Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
tummen upp på färgvalet!
alla vet ju att en sportbil är röd =)
alla vet ju att en sportbil är röd =)
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Yes röd ska den bli
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
//Marcus
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Skulle bli galet snyggt i den där röda färgen
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Gillar färgen snyggt med svarta detaljer.
jag har samma problem med min (vit eller inte)
jag har samma problem med min (vit eller inte)
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Tack för responsen Är helt inne på röd nu iaf
Har lite DR däckfunderingar och klasser inom DR, nån som har koll?
Länk till andra tråden! http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =3&t=83376" onclick="window.open(this.href);return false;
Har lite DR däckfunderingar och klasser inom DR, nån som har koll?
Länk till andra tråden! http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =3&t=83376" onclick="window.open(this.href);return false;
- e30mattias
- Posts: 175
- Joined: 02 Aug 2011, 20:28
- Location: Finland
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Haha, detta blir insane! grymt jobbat! lyfter på hatten!
Med vänliga hälsningar, Mattias Björkskog.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Bilmekaniker till vardag.
Bygger M20 Turbo.
Nisvo Motorsport
When you feel like quitting, remember why you started.
If you feel like you're under control, you're just not driving fast enough.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Tackar
Dags att uppdatera lite kanske, ligger ju kraftfullt efter tidsplanen som vanligt :doh: men man börjar bli van att köra slutet av sommaren numera.
Tokskruvade ihop bilen för att kunna provköra på EDPS i Piteå som jag sagt att jag SKA köra sen förra sommaren.
På torsdagen innan Edps så var bilen i princip helt klar för provkörning och allt såg ut att klaffa för en gångs skull. Men kom i sista stund på innan jag tog ner den från lyften att jag skulle kolla hur motoroljan såg ut för säkerhetsskull.
Och tur var ju det, lossade bottenpluggen och ut kom helt ren glykol :thumbdown: säkert en dl eller två...
Jahapp, nu ger jag upp. tänkte jag, men efter lite spekulationer och rundringningar så konstaterade vi att antingen så är det toppackningen som falskar eller så har blocket spruckit.
Efter ett tag när man fått tillbaka motivationen så började vi riva lös toppen i vild panik efter att en polare sa att han hade en ny packning liggandes
Glykolsjukt
Slipa ur toppackningen
Lastat och klart!
Vart klar så i sista stund på natten innan så vi hann inte ens provköra mer än upp på flaket :doh: Hade ju storslagna planer på att hinna spackla upp bakskärmarna och dra på nån grundfärg iaf innan. Men så blev icket fallet...
Slutade som vanligt dåligt, har varit och skulle byta packbox på piniongaxeln då den droppade lite olja där = ogillas på strippen.
Smällde lös medbringaren på plats och bytte tätning och skulle dra dit medbringaren igen, men då vart jag fundersan osäker på om det var en s.k. krosshylsa eller stum hylsa med schims mellan lagren. Provade att smälla dit den ändå, men det kändes inte rätt på nå vis. Så plockade ur hela piniongcarriern för att känna på rullmotståndet i lagren, vilket gick alldeles för trögt...
Happ, Bara å pressa isär och kolla så det var en stum hylsa , Vilket det var. Men på nå vis så vart det som för hårt ändå, vet inte om materialet satte sig när jag drog med mutterknackarn eller nå.
Och i samma veva så noterade jag att det var som porer och prickar i lagerbanorna, så beställde nya och bytte.
hittade inga schims i rätt storlek heller, så fick bli till att klippa till egna från ett "shims plåtark" och justera nån 10del för att få rätt rullmotstånd (var ungefär samma rullmotstånd som med gamla lagrena)
Sagt och gjort slängde i carriern i bakaxeln utan en tanke på att kolla kuggflankspel eller så då allt annat satt kvar monterat på axeln.
Och mycket riktigt på första repan när jag går iväg och ska växla till 3:an (tror jag) så hör jag att det börjar låta mycket dåligt bakifrån i samma takt som hastigheten framåt..
Pallar upp och lokaliserar ljudet till bakaxeln, noterar att hjulen glappar i rotationen mer än vanligt nu och att piniongen verkar vara ganska så glapp mot kronhjulet. River ut piniongen och snurrar runt axlarna och ser att 5 kugg är av på kronhjulet.
