Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
srtu
Posts: 12
Joined: 18 Jan 2014, 17:35

Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by srtu »

Hejsan jag har en m50b25iv e36 turbo specs: BCPR7ES stift, orig tändspolar, 3.05mm MLS packning, 630cc siemens spridare, orig LMM och fekzen chip.

När jag gasar fullt och når ca 0.5bars laddtryck vid 4000 varv så slår den ifrån(precis som att tändningen dör) och återhämtar sig sedan efter ca 2 sekunder och upprepar detta betende fram tills att man släpper på gasen. När detta händer så har jag ett lambda värde på ca 9-10.5.

Håller man sig under 0.5bars laddtryck så har jag ett lambda värde på 11.5-13 och då rycker den inte.
Kör jag utan laddtryck så ligger lamda värdet på ca 13 och ca 14.5 på tomgång.

Jag har mätt upp bränsletrycket och det ökar gradvis med laddtrycket.

Jag har testat att köra med orginal chippet och fekzen chippet + orginal, 320cc och 630cc spridare.
Orginal chippet har jag testat med orginal och 320cc spridare och fekzen chippet med orignal, 320cc och 630cc spridare. Med alla dessa kombinationer beter sig bilen likadant.

Jag har också testat 2 olika lamdasonder och 2 olika luftmassamätare, utan några resultat.

Kör jag på etanol eller bensin eller 50/50 så beter den sig precis likadant.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Tack på förhand!
MvH Jonas.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by FekZen »

Hallå hallå,

Du hamnar för fett , det är därför den går illa där. Som du skriver så har du bra värde på lägre laddtryck men verkar få för fet blandning när du går upp högre. Har du testat att gå ner något i bränsletryck för att landa runt 12 - 12,5 AFR?

Sen kan du knacka ner stiften litegranna också om du inte gjort det så brukar det bli lite bättre.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
srtu
Posts: 12
Joined: 18 Jan 2014, 17:35

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by srtu »

Okej, jag har testat att knacka stiften idag utan restultat. Jag provade även att ta bort BTR:en och då går det att varva den till 5500 och 1.3bar om man gasar väldigt sakta.

Så det känns ju som att chipppet antingen är way off eller att det är nå knas i min databox?
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by Joachim »

Tagit bort btr??
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
srtu
Posts: 12
Joined: 18 Jan 2014, 17:35

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by srtu »

Ja, jag har en malpassi bränsletrycksregulator. Testade att koppla förbi den, då gick det att varva till 5500. Men endast då jag gasade väldigt sakta.
User avatar
FekZen
Posts: 927
Joined: 20 Nov 2005, 15:29
Location: Sthlm

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by FekZen »

Maila mig så har jag lite tips. info@fekzen.se

Det är inte så att du tex har öppen dump efter LMM? Dvs som släpper ut räknad luft?

Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by kolle__ »

Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
srtu
Posts: 12
Joined: 18 Jan 2014, 17:35

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by srtu »

kolle__ wrote:Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
Hmm, hur var dina problem då?

Känns inte som det kan vara tändspolarna då jag kan köra med bilen utan problem med undertryck i systemet. Men så fort minsta lilla överladd kommer så slår den ifrån.

Skulle jag t.ex spärra gasspjället till ~30% så kan jag köra med den utan problem.

MvH Jonas
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by kolle__ »

srtu wrote:
kolle__ wrote:Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
Hmm, hur var dina problem då?

Känns inte som det kan vara tändspolarna då jag kan köra med bilen utan problem med undertryck i systemet. Men så fort minsta lilla överladd kommer så slår den ifrån.

Skulle jag t.ex spärra gasspjället till ~30% så kan jag köra med den utan problem.

MvH Jonas
Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by kolle__ »

Här är min tråd, får du lite tips med
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=66007" onclick="window.open(this.href);return false;
srtu
Posts: 12
Joined: 18 Jan 2014, 17:35

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by srtu »

kolle__ wrote: Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.
Jo precis, jag har ju 6st m52b25 spolar. Märkte att dom endast gick att dra med 1 skruv men kanske kan testköra med dessa? Så vet jag ju iaf om det är tändspolarna eller inte.

Jag har dragit jord från fjäderbenstornet så jord finns det!

MvH Jonas

EDIT* Kan ju kanske ha varit så att din fettade extra pga ditt insugsleckage?
kolle__
Posts: 74
Joined: 28 Apr 2011, 21:13

Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.

Post by kolle__ »

srtu wrote:
kolle__ wrote: Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.
Jo precis, jag har ju 6st m52b25 spolar. Märkte att dom endast gick att dra med 1 skruv men kanske kan testköra med dessa? Så vet jag ju iaf om det är tändspolarna eller inte.

Jag har dragit jord från fjäderbenstornet så jord finns det!

MvH Jonas

EDIT* Kan ju kanske ha varit så att din fettade extra pga ditt insugsleckage?
nä det tätade jag innan jag bytte spolar.
Post Reply