Vevhusventilation

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

måste man ha en behållare..

har sett andra som bara har filtret tänkte om man sätter filtret högt så att ingen olja kan komma ut..
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Henke_325_JKPG wrote:måste man ha en behållare..

har sett andra som bara har filtret tänkte om man sätter filtret högt så att ingen olja kan komma ut..
man bör ha en tank, annars ser det för*ävligt ut efter ett tag, blir kladd med tiden, sen gror det in sig i damm med tiden, och skjuter du en kolv eller bränner en ring lr liknande så lär du sanera motorummet efteråt, annars samlas det upp i tanken,

själv tycker jag det är ruggit snyggt med vv-behållare, blir beställa en blå från ppf :lol:

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Henke_325_JKPG
Posts: 42
Joined: 05 Dec 2005, 12:00

Post by Henke_325_JKPG »

aa den blå är ju riktig läcker va ligger dom på för pris..?
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

Henke_325_JKPG wrote:aa den blå är ju riktig läcker va ligger dom på för pris..?
Finns i webshopen nu, 1000:- med filter tror jag det var
DanneE
Posts: 142
Joined: 24 Nov 2005, 09:36
Location: Växjö
Contact:

Post by DanneE »

Bör man inte ha filter på vevhusventilationen också?

Vart sätter man de på dessa?
/Mvh Danne
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi monterar filter på burken.
Det är en gammal bild.
DanneE
Posts: 142
Joined: 24 Nov 2005, 09:36
Location: Växjö
Contact:

Post by DanneE »

Bmwandreas wrote:Vi monterar filter på burken.
Det är en gammal bild.
okej, skicka upp en ny då ;)

ot. kollat upp varvräknaren?
/Mvh Danne
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har inte fått svar av dom.
Men jag tror inte dom funkar till 5 cyl.
DanneE
Posts: 142
Joined: 24 Nov 2005, 09:36
Location: Växjö
Contact:

Post by DanneE »

Bmwandreas wrote:Har inte fått svar av dom.
Men jag tror inte dom funkar till 5 cyl.
Hörde nångång att Autometer hade en specialversion som klarade 5cyl. vi får se vad/om de svarar!

Annars får de blir nån annan som funkar, vet inte så många :?
/Mvh Danne
User avatar
bemmerfanatic
Posts: 223
Joined: 07 Dec 2005, 23:37
Location: norge, lørenskog

Post by bemmerfanatic »

er det noen som har montert den i bil som kan legge inn et bilde?? 8)
E34 rules!!!;-) alle kan det når de har lært det;-)
egnesund
Posts: 145
Joined: 11 Dec 2005, 16:05
Location: Västerås

Post by egnesund »

som jag läste på ett tidigare inlägg så är de bättre att ha undertryck i motorn samt att när du sätter vevhusventilationen före turbon så finns de ju ingen risk för att gaserna ska samlas kvar i blocket, samt alla original bilar drar ju in vevhusventilationen så att motorn får suga i sig de lätt antändliga gaserna.

så borde de inte kunna gå att sätta en tank som samlar upp oljan men samtidigt dra vidare den så att gaserna sugsförbi till motorn och oljan stannar kvar i behållaren eller rinner ned i tråget igen?
My life starts when the rpm hits RED
Aros Auto AB
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

problemet är att gaserna ger lättare spikningar = inte bra för en motor =)

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Cruelty
Posts: 809
Joined: 21 Oct 2006, 19:11
Location: Orsa
Contact:

mm

Post by Cruelty »

så med andra ord funkar burk kanon bra?
Kör:
Bmw e36 2.8l turbo
Saab 9-5 aero
volvo 244
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

egnesund wrote:som jag läste på ett tidigare inlägg så är de bättre att ha undertryck i motorn samt att när du sätter vevhusventilationen före turbon så finns de ju ingen risk för att gaserna ska samlas kvar i blocket, samt alla original bilar drar ju in vevhusventilationen så att motorn får suga i sig de lätt antändliga gaserna.

så borde de inte kunna gå att sätta en tank som samlar upp oljan men samtidigt dra vidare den så att gaserna sugsförbi till motorn och oljan stannar kvar i behållaren eller rinner ned i tråget igen?
Det har jag också hört + att oljan lättare blir förorenad. Nu byter man iof olja rätt ofta men ändå :P
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply