Vinkel bärarm bak e34

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Marbu

Vinkel bärarm bak e34

Post by Marbu »

om man bortser från toe och camber bak på en sänkt e34 för att man har justerbart i armen och inte i fästet så hjulvinklarna är precis där man vill..

vad har då själva vinkeln från infästning och hjul längst med bilen för inverkan?
tex på en max sänkt e34 så skulle ju länkarmen peka uppåt från infästningen i balken sett

någon som hänger med? :)
bmw-slangen

Re: Vinkel bärarm bak e34

Post by bmw-slangen »

Nej, inte fullt begripligt. Bild skulle minimera risken för missförstånd.

I väntan på det så gissar jag på vad jag tror du efterfrågar.

Enklast är att börja med helt omodifierad E34.
Konstruktionen där bak trailing arms och är således såkallad independent suspension.

Det är en enkel konstruktion med en bärarm där bak som svänger upp vid kompression och svänger nedåt vid utfjädring.

Mått som camber och toe ändras avsiktligt när bärarmen svänger uppåt respektive nedåt. Det är dock en enorm kompromiss av flera olika saker, så det finns både bra och dåliga saker som händer. Vad de försökt göra vid designen är att lyfta fram de egenskaper de tycker är bra och försöka reducera de som de tycker är mindre bra.

Tänk dig att du står bakom bilen och tittar i bilens färdriktningen, och att vi nu tex tittar på hjulets camber medans bärarmen svänger uppåt (kompression) och nedåt (utfjädring). Hjulet kommer inte att röra sig rakt upp och ner utan det kommer att röra sig i en båge.
Lite överdrivet så kommer man se att hjulet lutar kraftigt inåt i överkant (dvs mer negativ camber) när bärarmen rör sig uppåt - dvs det som alla upptäcker när de toksänkt sin bil. Det blir tvärtom när bärarmen rör sig nedåt, dvs hjulets överkant kommer att luta utåt (och ser ut som hela däcken viker sig in under bilen) dvs du får en positiv camber.

Om jag minns rätt så ska jag ha några diagram över hur några vinklar ändrar sig när bärarmen går uppåt eller nedåt.

Fast det skulle inte hjälpa i det här fallet, då allting har ändrats pga justeringen som gjorts - så de diagrammen gäller inte längre.

Men generellt kan man säga att om man har bärarmarna längre upp (tex när man sänkt bilen) så vill jag minnas att camberförändringen inte är lika mycket som vid normalläge, dvs att när bärarmarna rör sig överdrivet uppåt så planade camberförändringen ut - är dock inte 100% säker så ska se om jag kan hitta de där diagrammen.

Men kort och gott, om vi överdriver bärarmens rörelse uppåt så den pekar halvvägs åt himlen så kommer förändringarna på vinklar såsom camber/caster vid kompression/rebound att vara annorlunda än om den vore i sitt normala viloläge - sen tillkommer ju mer praktiska problem såsom drivaxlarnas obekväma arbetsställning :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
Marbu

Re: Vinkel bärarm bak e34

Post by Marbu »

tack för de utförliga svaret! :D

du hade förstått vilken vinkel jag förklarade, men frågan menades mer vad just denna vinkel kan få för verkan.

som momentstag när man kör stel axel? men de är väl annorlunda när kraft och vridning på stagen blir väldigt annorlunda

men om du har överdrivet sänkt bil och bärarmens hjulcentrum är över infästning i balk borde de bli högre "ihopfjädring" vid hård acceleration? kanske knappt är märkbart?

någon som vet vad denna vinkel kan heta eller om någon har länk på läsning om detta då jag inte hittar de ja söker riktigt
Post Reply