÖRSELKÅPOR FÖR FAN! :idea:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
sebastianer

Post by sebastianer »

kommer bli kanon detta ! skall den vara klar till elmia ? :shock:
Karel021

Post by Karel021 »

sebastianer wrote:kommer bli kanon detta ! skall den vara klar till elmia ? :shock:

hehe jo de är tanken :)

finns lite att göra :P
Rikard B

Post by Rikard B »

hmm inte så att herrn kutar runt på enköpingssjukhus å kollar branddeckare i veckorna tycker jag känner igen dig :)
fränt bygge förresten :D
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Post Reply