1000WHP setup bra eller dålig?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

Tjena!

Tänkte bara höra lite här vad folk tycker om setupen jag funderar på till motorn ska gå på E85. Målet är minst 1000whp :twisted:

- M30B35 borra blocket och sätta i foder eller klarar man sig utan när man laddar på?
- S38B38 vev
- S38B36 topp med hårdare fjädrar crmo retainers och 1mm större ventiler eller kanske inte behövs?
- Separataspjäll från S38B36/S38B38
- Eget byggt insug och grenrör
- Smidda kolvar och stakar? (Märke ej bestämt tips mottages)
- Stödgördel med ARP
- ARP till toppen
- Cooperring packning
- S38B36/S38B38 oljepump spelar de någon roll?
- Kolvkylnings munstycken
- Bra Turbo? (Märke/Modell ej bestämt tips mottages) Vill ha så tidig spool som möjligt och inte för mycket ketchup effekt
- Precision 66mm wg
- Bra Kylare och Intercooler? (Tips mottages)
- Maxxecu med avgastemp för varje cylinder, pwm styrning för pumpar, mototron tändspolar, flexfuel sensor
- Bra tändkablar? (Tips mottages)
- Koppling Sachs 765 eller Tilton 2/3 skivig? (Tips mottages)
- Original eller Race lager ? (Tips mottages)
- Nya kedjor, spännare, glidskenor osv
- Spridare? (Märke/cc tips mottages)
- Soppapump Weldon/Magnafuel? (Tips mottages)

Om man ska luta upp motorn lite måste man bygga om pickupen till oljepumpen? Vad ska man främst tänka på när man sätter en S38 topp på M30 block?

Vad tror ni om att sätta i foder, blir de hållbarare eller bara en onödig extra kostnad?

Har ni något att tillägga/synpunkter/tips så tar jag gärna emot de.
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

Ingen som har något att säga? :roll:
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by bmw_fredde »

Om jag va du skulle ja kört m50, s50 eller s54 för å slippa problem med spruckna block...
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by Hansa »

TheLeaf wrote:Ingen som har något att säga? :roll:
Foder behöver du inte, jag bromsade 949whp i min gamla m30 utan.
Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
micke_
Posts: 101
Joined: 09 Apr 2011, 16:33
Location: Finland

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by micke_ »

Hansa wrote: Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar
Problemet med hubben finns inte med S38B38 vev. :wink:
e30 M50B28 turbo PT7675, 1000hk+?
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by Hansa »

micke_ wrote:
Hansa wrote: Sen så bör du modifiera hubben, och smälla dit extra kilar
Problemet med hubben finns inte med S38B38 vev. :wink:
Läste inte så långt ner i texten. :roll:
jag körde ju original vev. =)
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by cerveza »

Funkar inte med foder i ett sånt block.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

bmw_fredde wrote:Om jag va du skulle ja kört m50, s50 eller s54 för å slippa problem med spruckna block...
Nu har jag redan fixat fram s38 topp och spjäll så nu tänker jag inte ändra, sen är de därför jag kör på m30 blocket för de ska hålla bättre

cerveza wrote:Funkar inte med foder i ett sånt block.
Okej, vad beror de på? Men man klarar sig utan foder eller? Vilket M30 block kan man ta och sätta i foder om man vill vara säkrare på att de håller?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by Pimplaren »

Du ska köra m30b35 från e34 eller e32, de blocket är "de bästa" till s38byggen, dock krävs lite mod men inget stort!

Ventiler funkar med original men känns väl fel o kasta i större och nya fina :)

Turbo är pilligt, 7675 med största avgashuset bottnar runt ca 950whp har jag för mig, nästa steg bli 8285r =)

Pumpar kan du köra 3st 044or ! men dom bygger rätt mkt värme i systemet..
1600-2000-2200cc spridare lär du ha!

Gigantisk griffinkylare och GTR icn

=) KÖTTA!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

Pimplaren wrote:Du ska köra m30b35 från e34 eller e32, de blocket är "de bästa" till s38byggen, dock krävs lite mod men inget stort!

Ventiler funkar med original men känns väl fel o kasta i större och nya fina :)

Turbo är pilligt, 7675 med största avgashuset bottnar runt ca 950whp har jag för mig, nästa steg bli 8285r =)

Pumpar kan du köra 3st 044or ! men dom bygger rätt mkt värme i systemet..
1600-2000-2200cc spridare lär du ha!

Gigantisk griffinkylare och GTR icn

=) KÖTTA!
Vad är de för modds som krävs för att få de att passa? Varför Känns de fel med större och nya ventiler? :P

Vill helst inte ha 3st pumpar har hellre 1 stor pump och kanske en 044 som matar catchen.

Turbon är ej bestämd men står nog mellan precision och Garret gtx

Är griffinkylaren och gtr icn bäst? :)
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by jorgen »

vad ska du hade den till? Att ha 1 pump som klarar 1000whp på e85 så behöver du nog inget värmepaket i bilen iaf
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

jorgen wrote:vad ska du hade den till? Att ha 1 pump som klarar 1000whp på e85 så behöver du nog inget värmepaket i bilen iaf
Funderar på någon av dom två och den ska pwm styras så den kommer inte alltid gå på 100% sen vill jag inte ha 3st 044or

http://www.maxxtuning.se/produkter/bran ... -tuner-750" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.maxxtuning.se/produkter/bran ... tor-1600hk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
Evinrude
Posts: 756
Joined: 08 Aug 2010, 22:00
Location: Sundsvall

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by Evinrude »

En eliminator pallar inte 1000whp på E85 iaf, har för mig ärtan sa något om 750-800whp max
Är även jag lite kluven på om jag ska fortsätta med mitt s38-block (94mm) eller om man ska åka m30
Samtidigt har ju moggah spöat sin nu några säsonger utan problem och då åker han 95mm borr
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

Evinrude wrote:En eliminator pallar inte 1000whp på E85 iaf, har för mig ärtan sa något om 750-800whp max
Är även jag lite kluven på om jag ska fortsätta med mitt s38-block (94mm) eller om man ska åka m30
Samtidigt har ju moggah spöat sin nu några säsonger utan problem och då åker han 95mm borr
okej, kanske får bli en sådan pro tuner isåfall
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
professordrövel
Posts: 65
Joined: 23 Aug 2013, 16:29
Location: kramfors

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by professordrövel »

hej jag kör med 2st walbro 450 intank flödar grymt å går tyst på min s38b38 :D
Tobbe.
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by TheLeaf »

professordrövel wrote:hej jag kör med 2st walbro 450 intank flödar grymt å går tyst på min s38b38 :D
Okej, men jag har fuelcell så lätast blir väl med en externa pump. Men tack för infon :)
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Ante Karlsson
Posts: 43
Joined: 30 Nov 2005, 18:56
Location: Arvika
Contact:

Re: 1000WHP setup bra eller dålig?

Post by Ante Karlsson »

Kör mekanpump så slipper du problem med värmen
Post Reply