Det börjar bli dags att sätta ihop en M50:a med övertyck. Motorn samt diverse delar är inhandlade. Undrar dock över vilket recept som blir bäst, då det finns så mycket olika 'fakta' på saker.
Som mål till kommande sommar 1bar laddtryck med 98oktan, effektmässigt ger det vad det ger.
Hade tänkt mig:
- M50B25 IV Block
M52B28 Vev (1. Går det att återanvända org. vevaxel- samt vevstaksbultar?)
M50B25 Stakar (2. Det stod i någon tråd att M52B28 stakar är smidda, varför inte använda dom då istället? Majoriteten tycks iaf köra med org. M50B25 stakar, varför?)
M52B28 Kolvar
M50B25 IV Topp (3. Blir det problem med denna och M52B28-kolvarna? B25IV har väl mer lyft?)
MLS packning (4. MLS eller Cooperring? MLS med eller utan ringar i blocket? Hur tjock packning för att få lite vettigare komp. för turbon, eller behövs det över huvudtaget?)
ARP Toppbultar
M20 Svänghjul
M20 Startmotor
618 Tryckplatta
Org. lamell (5. Håller denna vridet som fås med ovannämnda kombination? Vill undvika sinter pga bekvämlighet...)
Högohm spridare 630cc
VEMS sprut
Påpeka gärna ut om något inte passar.
PS. Bara fakta i denna tråd tack, då kanske den blir till hjälp för någon annan också.