Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Hejsan jag har en m50b25iv e36 turbo specs: BCPR7ES stift, orig tändspolar, 3.05mm MLS packning, 630cc siemens spridare, orig LMM och fekzen chip.
När jag gasar fullt och når ca 0.5bars laddtryck vid 4000 varv så slår den ifrån(precis som att tändningen dör) och återhämtar sig sedan efter ca 2 sekunder och upprepar detta betende fram tills att man släpper på gasen. När detta händer så har jag ett lambda värde på ca 9-10.5.
Håller man sig under 0.5bars laddtryck så har jag ett lambda värde på 11.5-13 och då rycker den inte.
Kör jag utan laddtryck så ligger lamda värdet på ca 13 och ca 14.5 på tomgång.
Jag har mätt upp bränsletrycket och det ökar gradvis med laddtrycket.
Jag har testat att köra med orginal chippet och fekzen chippet + orginal, 320cc och 630cc spridare.
Orginal chippet har jag testat med orginal och 320cc spridare och fekzen chippet med orignal, 320cc och 630cc spridare. Med alla dessa kombinationer beter sig bilen likadant.
Jag har också testat 2 olika lamdasonder och 2 olika luftmassamätare, utan några resultat.
Kör jag på etanol eller bensin eller 50/50 så beter den sig precis likadant.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Tack på förhand!
MvH Jonas.
När jag gasar fullt och når ca 0.5bars laddtryck vid 4000 varv så slår den ifrån(precis som att tändningen dör) och återhämtar sig sedan efter ca 2 sekunder och upprepar detta betende fram tills att man släpper på gasen. När detta händer så har jag ett lambda värde på ca 9-10.5.
Håller man sig under 0.5bars laddtryck så har jag ett lambda värde på 11.5-13 och då rycker den inte.
Kör jag utan laddtryck så ligger lamda värdet på ca 13 och ca 14.5 på tomgång.
Jag har mätt upp bränsletrycket och det ökar gradvis med laddtrycket.
Jag har testat att köra med orginal chippet och fekzen chippet + orginal, 320cc och 630cc spridare.
Orginal chippet har jag testat med orginal och 320cc spridare och fekzen chippet med orignal, 320cc och 630cc spridare. Med alla dessa kombinationer beter sig bilen likadant.
Jag har också testat 2 olika lamdasonder och 2 olika luftmassamätare, utan några resultat.
Kör jag på etanol eller bensin eller 50/50 så beter den sig precis likadant.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Tack på förhand!
MvH Jonas.
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Hallå hallå,
Du hamnar för fett , det är därför den går illa där. Som du skriver så har du bra värde på lägre laddtryck men verkar få för fet blandning när du går upp högre. Har du testat att gå ner något i bränsletryck för att landa runt 12 - 12,5 AFR?
Sen kan du knacka ner stiften litegranna också om du inte gjort det så brukar det bli lite bättre.
Med vänlig hälsning//
A.Fekzen
Du hamnar för fett , det är därför den går illa där. Som du skriver så har du bra värde på lägre laddtryck men verkar få för fet blandning när du går upp högre. Har du testat att gå ner något i bränsletryck för att landa runt 12 - 12,5 AFR?
Sen kan du knacka ner stiften litegranna också om du inte gjort det så brukar det bli lite bättre.
Med vänlig hälsning//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Okej, jag har testat att knacka stiften idag utan restultat. Jag provade även att ta bort BTR:en och då går det att varva den till 5500 och 1.3bar om man gasar väldigt sakta.
Så det känns ju som att chipppet antingen är way off eller att det är nå knas i min databox?
Så det känns ju som att chipppet antingen är way off eller att det är nå knas i min databox?
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Tagit bort btr??
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Ja, jag har en malpassi bränsletrycksregulator. Testade att koppla förbi den, då gick det att varva till 5500. Men endast då jag gasade väldigt sakta.
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Maila mig så har jag lite tips. info@fekzen.se
Det är inte så att du tex har öppen dump efter LMM? Dvs som släpper ut räknad luft?
Mvh//
A.Fekzen
Det är inte så att du tex har öppen dump efter LMM? Dvs som släpper ut räknad luft?
Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Hmm, hur var dina problem då?kolle__ wrote:Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
Känns inte som det kan vara tändspolarna då jag kan köra med bilen utan problem med undertryck i systemet. Men så fort minsta lilla överladd kommer så slår den ifrån.
Skulle jag t.ex spärra gasspjället till ~30% så kan jag köra med den utan problem.
MvH Jonas
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.srtu wrote:Hmm, hur var dina problem då?kolle__ wrote:Jag hade liknande problem när min var nybyggd, bytte alla spolar sen gick den klockrent !
Känns inte som det kan vara tändspolarna då jag kan köra med bilen utan problem med undertryck i systemet. Men så fort minsta lilla överladd kommer så slår den ifrån.
Skulle jag t.ex spärra gasspjället till ~30% så kan jag köra med den utan problem.
MvH Jonas
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Här är min tråd, får du lite tips med
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=66007" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=66007" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
Jo precis, jag har ju 6st m52b25 spolar. Märkte att dom endast gick att dra med 1 skruv men kanske kan testköra med dessa? Så vet jag ju iaf om det är tändspolarna eller inte.kolle__ wrote: Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.
Jag har dragit jord från fjäderbenstornet så jord finns det!
MvH Jonas
EDIT* Kan ju kanske ha varit så att din fettade extra pga ditt insugsleckage?
Re: Bilen slår ifrån vid överladd m50b25IV.
nä det tätade jag innan jag bytte spolar.srtu wrote:Jo precis, jag har ju 6st m52b25 spolar. Märkte att dom endast gick att dra med 1 skruv men kanske kan testköra med dessa? Så vet jag ju iaf om det är tändspolarna eller inte.kolle__ wrote: Exakt sån var min med, gick kanon på undertryck sen så fort den började ladda så slog man huvet i ratten nästan. Bytte alla spolar och drog extra jord mellan alla spolar.
Jag har dragit jord från fjäderbenstornet så jord finns det!
MvH Jonas
EDIT* Kan ju kanske ha varit så att din fettade extra pga ditt insugsleckage?