s38b36 turbo tändning

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
VWallin
Posts: 25
Joined: 14 Apr 2010, 09:31

s38b36 turbo tändning

Post by VWallin »

Hej.

Håller på med en m5 s38b36 turbo med maxxecu och är lite
Ställd över grundtändningen. Har strobat fram 82° på nollan men bilen går knappt med det.
Går inte ens att torrvarva. Ställer man den på ~60° så går den rätt fint, svarar bra på gas igen.
Vad gör jag fel? Säker något väldigt enkelt men fattar inte vad..
Golf MK2 VR6 <3
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: s38b36 turbo tändning

Post by Daniel86 »

Har du låst tändningen på 0 när du strobbar?
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
VWallin
Posts: 25
Joined: 14 Apr 2010, 09:31

Re: s38b36 turbo tändning

Post by VWallin »

Japp självklart. Fick nyss höra att man inte ska koppla in skärmen på vevlägesgivaren?
Det tyckte jag lät märkligt..
Golf MK2 VR6 <3
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: s38b36 turbo tändning

Post by Bmwandreas »

Skärmen ska bara vara inkopplad i en ände annars funkar den inte som skyddsjord.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
VWallin
Posts: 25
Joined: 14 Apr 2010, 09:31

Re: s38b36 turbo tändning

Post by VWallin »

Är det detta som kan ställa till tändningen? Jag har inga triggermissar!
Golf MK2 VR6 <3
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: s38b36 turbo tändning

Post by TheMan »

Jag hade problemet som beskrevs ovan när den var inkopplad.

Kunde nolla tändningen och det såg bra ut men såfort man började belasta så flyttade sig tändningen...
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: s38b36 turbo tändning

Post by Bmwandreas »

Det ska vara ca 84 grader. Låter som att din kysskil är paj och triggerskivan inte sitter på rätt ställe..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
VWallin
Posts: 25
Joined: 14 Apr 2010, 09:31

Re: s38b36 turbo tändning

Post by VWallin »

Krysskilen är hel och den pekar helt rätt om man vrider motorn. 1an i topp precis när markeringen
På triggern står mot markeringen i blocket.
Golf MK2 VR6 <3
Allx
Posts: 212
Joined: 24 Aug 2008, 11:16
Location: Västerås

Re: s38b36 turbo tändning

Post by Allx »

Den blir rätt seg om man försöker torrvarva på 0 grader ja. Du ska enbart strobba fram ca 82 grader som du säger och sen ta bort låsningen och då köra på tändmappen. Lägg mappen på 15 grader upp till 1200 rpm och sen typ 30 grader upp till varvstoppet under 100 kpa.
User avatar
kaxxen
Posts: 318
Joined: 08 Oct 2011, 20:20
Location: Östersund

Re: s38b36 turbo tändning

Post by kaxxen »

Allx wrote:Den blir rätt seg om man försöker torrvarva på 0 grader ja. Du ska enbart strobba fram ca 82 grader som du säger och sen ta bort låsningen och då köra på tändmappen. Lägg mappen på 15 grader upp till 1200 rpm och sen typ 30 grader upp till varvstoppet under 100 kpa.
Men nu va de så att den va seg när du plocka bort låsningen på 0 grader & gick efter vanliga mappen.

Felet är nu åtgärdat & tack vare Roger på Motornord visste va som vad fel & efter en ändring i dwelltiderna för spolarna så löste sig allt! :wink:
VWallin
Posts: 25
Joined: 14 Apr 2010, 09:31

Re: s38b36 turbo tändning

Post by VWallin »

Ja Roger är dagens hjälte. Klart som fan man inte försöker torrvarva på 0° ;)
Golf MK2 VR6 <3
Post Reply