M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M5 bakvagnen vet man ska vara hållbar och alla vinklar och leder skulle isf vara precis som de tyska ingenjörerna har räknat ut att det ska vara!
Fast dimensionen på drivknutarna är ju samma som jag har nu och diametern på drivaxlarna är det samma sak med. Skillnaden mot nu skulle isf vara att det inte sitter sviktstålsaxlar på och det borde vara negativt... Nåja, vi får se hur det blir.
Och en Z3M bakvagn med sviktstålsaxlar inbillar jag mig inte borde vara speciellt svårsåld...
Fast dimensionen på drivknutarna är ju samma som jag har nu och diametern på drivaxlarna är det samma sak med. Skillnaden mot nu skulle isf vara att det inte sitter sviktstålsaxlar på och det borde vara negativt... Nåja, vi får se hur det blir.
Och en Z3M bakvagn med sviktstålsaxlar inbillar jag mig inte borde vara speciellt svårsåld...
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Fear This wrote:du blir tvungen at kapa en del i karossen & div balkar för att få till det.. bara en fråga.. om du har en z3m coupe bakvagn med sviktaxlar etc varför lägga ner energin och byta? z3m borde väl vara riktigt stark den med men sviktaxlarna?
Därför att den verkar inte hålla Har kört sönder knutar trots att jag haft svoktstålsaxlar... Fast som sagt var så är nog inte M5:ans axel kralligare så det blir nog till att bara använda klumpen.
å fyfaan.. riktigt trist asså.. trodde du fått ordning på de problemet nu!? du känner ingen som har en uppsättning coilovers bak som du kan få låna och testa med? fattar inte att de håller för de flesta andra å rasar för dej, helskumt de där
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Nu börjar det bli hög tid att riva motor för att leta efter mitt förlorade oljetryck...
Någon som har någon idé vad det kan vara som jävlas då jag har bra oljetryck medans motorn och oljan är kall och halvvarm men när oljetempen hamnar på 80grader så har jag endast ca 25psi i tryck när jag varvar.
Någon som har stenkoll på hur termostathuset för oljan funkar? Sitter någon fjäderbelastad sak där:
Tyckte att bilen såg så gullig ut utan front
Någon som har någon idé vad det kan vara som jävlas då jag har bra oljetryck medans motorn och oljan är kall och halvvarm men när oljetempen hamnar på 80grader så har jag endast ca 25psi i tryck när jag varvar.
Någon som har stenkoll på hur termostathuset för oljan funkar? Sitter någon fjäderbelastad sak där:
Tyckte att bilen såg så gullig ut utan front
Nu är troligen oljetrycksbekymret lokaliserat.
Rev ner under delen på tråge och tog bort pumpen.
Öppnade pumpen och det såg inte alls kul ut, det har kommit in skit som repat pumpen och troligtvis är det det som är bekymret.
Plockade bort ett ramlager och det såg riktigt fint ut så nu blir det till att skaffa en ny pump och sen bara skruva ihop igen och åka.
Började även lite smått med att ta bort M5 klumpen från den bakvagnen.
Är det någon som har koll på medbringaren in i klumpen? Finns det någon annan modell som man kan ta medbringaren ifrån som har samma anslutning som Z3 och E30? Vill slippa byta kardan...
Rev ner under delen på tråge och tog bort pumpen.
Öppnade pumpen och det såg inte alls kul ut, det har kommit in skit som repat pumpen och troligtvis är det det som är bekymret.
Plockade bort ett ramlager och det såg riktigt fint ut så nu blir det till att skaffa en ny pump och sen bara skruva ihop igen och åka.
Började även lite smått med att ta bort M5 klumpen från den bakvagnen.
Är det någon som har koll på medbringaren in i klumpen? Finns det någon annan modell som man kan ta medbringaren ifrån som har samma anslutning som Z3 och E30? Vill slippa byta kardan...
Nu har det iaf hänt litegrann i garaget.
Var på Borgs bil och hämtade ut en ny oljepump i fredags, det fick bli en pump från M3 Sports Evolution. Har fått för mig att de pumparna ska flöda lite bättre men det är inget jag är säker på, borde iaf inte vara sämre än original och prismässigt skiljde det nästan ingenting.
Fick ta och fräsa lite i pumphuset för att det skulle gå fritt från pinnbultarna till ramlagerna.
Så hade jag även gjort på gamla pumpen så det kom inte direkt som en överraskning...
Fick även hem en ny och stadig sk 765 tryckplatta från PPF i slutet av veckan.
Ska palla en hel del vrid och effekt tillsammans med en organisk lamell.
På bilden syns tryckplattan tillsammans med mitt lättade M5 svänghjul.
Lite tragiskt, eller komiskt, att man håller på och lättar svänghjulet så mycket det går och sen väger tryckplattan mer än vad hjulet väger, 6,4 jämfört med 5,2kg....
Svänghjul och tryckplatta är nu iaf bortlämnat för balansering.