Inser då att jag lagat sönder den när jag bytt lager utan att tänka efter, Men kan inte förstå att det kunde bli så fel så den vart sådär jävulsk glapp, Tycker att det nya lager ev. ändrar läge borde vara minimalt + att rullmotståndet var ungefär detsamma utan schims som med gamla lagringen.
Så börjar jaga grejer och i samma veva när jag ändå beställer utväxling till den axeln så kan jag ju beställa drivaxlar till den nya Gat/bana axeln tänkte jag och började mäta och räkna och göra iordning den för att få fram axellängderna.
Har fått fram längder på dom nu, men då strulade det med beställningen av dom då jag har en M/W spole i axeln och M/W har en egen specialvinkel på splinesen som inte Strange kunde göra (hade gjort upp hela beställningen med dom i princip färdigt, kom på detta i sista stund) Mark Williams får jag inte tag på och Moser är så seg på att svara så det verkar gå jävligt trögt att få fram dom. Så beställde en utväxling å lite annat jox löst då så jag får ihop DR axeln iaf nu, så får vi se när man får fram axlar.
Ritade upp och fick 4-links plattor utskurna och provade på axeln.
Uppunktat
Förstärkningsrygg påbörjad, Vart kanske lite väl brutalt med 4mm plåt, Men den ger nog sig inte
Gjorde en jigg att förspänna axeln framåt så den inte drar sig så mycket bakåt när jag helsvetsar ryggen
Och nu är axelhuset nästan helt klart med lagerändar och sånt också, bara fästet för whisbonestaget uppe på som måste brännas dit.
Dags att uppdatera lite kanske, ligger ju kraftfullt efter tidsplanen som vanligt :doh: men man börjar bli van att köra slutet av sommaren numera.
Tokskruvade ihop bilen för att kunna provköra på EDPS i Piteå som jag sagt att jag SKA köra sen förra sommaren.
På torsdagen innan Edps så var bilen i princip helt klar för provkörning och allt såg ut att klaffa för en gångs skull. Men kom i sista stund på innan jag tog ner den från lyften att jag skulle kolla hur motoroljan såg ut för säkerhetsskull.
Och tur var ju det, lossade bottenpluggen och ut kom helt ren glykol :thumbdown: säkert en dl eller två...
Jahapp, nu ger jag upp. tänkte jag, men efter lite spekulationer och rundringningar så konstaterade vi att antingen så är det toppackningen som falskar eller så har blocket spruckit.
Efter ett tag när man fått tillbaka motivationen så började vi riva lös toppen i vild panik efter att en polare sa att han hade en ny packning liggandes
Glykolsjukt
Slipa ur toppackningen
Lastat och klart!
Vart klar så i sista stund på natten innan så vi hann inte ens provköra mer än upp på flaket :doh: Hade ju storslagna planer på att hinna spackla upp bakskärmarna och dra på nån grundfärg iaf innan. Men så blev icket fallet...
Slutade som vanligt dåligt, har varit och skulle byta packbox på piniongaxeln då den droppade lite olja där = ogillas på strippen.
Smällde lös medbringaren på plats och bytte tätning och skulle dra dit medbringaren igen, men då vart jag fundersan osäker på om det var en s.k. krosshylsa eller stum hylsa med schims mellan lagren. Provade att smälla dit den ändå, men det kändes inte rätt på nå vis. Så plockade ur hela piniongcarriern för att känna på rullmotståndet i lagren, vilket gick alldeles för trögt...
Happ, Bara å pressa isär och kolla så det var en stum hylsa , Vilket det var. Men på nå vis så vart det som för hårt ändå, vet inte om materialet satte sig när jag drog med mutterknackarn eller nå.
Och i samma veva så noterade jag att det var som porer och prickar i lagerbanorna, så beställde nya och bytte.
hittade inga schims i rätt storlek heller, så fick bli till att klippa till egna från ett "shims plåtark" och justera nån 10del för att få rätt rullmotstånd (var ungefär samma rullmotstånd som med gamla lagrena)
Sagt och gjort slängde i carriern i bakaxeln utan en tanke på att kolla kuggflankspel eller så då allt annat satt kvar monterat på axeln.
Och mycket riktigt på första repan när jag går iväg och ska växla till 3:an (tror jag) så hör jag att det börjar låta mycket dåligt bakifrån i samma takt som hastigheten framåt..
