ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
jag har lite bekymmer med bromsarna och kopplingen på min e30 , hjälp mej!
ni som åker andra pedalställ än orginal, vad har ni för dimention på huvudcylindern till kopplingen? och bromsarna?
jag åker
0.750" till koppling (troligtvis alldeles för liten då det inte kopplar ur! även lika stor som bmw orginal huvudcylinder)
0.625 bromsar fram
0.750 bromsar bak
och det här pedalstället http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Pedalstall-2
bromsarn på min bil är ppf brembo 4-kolv fram och orginal e30 skivbromsar bak
mitt bekymmer är att jag troliogtvis har för liten huvudcylinder till kopplingen, den börjar flytta kopplingsarmen först när jag tryckt ner pedalen 6cm och kopplar inte ur alls i stort sätt...
orginal bmw huvudscylinder är 19mm och lika så den som sitter där nu, fast med annan utväxling än orginal!
och bromsarna känns väldigt matta och trögtrampat så jag mistänker att jag får gå ner i dimention....
dela med er av era ideer och hur ni själva åker!!
ni som åker andra pedalställ än orginal, vad har ni för dimention på huvudcylindern till kopplingen? och bromsarna?
jag åker
0.750" till koppling (troligtvis alldeles för liten då det inte kopplar ur! även lika stor som bmw orginal huvudcylinder)
0.625 bromsar fram
0.750 bromsar bak
och det här pedalstället http://rallyshop.se/produkt/Wilwood-Pedalstall-2
bromsarn på min bil är ppf brembo 4-kolv fram och orginal e30 skivbromsar bak
mitt bekymmer är att jag troliogtvis har för liten huvudcylinder till kopplingen, den börjar flytta kopplingsarmen först när jag tryckt ner pedalen 6cm och kopplar inte ur alls i stort sätt...
orginal bmw huvudscylinder är 19mm och lika så den som sitter där nu, fast med annan utväxling än orginal!
och bromsarna känns väldigt matta och trögtrampat så jag mistänker att jag får gå ner i dimention....
dela med er av era ideer och hur ni själva åker!!
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
Jag hade väldigt kort slag på kopplingen med min BMW originalcylinder så jag valde att montera en 0,625 för att få längre slag och därmed en mer lätttrampad koppling. Jag tycker att det låter som att du har luft kvar i systemet om du har så långt dödområde på pedalen.
Har du några bilder på hur du monterade pedalstället?
Har du några bilder på hur du monterade pedalstället?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
jo de låter som luft, men jag får inte ut någe luft när jag luftar...
har luftat på vanligt vis
har prövat med tryck i behållaren och bara öppnat nere på nippeln.
har prövat att lufta bakvägen med oljekanna.
och så har jag bytt cylinder för att utesluta den men det blir ingen skilnad!
har luftat igenom nästan en liter vätska.....
har luftat på vanligt vis
har prövat med tryck i behållaren och bara öppnat nere på nippeln.
har prövat att lufta bakvägen med oljekanna.
och så har jag bytt cylinder för att utesluta den men det blir ingen skilnad!
har luftat igenom nästan en liter vätska.....
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
lite nya bekymmer...!
kopplingen blev kanon efter att ja kört typ 20 mil, troligtvis så lufta den sej själv?!
nu är de de där med bromsarna...
balansen i bromsarna mellan fram och bak är kanon, men det är fruktansvärt trögtrampat och dålig bromsverkan.. har man panik så går de och låsa hjulen i max 50kmh...
jag har dom minsta cylindrarna monterat både fram och bak, (0,625) men ändå räcker inte kraften till... (det man vinner i kraft förlorar man i väg)
hur har ni som kör med annat än orginal för kombination av prylar? har ni orginal reduseringsventil kvar till bakbromsarna?
tacksam för all hjälp jag kan få då jag har slut på ideer.
kopplingen blev kanon efter att ja kört typ 20 mil, troligtvis så lufta den sej själv?!
nu är de de där med bromsarna...
balansen i bromsarna mellan fram och bak är kanon, men det är fruktansvärt trögtrampat och dålig bromsverkan.. har man panik så går de och låsa hjulen i max 50kmh...
jag har dom minsta cylindrarna monterat både fram och bak, (0,625) men ändå räcker inte kraften till... (det man vinner i kraft förlorar man i väg)
hur har ni som kör med annat än orginal för kombination av prylar? har ni orginal reduseringsventil kvar till bakbromsarna?
tacksam för all hjälp jag kan få då jag har slut på ideer.
-
- Posts: 459
- Joined: 18 Aug 2007, 15:47
- Location: arvika
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
Ja kör med precis samma ställ som du å har samma problem.
Vart har du sätt dina behållare?
Vart har du sätt dina behållare?
E30 med s62 m5 kompressor
Brukis 525d M-sport e61(såld)
330d m-sport 05(såld)
Brukis 525d M-sport e61(såld)
330d m-sport 05(såld)
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
mina behållare sitter så högt det går i maskinrummet. har prövat med behållarna rätt på cylindrarna men det blev ingen skilnad.. börjar ledsna på dehär...
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
har ni fått någon ordning på bromsarna eller är det fortfarande trögtrampat?:)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
höll på med bromsarna senast i dag..
det är ännu inte helt bra..
har bytt cylindrar, till 0,625 fram och 0,700 bak. och plockat bort reduceringen till bakbromsarna. då blev det en aning för mycket bromsverkan bak.
finns en mer detaljerad tråd på rejsa.nu
det är ännu inte helt bra..
har bytt cylindrar, till 0,625 fram och 0,700 bak. och plockat bort reduceringen till bakbromsarna. då blev det en aning för mycket bromsverkan bak.
finns en mer detaljerad tråd på rejsa.nu
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
jag har exakt samma problem på min e28 med pedalställ och har testat exakt samma saker som dig, har du hittat någon bra lösning ??
och har du länken till rejsa.nu ?
Mvh Fredrik
och har du länken till rejsa.nu ?
Mvh Fredrik
0735220975
fredrik forsman
fredrik forsman
-
- Posts: 89
- Joined: 06 Oct 2011, 14:01
- Location: Gotland
Re: ni som kör med annat pedalställ än orginal!!! hjälp mej!
Hej!
Jag fick ingen ordning på wilwood prylarna. Dom är nu sålda och så gick ja tillbaks till orginal bromscylinder rätt i torpeden och ombyggd utväxling på pedalen. Det funkar inte heller något vidare tyvärr. Så nu jagar jag en huvudcylinder med mindre diameter för att få mer tryck.
För att ha något att jämföra med så passade jag på att mäta trycket i bromskretsen på min helt orginal e30 325
Med motorn i gång och inkopplad bromsservo så var det 160bar och med motorn avslagen och utan vacum i servot så var det 80bar.
Här är länken till rejsa! http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89249" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag fick ingen ordning på wilwood prylarna. Dom är nu sålda och så gick ja tillbaks till orginal bromscylinder rätt i torpeden och ombyggd utväxling på pedalen. Det funkar inte heller något vidare tyvärr. Så nu jagar jag en huvudcylinder med mindre diameter för att få mer tryck.
För att ha något att jämföra med så passade jag på att mäta trycket i bromskretsen på min helt orginal e30 325
Med motorn i gång och inkopplad bromsservo så var det 160bar och med motorn avslagen och utan vacum i servot så var det 80bar.
Här är länken till rejsa! http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=89249" onclick="window.open(this.href);return false;