m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Freedrik
Posts: 12
Joined: 16 Sep 2011, 16:34

Re: m60/2 Turbo

Post by Freedrik »

Noen som har kjørt med vanos og turbo? Må man ha block off kit for og kjøre uten vanos?
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: m60/2 Turbo

Post by Marbu »

Hade jag kört med m62 med vanos hade jag inte kopplat bort den :)

Verkar ju lira fint på alla andra maskiner (y)
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: m60/2 Turbo

Post by flexbert »

Vad kör ni med för tändstift i era m62 turbomaskiner?
Rickard Bäcker
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: m60/2 Turbo

Post by Bmwandreas »

BCR8ES
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: m60/2 Turbo

Post by Affus »

Har lite frågor som jag har försökt googla på men har inte hittat nå bra svar.

Vad är det för markeringar man ska gå efter när man nollställer?

Är det höger eller vänstergäng på vevaxelbulten?

Kan någon förklara lite mer ingående hur man ställer kammarna enligt http://www.bimmerboard.com/forums/posts/775197" onclick="window.open(this.href);return false; . Förklara gärna som om jag vore dum i huvudet och 5 år.

Är det värt att byta till 4st insugskammar? Är det någon som har jämfört före och efter?
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: m60/2 Turbo

Post by Borgaren »

Vet om att en del kör helt oöppnade M60s med turbo/kompressor, hur har det hållit för er eller någon som vet hur bra det håller? Kanske räcker med ARP och Cooperring för 5-600whp?
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: m60/2 Turbo

Post by kolle__ »

Borgaren wrote:Vet om att en del kör helt oöppnade M60s med turbo/kompressor, hur har det hållit för er eller någon som vet hur bra det håller? Kanske räcker med ARP och Cooperring för 5-600whp?
För mig håller det riktigt bra. (peppar peppar) kört snart 2 säsonger oöppnad med en hx52a på 0.8-0.9 bar och 604whp. Och den plågas duktigt på bana.
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: m60/2 Turbo

Post by Borgaren »

kolle__ wrote:
Borgaren wrote:Vet om att en del kör helt oöppnade M60s med turbo/kompressor, hur har det hållit för er eller någon som vet hur bra det håller? Kanske räcker med ARP och Cooperring för 5-600whp?
För mig håller det riktigt bra. (peppar peppar) kört snart 2 säsonger oöppnad med en hx52a på 0.8-0.9 bar och 604whp. Och den plågas duktigt på bana.
Nice! Man kanske ska överväga en turbokonvertering tills man har råd med en värre V8 :D
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
Falaffel
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2010, 20:39
Location: Enköping

Re: m60/2 Turbo

Post by Falaffel »

Ni som byggt torrsump på m60.

Hur löste ni det?
Skickade ni in oljan på org kanalen bakom motorfästet ?
Gärna om de finns lite bilder :)
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: m60/2 Turbo

Post by flexbert »

Är det någon som har en Vems m60/62 config som man kan få spana lite i? :roll:
Rickard Bäcker
User avatar
Luen
Posts: 85
Joined: 21 Aug 2012, 21:33
Location: Halmstad

Re: m60/2 Turbo

Post by Luen »

Lyfter denna tråden lite då det gått några år där folk kört m60/62 med överladd :)

Någon som sitter på lite konkret information ang. dubbla insugskammar på dessa motorer? Hur pass mycket ändrades kurvan efter bytet? Hur pass mycket har ni ställt de? Vart de värt allt jobb att montera m60ins insugskammar på m62an?

Med andra ord är all information välkommen! :)
Johan Persson Ehlin
0768-365070
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: m60/2 Turbo

Post by nicnir90 »

Falaffel wrote:Ni som byggt torrsump på m60.

Hur löste ni det?
Skickade ni in oljan på org kanalen bakom motorfästet ?
Gärna om de finns lite bilder :)
Nu kör inte jag torrsumpn men har iaf byggt om oljesystemet lite.
Ingångarna i motorn är alltså gängade och sedan sitter det hydralkopplingar varpå det går att anpassa vad man vill.

Image
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
Post Reply