Pallar upp och lokaliserar ljudet till bakaxeln, noterar att hjulen glappar i rotationen mer än vanligt nu och att piniongen verkar vara ganska så glapp mot kronhjulet. River ut piniongen och snurrar runt axlarna och ser att 5 kugg är av på kronhjulet.
Inser då att jag lagat sönder den när jag bytt lager utan att tänka efter, Men kan inte förstå att det kunde bli så fel så den vart sådär jävulsk glapp, Tycker att det nya lager ev. ändrar läge borde vara minimalt + att rullmotståndet var ungefär detsamma utan schims som med gamla lagringen.
Så börjar jaga grejer och i samma veva när jag ändå beställer utväxling till den axeln så kan jag ju beställa drivaxlar till den nya Gat/bana axeln tänkte jag och började mäta och räkna och göra iordning den för att få fram axellängderna.
Har fått fram längder på dom nu, men då strulade det med beställningen av dom då jag har en M/W spole i axeln och M/W har en egen specialvinkel på splinesen som inte Strange kunde göra (hade gjort upp hela beställningen med dom i princip färdigt, kom på detta i sista stund) Mark Williams får jag inte tag på och Moser är så seg på att svara så det verkar gå jävligt trögt att få fram dom. Så beställde en utväxling å lite annat jox löst då så jag får ihop DR axeln iaf nu, så får vi se när man får fram axlar.
Ritade upp och fick 4-links plattor utskurna och provade på axeln.
Uppunktat
Förstärkningsrygg påbörjad, Vart kanske lite väl brutalt med 4mm plåt, Men den ger nog sig inte
Gjorde en jigg att förspänna axeln framåt så den inte drar sig så mycket bakåt när jag helsvetsar ryggen
Och nu är axelhuset nästan helt klart med lagerändar och sånt också, bara fästet för whisbonestaget uppe på som måste brännas dit.
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Haha helt knasigt coolt bygge! blir skitläckert med mtech2 o en fresh lack
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Mycket fint, får vi se lack på breddningen snart ?
1111
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Tackar, Hehe ja förhoppningsvis!
Nu är bilen på hjulen igen så nu kan man fortsätta med lackförberedelserna. Har inte vart så taggad på det och velat få bilen fungerande igen i första hand!
Nu är bilen på hjulen igen så nu kan man fortsätta med lackförberedelserna. Har inte vart så taggad på det och velat få bilen fungerande igen i första hand!
-
- Posts: 75
- Joined: 05 Apr 2013, 19:11
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
blir grymt!
hvor mye veier den nye akselen? har fundert på om jeg skal ha en sånn type aksel på min volyota
hvor mye veier den nye akselen? har fundert på om jeg skal ha en sånn type aksel på min volyota
95 mod toyota supra
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Har inte vägt axeln, men lätt blir den inte.. Men förhoppningsvis så ska den hålla iaf
-
- Posts: 75
- Joined: 05 Apr 2013, 19:11
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
ok ja vill tru den skal holde ja hehe
95 mod toyota supra
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/SkogenPerformance" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
vafan den där diffen var ju inte ens inkörd sen den sattes ihop av ARC motorsport
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Ivars: Det var mitt eget fel att den pajade då jag var å pillade i den i lite halvpanik och satte ihop det lite fel
Har inte hänt jättemycket med bilen på senaste, Vart som lite trött på den här på sommaren..
Men har börjat få dit bredaxeln nu! Punktat upp 4-link stagen, är bara krängar,bromsoks och dämparinfästningar kvar att konstruera. Blir lite provisoriska dämparfästen då jag egentligen tänkt flytta utåt dämparna också, men det får bli senare då det inte går att lösa riktigt enkelt.
Har det nån betydelse var på "varvet" på skivan man monterar bromsoket?
Har inte hänt jättemycket med bilen på senaste, Vart som lite trött på den här på sommaren..
Men har börjat få dit bredaxeln nu! Punktat upp 4-link stagen, är bara krängar,bromsoks och dämparinfästningar kvar att konstruera. Blir lite provisoriska dämparfästen då jag egentligen tänkt flytta utåt dämparna också, men det får bli senare då det inte går att lösa riktigt enkelt.
Har det nån betydelse var på "varvet" på skivan man monterar bromsoket?
Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-tech 2
Nej ingen större betydelse, fränt projekt tycker jag !
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm