Kompression E85 700-800hk, funderingar

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Kompression E85 700-800hk, funderingar

Post by kallevedlund »

I vinter skall min Toyota/Lexus 1UZ-FE V8 på 4l med 4-ventilsteknik byggas om från grunden.
Tanken är att byta till smidda kolvar och stakar, byta kammar och fjädrar samt snygga till toppen lite.
Funderar på denna kam http://www.camshaftshop.com/products.ph ... 1000#specs" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbon är en HX50 MFS (in 67/ex 86).
Bränsle E85
Tanken är att maxa ur turbon, men måste samtidigt ha kvar ordentligt med botten.

Motorn skall användas för drifting med mycket varvstopp och liknande.

Motorn körs nu med originalbotten med 514whp och 732wNm, detta med originalkomp på 10,4:1.

Kolvar finns med komp 10,5:1 och 8,5:1, vad skulle ni rekommendera för komp?

Funderar på om man skulle använda sig av 10,5:1-kolvarna och modifiera förbränningsrummen för att komma ner till 9,5-10:1 någonstans????
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Post by johankihl »

På e85 är 10,5 inte alls dumt. För att behålla botten i den skulle jag inte byta kammarna. Du bottnar lätt turbon ändå. Byt ventilfjädrar så att den orkar med att varva lite mer och så att det inte blir ventilflyt.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Post by kallevedlund »

Original duration är 224 på på on och ut... Dör helt efter 6000. Effekten går att hålla upp med lite ladd, men vridet försvinner fort vilket märks när man kör
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Callecalle
Posts: 3
Joined: 09 Jun 2011, 12:26

Re: Kompression E85 700-800hk, funderingar

Post by Callecalle »

Jag kör med 10.5:1 på mina kolvar, och orginal kammar, de funkar ju fint utan bekymmer :) Finns ju bromspapper att kika på. Jag hade runt 710 whp. och 950wnm.

Sen känns de knappt som någon ide att börja greja med orginal topparna
Släng på 3UZ toppar med insug så lär du märka REJÄL Skillnad bara där :)
Post Reply