Loordans E36 M62b44 Turbo!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Marbu »

martin.j0hansson wrote:Riktigt kul bygge!! :) Var hittar man grövre rör än 3" till dwnpipe?

kolla PPF ;)
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Jaaaha, Då ska vi se vad vi gör nu för tiden.

Har byggt en catchtank som man skjuter in i org styrboxplaceringshål!

Image

Den verkliga bilden kommer väll snart. har inte haft tid o ta kort riktigt.

Image

har varit o hämtat glasfiber hos acm ab!

Huv och strålkastar ersättare. Har passat in allt o sett så det stämmer , Hyfsat. :D

Sen har vi byggt ihop massa rör.

Fyrkantsprofil uppskjutna och skall hålsvetsas på några ställen i övre rambenet.

Image

Just nu är det en övre frontplåt och en nedre krockbåge.
Ska sätta nått rör mellan dom 2 också. Annars börjar det bli klart .sen skall vi fixa en schysst Hasplåt så kan man gå vidare med nästa steg.
Intercooler o oljekylare är på plats iallafall.

Det börjar se lite folkrace ut . är några timmar kvar på fronten dock.

Har börjat pula med soppasystemet också. Dragit klart alla slang o pumpat runt soppa i mängder .men mätaren fladdrar till. Verkar ha problem med att det kommer in luft nånstans. Har inte märkt något läckage efter jag har pressat om 6 an slangar.

Måste byta den glycerinfyllda kinamätaren först också då den verkar opålitlig.


Så det var en liten fin update !
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Image
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Har fortsatt min felsökning på soppasystemet .och det är tryck på returen från btr. Alltså tryck i catchen .Så det jag provade var att slå av en 044 . då gick det bättre. Kunde justera ner bränsletrycket i railen utan problem men fortfarande 1 kg i tryck på returledningen. Slog av förpumpen (dw200) med båda 044 igång. 0.3kg mottryck. och fullt justerbart med btr.
så jag får införskaffa en gröve ledning som retur mellan catch o org tank. alternativt dubbla retur från catchtank. tror det blir det sistnämnda.

Då den befintliga returen går till till armaturen på förarsida i org tanken. ( den jobbar med hävertfunktion för att fylla på andra sidan)

det känns dumt att ta bort den helt .så därför tror jag på dubbla slang bara.

Vad tror ni?

Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
dude
Posts: 222
Joined: 08 Apr 2008, 21:19
Location: Östhammar

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by dude »

Loordan wrote:200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
jag fick göra som du tänkt, lr jag satte ett ykors nere vid originaltanken från catchen å körde en in på originalstället för å få hävertfunktionen å den andra slangen drog jag till högra tankhalvan.. (dock e30 men förmodar d är rätt lika)

Mvh R
Robin Eriksson
072 5521232
073-0482551


2009-2011 M20b27= 419whp 580wnm
2012-2013 M50B25= 480whp 667wnm
2014 M50B25= 566whp 750wnm
cossi-bmw
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2007, 05:58
Location: jönköping

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by cossi-bmw »

Gott bygge, uppmärksammade bara att du drog kylar-slangarna i kupen, känns inte helt 100 tänk om en slang spricker inte så kul o sitta instängd i en kupe med 85 grade++ vatten sprut o ånga.
Jag köpte alurör o drog det under i stället.
Mvh simon
Simon Landin
0737636606
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Tack!!
Jo kylslangen blir en billig bastu men dom har en godstjocklek på 5 mm med vävlager så det är inga problem. Tänkte dra det under men jag kommer nog köra lite offrad sen så jag ville inte förstöra nått :) Mvh!
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

dude wrote:
Loordan wrote:200 visningar . ingen som kan ge ett bra tips? dubbla returer från catch eller vad tror ni?
jag fick göra som du tänkt, lr jag satte ett ykors nere vid originaltanken från catchen å körde en in på originalstället för å få hävertfunktionen å den andra slangen drog jag till högra tankhalvan.. (dock e30 men förmodar d är rätt lika)

Mvh R

Tack för respons! Jag har gjort som du beskrev nu. Fick ett mottryck på 1bar max .
Men ska änddra slangen mellan catch o ykors till 10mm. och sen 8mm därifrån till vardera sida av tanken. Mvh!!
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by kungen12321 »

Ser riktigt bra ut, Gillar helt klart fronten. Lite E21 stuk på det hela:)

Hoppas att du får ordning på soppan. Hade samma bränslesetup som dig på föregående bil och där
fick jag inte ner soppatrycket. Visade sig att btr var en flaskhals. Löste sig genom att borra upp sätet någon mm:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

ofan. ja men nu får jag ner trycket iallafall. Satte 10mm slang mellan catch och ykors och det ligger på max 0.8bar och jag kan justera ner trycket till 2.3Bar i railen. Det måste ju funka fin fint. Sen när spridarna börjar öppna så kommer det ju slukas lite soppa med:)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Jaaha då ska vi se! börjar med att skryta . Jobbar ju som plåtslagare så har varit iväg på volvos yrkestävling med 150 deltagande plåtslagare.
Gick ju som det skulle ! Image

Image


Image
Väntar på en stor PPF logga !!:)

Image

Image

Image
Jag kan inte minnas att det var nån sån plastpip skruvad i det hållet som är i oljefilter huset. Nån v8 kompis som kan bekräfta??

Image

Image

Image
Bara kapa ut nu så kan man montera intaget och scoopet i taket!! sen fattas bara ett vettigt batteri så dunkar man ihop hela "inredningen"

2014 färgtema är.
Blå framdel. Svart bakdel . avskärmat med ca vita stripes i 3 olika tjocklekar.

Image
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Pimplaren »

Skön uppdatering! :) nära nu? dina glas står packade och faktura skickad :mrgreen:

Kämpa på 8)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Tack ja nu är det jävligt nära. Min inköpslista börjar bli jävligt kort!! Det är jävligt bra att man känner dig med ska jag säga! Det är bra livskvalite med en ny vindruta alltså!
Tusen tack!
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Pimplaren »

Ingen fara alls, kul att kunna hjälpa till :) grattis till plåtslagarvinsten förresten!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by Loordan »

Jahaa. Då ska vi ta det i den ordning jag gjort saker o ting! Det börjar fanimig dra ihop sig nu!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ägnade 2 dagar till Hultsfred Drifttrack som blir ruskigt fin att åka på i sommar!!
Image

Och jag skyndade hem för målet var ju att starta den helgen. Så efter lite strul med tändning camsync osv så dunkade vi i wasted fire o körde igång. Ska göra om kamskivan så den endast har ett hål . nu är det 4 hål i kamskivan så det är svårt att synca den..

Men håll tillgodo på filmsnutten.
Skall efterdra topparna nu i dagarna o bygga trycktrör o lite.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151984704042382" onclick="window.open(this.href);return false;

sen märkte jag en sak. låste turbon med en 12kants lednyckel .
Men det hade tryck ur lite olja till kompressorhuset såg jag. Är det normalt om inte turbon får snurra?
Var ju inte mycket .men tillräckligt för att fråga. Turbon är helt ny och är en kullagrad kinahistoria .
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Re: Loordans E36 M62b44 Turbo!

Post by flexbert »

Hur går det här då? :)
Rickard Bäcker
Post Reply