Var på Borgs bil och hämtade ut en ny oljepump i fredags, det fick bli en pump från M3 Sports Evolution. Har fått för mig att de pumparna ska flöda lite bättre men det är inget jag är säker på, borde iaf inte vara sämre än original och prismässigt skiljde det nästan ingenting.
Fick ta och fräsa lite i pumphuset för att det skulle gå fritt från pinnbultarna till ramlagerna.
Så hade jag även gjort på gamla pumpen så det kom inte direkt som en överraskning...
Fick även hem en ny och stadig sk 765 tryckplatta från PPF i slutet av veckan.
Ska palla en hel del vrid och effekt tillsammans med en organisk lamell.
På bilden syns tryckplattan tillsammans med mitt lättade M5 svänghjul.
Lite tragiskt, eller komiskt, att man håller på och lättar svänghjulet så mycket det går och sen väger tryckplattan mer än vad hjulet väger, 6,4 jämfört med 5,2kg....
Svänghjul och tryckplatta är nu iaf bortlämnat för balansering.
Nu börjar det hända lite prylar igen...
Bakvagnen sitter nu ihop och innehåller: Diffklump från M5 med 3,91 utväxling, balk från M3 E30 modifierat med klumpfäste från M5, bärarmar från Z3M och drivaxlar från Deone. Vi frå hoppas att det kommer att hålla.
Modifierad balk:
Nya bakvagnsbussningar i Delrin, stumt och bra!
Lite avfräst för att komma åt muttern. På bilden syns även justeringarna för toe.
Man skulle kunna tro att det är flytande guld man häller i klumpen. 227:- litern för oljan...
Nytt fäste för klumpen.
Bakvagnen sitter nu ihop och innehåller: Diffklump från M5 med 3,91 utväxling, balk från M3 E30 modifierat med klumpfäste från M5, bärarmar från Z3M och drivaxlar från Deone. Vi frå hoppas att det kommer att hålla.
Modifierad balk:
Nya bakvagnsbussningar i Delrin, stumt och bra!
Lite avfräst för att komma åt muttern. På bilden syns även justeringarna för toe.
Man skulle kunna tro att det är flytande guld man häller i klumpen. 227:- litern för oljan...
Nytt fäste för klumpen.
Nya krängare kommer nu på plats, kommer nog bli riktigt bra i kombination med hårda fjädrar och dämpare. 18mm bak jämfört med tidigare 14,5mm blir rätt stor skillnad:
Det sägs att det är vanligt att fästena på bärarmen går sönder när man monterar kralligare krängare och det kan man förstå när man ser att fästet är en enkel 3mm plåt som helt enkelt sticker ut från bärarmen, helt utan förstärkning uppåt eller nedåt.
En enkel förstärkningsplåt borde göra susen:
Det sägs att det är vanligt att fästena på bärarmen går sönder när man monterar kralligare krängare och det kan man förstå när man ser att fästet är en enkel 3mm plåt som helt enkelt sticker ut från bärarmen, helt utan förstärkning uppåt eller nedåt.
En enkel förstärkningsplåt borde göra susen:
Rikard var över idag och skulle hjälpa mig att byta koppling. Vi hade trott och planerat att hela bytet borde ta ca 2 timmar men ack så fel man kan ha...
Självklart jävlas det och den här gången var det lagret som sitter i vevaxeln och som styt ingående axeln i lådan som inte var som det skulle. Istället för att snällt sitta kvar i veven så hade det lossnat och skurit/rostat fast på växellådsaxeln. Efter att med mycket besvär lyckats lossa bultarna som höll tryckplattan på plats så fick vi ner koppling och låda i ett paket.
Ny respektive gammal koppling, nya tryckplattan och svänghjulet är 0,6kg lättare än de gamla trots att dimensionen nu är 240mm istället för 228.
Självklart jävlas det och den här gången var det lagret som sitter i vevaxeln och som styt ingående axeln i lådan som inte var som det skulle. Istället för att snällt sitta kvar i veven så hade det lossnat och skurit/rostat fast på växellådsaxeln. Efter att med mycket besvär lyckats lossa bultarna som höll tryckplattan på plats så fick vi ner koppling och låda i ett paket.
Ny respektive gammal koppling, nya tryckplattan och svänghjulet är 0,6kg lättare än de gamla trots att dimensionen nu är 240mm istället för 228.
Det ser stabilt ut det där! Hoppas du får bakvagnen att hålla i år...
Hur har du gjort för att inte kapa bort reservhjulsbaljan när du har alla upphängningar till diffen frän 5-serien? Bäckis blev ju tvungen att kapa bort baljan och lägga en extra tvärgående balk att bulta i på sin.
Hur har du gjort för att inte kapa bort reservhjulsbaljan när du har alla upphängningar till diffen frän 5-serien? Bäckis blev ju tvungen att kapa bort baljan och lägga en extra tvärgående balk att bulta i på sin.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo